היועצת המשפטית לממשלה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים את התנגדותה להסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור ניהול תובענה כייצוגית נגד קבוצת ברהל, המוציאה לאור של המותג "חבורת תרי"ג" לילדי המגזר החרדי.
בבקשת האישור נטען כי הקבוצה, אשר מוציאה לאור ומשווקת את המותג "חבורת תרי"ג", פועלת בניגוד לחוק הגנת הצרכן ולתקנות הגנת הצרכן בנושא פרסומות לקטינים, בכך שהיא מציגה פרסומות סמויות לקטינים הטמונות בחומרי הקריאה, באיורים, במשחקי הקופסא ובתקליטורים שהיא משווקת.
לדוגמא, בסיפור על ילדי "חבורת תרי"ג" הילדים אוחזים באיור בחוברות שעליהן המיתוג "משנה מאירה", כאשר בתקליטור המצורף מובטח לשומעים שרכישת המוצר תוביל להצטיינותם בכיתה.
במסגרת הסדר הפשרה המוקדם שהגישו הצדדים לבית המשפט הוצע לכלול סימון על גבי מוצרי החברה ובראש כל עמוד במגזינים כי אלה כוללים תוכן פרסומי וכן לשלב הודעות בעניין זה בתחילת תכני שמע המכילים פרסומות.
היועצת המשפטית לממשלה התנגדה להסדר האמור בנימוק שקיימת אפשרות סבירה שהקטין (ואף אדם מבוגר), לא יזכור את הגילוי שנמצא על גבי כריכת הספר או קופסת המשחק בזמן צריכת התוכן, וספק אם אלה יובילו להבנה של הקטין כי התוכן המוצג כתוכן עלילתי הוא למעשה פרסומת .
עוד פורט כי אין מקום שהחברה תשווק מוצרים או שירותים לקטינים באמצעות שילובם בעלילה.
דרך שיווק זו אינה מתאימה לרמת הבנתם של קטינים וההוראות הפרטניות שנקבעו בתקנות המגבילות את דרכי השיווק לקטינים.
הסדר לא ברור
על רקע האמור בית המשפט הביע עמדתו כי ההסדר שהוגש מעורר קשיים משום שהפרקטיקה שמבוקש לאשרה לעתיד לבוא, בפרט כשמדובר בקטינים, נראית בעייתית באופן מיוחד, וההבהרות שמוצע לתת לפרסום, לא ברור שדי בהן.
לאור האמור ובעקבות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה הצדדים פעלו להגשת הסדר פשרה מתוקן ומיטיב עבור חברי הקבוצה.
בהסדר הפשרה המתוקן הסכימו הצדדים שעל התקליטורים ואריזתם יסומן כי הם מכילים תוכן פרסומי, וכי התוכן הפרסומי לא ישולב בעלילת הסיפור אלא ברצועה נפרדת, תוך הבהרה ברורה המותאמת לילדים לפיה מדובר בתוכן פרסומי.
בנוסף, הסכימו הצדדים שבמגזינים ובספרי קריאה לילדים לא ישולבו תכנים פרסומיים בעלילה המרכזית, אלא יתאפשר להציגם בנפרד תוך הדגשה שמדובר בתוכן פרסומי ונפרד מהעלילה העיקרית.
היועצת המשפטית לממשלה הגישה התנגדות להסדר המתוקן.
הטעם העיקרי להגשת ההתנגדות מטעם היועצת המשפטית לממשלה הוא כי ההסדרה העתידית אינה מבטיחה שהפרסומות יעלו בקנה אחד עם הוראות החוק הרלוונטיות לפרסום סמוי הנוגע לקטינים.
בתוך כך נטען, שעל אף שהסדר הפשרה מוצג ככזה שהפרסומות המיועדות לקטינים תופרדנה מהתוכן העלילתי, קיים חשש כי הוא אינו מונע הצגת פרסומות בדרך המתאימה לרמת הבנתם של קטינים.
הוזכר, כי פרסום סמוי מנצל את תמימותו, גילו, חוסר ניסיונו, רמת הידע שלו ובגרותו של הקטין, והפרדת הפרסום מהעלילה המרכזית אינה מבטיחה כשלעצמה את העמידה בהוראות החוק הרלוונטיות.
לא לאישור ההסדר
כמו כן, הסדר הפשרה לא מפרט מה יהיו מאפייניהם של התכנים הפרסומיים ובאיזה אופן יופיעו בנפרד מהעלילה המרכזית, ומכאן יש חשש כי עדיין יוותר הקושי של הקטינים להבין את הכוונה המסחרית.
בנוסף הוער בהתנגדות, כי ככל שיאושר ההסדר, המוצרים שיתרמו במסגרת הפיצוי שיינתן לא יהיו מיועדים לקטינים וכוללים פרסומות המשולבות בעלילתם.
יצוין כי ההתנגדות להסדר הפשרה הראשון הובילה את הצדדים לשפר את הסדר הפשרה לטובת הציבור. כך למשל, הצדדים הסכימו על גילוי קיומו של תוכן פרסומי בסיפור הנפרד, תוך נקיטה בשם המפרסם, ושימוש בפונט בגופן שונה ומסגרת אחידה.
לאור האמור, לעמדת היועצת המשפטית לממשלה אין מקום לאשר את הסדר הפשרה המוצע במתכונתו הנוכחית, ועל כן הוגשה התנגדותה להסכם.