עבירת מין: בעילה אסורה בהסכמה

עבירות מין הן דבר נפוץ ומהוות עוולה חברתית קשה במיוחד. עבירות אלה חוצות דתות, מגזרים וגילאים, ובעילה אסורה בהסכמה היא אחת מאותן עבירות
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%93%d7%99-%d7%a1%d7%95%d7%91%d7%a8%d7%99 |
אילוסטרציה

עבירות מין הן דבר נפוץ ומהוות עוולה חברתית קשה במיוחד. עבירות אלה חוצות דתות, מגזרים וגילאים, ובעילה אסורה בהסכמה היא אחת מאותן עבירות.

בעילה אסורה בהסכמה אינה פשוטה כלל. רכיב ההסכמה בה עשוי להקשות על ההבנה בדבר עבירה זו, ואכן – במשפט הפלילי הענישה על עבירה זו שונה מעבירות אינוס בצורה משמעותית.

בעילה אסורה בהסכמה מה זה?

מעשה של בעילה אסורה בהסכמה נחשב לכזה במידה והוא נעשה בהסכמה של האישה. לכך נדרשים שני מצבים, אם אותה אישה גדולה מגיל 14 אך קטנה מגיל 16, והיא אינה נשואה לאדם שבועל אותה.

מצב נוסף הוא, כאשר לאותה אישה מלאו 16 שנים אך היא עדיין קטינה ולא עברה את גיל 18. בנוסף, הבעילה קרתה תוך ניצול יחסי מרות או תלות. ומסגרת חינוכית או תחת השגחת אותו אדם.

מה העונש הצפוי לנאשם בבעילה אסורה?

כאשר בית המשפט האשים אדם העבירות של בעילה אסורה בהסכמה, הוא מתייחס למספר גורמים כאשר הוא קובע את העונש. בחינת הגורמים הכרחית לאור אפשרויות העונש שהוא יכול להטיל על האשם.

1. נתונים אישיים – כאשר השופט צריך לקבוע את עונשו, הוא מבצע בדיקת רקע. בבדיקה זו בוחנים האם לנאשם יש עבר פלילי בעבירות מין, ובנוסף בודקים האם קיימות הרשעות. מציאת הרשעות קודמות יקשיחו את העונש הצפוי.

  1. גיל הקורבן – בבואו להטיל את העונש, השופו מייחס משקל רב לגילה של הקורבן. כאשר מדובר בקטינה שקרובה לגיל 14, הדבר קרוב מאוד לעבירת 'אינוס' ותהיה נטייה להחמיר בעונשו יותר מאשר בקורבן שקרובה לגיל בגרות.

  2. תדירות העבירות – כמות הפגיעות שביצע הנאשם משפיעות גם הן על העונש הצפוי שיכול לקבל. בית המשפט מתייחס לעבירה בודדת ולעבירות רבות בצורה שונה.

4. לקיחת אחריות ושיתוף פעולה – כאשר נאשם מחליט להודות במעשיו, הוא חוסך זמן משפט רב. בנוסף, הוא מונע מצב לא נעים של שמיעת עדותה של הנערה שנפגעה ממנו מול כל בית המשפט. התנהגות זו מהווה שיקול לריכוך הענישה.

בעת מתן העונש, החוק מתייחס לסוגים שונים של בעילות בהסכמה. לפי סעיף 346(א) לחוק העונשין, אם מדובר בקטינות בגילאים 14 – 18, העונש אותו בית המשפט יכול להטיל הוא עד 5 שנות מאסר.

סעיף 34(ב) מתייחס למקרים בהם הבעילה הייתה באישה מעל גיל 18 ועונש הצפוי הוא עד 3 שנות מאסר. מקרים אלה נפוצים בעיקר במתן שירות, מקום עבודה או הבטחות שווא מאדם שנוצר אתו קשר מחוץ לנישואין.

בנוסף למאסר שמוטל על הנאשם, הקורבן יוחל לקבל פיצוי כספי. כמו בעבירות פליליות נוספות בהן יש פגיעה בין צד אחד לקורבן, גם בעבירות בעילה אסורה בהסכמה חוק העונשין מאפשר פיצוי כספי. הפיצוי יגיע בדרך כלל עד לסכום של 258,000 שקלים.

בעילה אסורה בהסכמה – יחסי מרות

יחסי מרות יכולים להתרחש בתחומי חיים שונים, וכתוצאה מכך עשויות להתרחש בעילות אסורות בהסכמה במסגרת אותם יחסים.

מקום עבודה הוא שכיח במיוחד. במסגרת מקום עבודה, הבעילה מתגבשת כאשר לבועל יש 'מרות' ביחס לעובדת שנפגעת ממעשיו. במקרים בהם מדובר בקטינה בגילאים 16 – 18, הענישה תהיה לפי העונש החמור יותר.

מקום נוסף שמועד לבעילות אסורות הוא במסגרת של שרות ביטחוני. עבירה של בעילה אסורה בהסכמה, מסביר עו"ד איתן ליפסקר, מאופיינת במערכת יחסים כאשר המרות קלה יותר לזיהוי, למשל בין מפקד לפקודה שלו. מערכת יחסים בדרגות זהות או כאשר אין יחסי מרות לא מהוות עבירת בעילה.

מקרים נוספים של מקרי בעילה אסורה, אך פחות נפוצים הם בין מטפל למטופל ובמסגרת לימודית. כאשר מדובר במסגרת טיפולית חשוב מאוד לדווח במהרה לסביבה קרובה, כדי למנוע ניצול של מצב נפשי למשל לטובת ביצוע העבירה.

ליווי משפטי מקצועי בעבירות מין

לליווי משפטי מקצועי יש חשיבות גדולה ביותר כאשר אתם נמצאים במשפט על בעילה אסורה. צורת הפרשנות של הפעולות משפיעות בהכרח על האישום, והדיוקים הקטנים הם אלה שיעשו את ההבדל בענישה הצפויה של הפוגע.
לאור האמור, ניתן להבין כי בעילה אסורה בהסכמה היא מעט 'שטח אפור' בעבירות המין. במידה ועברתן בעילה שכזו, מומלץ להתייחס לכך בחומרה רבה. לדאוג לקבל את הטיפול הפסיכולוגי הנדרש בכדי להצליח להתמודד עם הפגיעה.

בנוסף, יש לגייס לרשותכם אנשים שמקצועיים מאוד בתחומם, בצורה שתבטיח את מיצוי הדין והוצאת האמת לאור. חיבור אישי טוב בינכם לבין אותם גורמים הוא משמעותי מאוד במהלך המשפט.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות