שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, החליטה לאחר סיור ולאחריו דיון שנערך היום (יום ג') עם חברת נת"ע ואנשי מקצוע מטעם משרד התחבורה בקו האדום של הרכבת הקלה, מתוך אחריות לכסף ציבורי, ובהתאם למדיניות שהיא מתווה, להביא בפני ממשלת ישראל את העברת פרויקט המטרו לחברה ממשלתית אחרת.
"כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף וכך גם יהיה בעתיד״, אמרה השרה מירי רגב.
החלטת השרה רגב מתבססת, בין השאר, על כך שחברת נת"ע חרגה מהתקציב של הפרויקט בכ-3 מיליארד שקלים, זאת לצד חריגה משמעותית מלוחות הזמנים של הפרויקט ביותר משנה וחצי.
כזכור, היעד המקורי להפעלת הרכבת הקלה היה אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023. כעת נודע כי ההפעלה תתעכב פעם נוספת.
לפי משרד התחבורה, ההחלטה להעביר מידי נת"ע את פרויקט המטרו תאפשר לה להתמקד כל כולה בקו האדום, בקו הסגול ובקו הירוק, על מנת שהמשגים של הקו האדום לא יחזרו על עצמם בקווים הסגול והירוק.
יחד עם חריגות אלו, השרה נחשפה היום בסיור לבעיות נוספות, ועל פי עמדת גורמי המקצוע שהוצגה לה, מתקבלת העובדה שלא מתאפשרת פתיחה של הקו האדום כרגע בשל בעיות בטיחות וסיכון חיי אדם.
השרה רגב: "לא מתכוונת לקחת שום סיכון"
בדיון הקודם שנערך בלשכת השרה לפני כמעט שלושה חודשים, במהלך חודש פברואר, אמר מנכ"ל נת"ע כי הרכבת הקלה תהיה מוכנה לפתיחה בפסח – בדיון, השרה נתנה לחברה ארכה עד יום העצמאות.
השרה מירי רגב: ״ברור לי כי בכל הרצה קיימות בעיות שונות, וייתכן כי אפשר היה לקבל בעיות שוליות כאלה ואחרות במסגרת הרצה של הרכבת, תוך שקיפות מול הציבור וקריאה לציבור להשתתף בפיילוט תוך יידוע בדבר הבעיות. אלא, שבכל מה שנוגע לבטיחות, אני לא מתכוונת לקחת שום סיכון".
עוד הוסיפה שרת התחבורה ח"כ מירי רגב: "אני מודעת לאופטימיות של חברת נת"ע כי מספר הבלימות ירד בשבועות הקרובים, אבל לצערי, על סמך ניסיון העבר, אני לא יכולה לחלוק את האופטימיות הזאת עד שלא אראה תוצאות בשטח, שכרגע לא קיימות. הרכבת הקלה לא עובדת באופן מלא במשך 30 יום, במתכונת הפעלה מלאה, בשל ריבוי תקלות שמשביתות את הרכבת – מה שלא מאפשר בחינה של מצבה האמיתי. בנוסף, אין 5 ימי הפעלה רצופים ללא תקלות. למעשה, אפילו אם ניקח את חמשת הימים הכי טובים של הרכבת (ללא רצף), אנחנו עדיין לא נמצאים ב-0 תקלות".