קצין המשטרה ננזף: "הזהיר נהגים ממבצעי אכיפה בכביש"

עניינו של השוטר נידון לאחרונה בבית הדין למשמעת, שם הוא נידון לנזיפה חמורה ולהורדה בדרגה למשך חצי שנה. השופטים: "הדלפת מידע עלולה לפגוע בעבודת המשטרה"
גילי סיוון-כהן |
שוטר תנועה בפעילות (למצולם אין קשר לנאמר בידיעה), צילום ארכיון: דוברות המשטרה

המשטרה מנסה בכל כוחה להילחם בתאונות הדרכים ולכן היא יוצאת מדי פעם במבצעי תנועה בכבישים מסוכנים, אולם יש מי שמנסה לשמור על האינטרסים של המקורבים שלו וזה לא פחות מסגן מפקד נקודת משטרה בדרום הארץ, שהזהיר לפני ממבצע שכזה מנהל עבודה בחברה לעבודות עפר שיודיע לנהגים שלו שיזהרו מהמשטרה. באחרונה הוא נידון בבית הדין למשמעת, לנזיפה חמורה והורדה בדרגה אחת למשך חצי שנה.

על פי כתב האישום, שימש הנאשם כסגן מפקד נקודת המשטרה בדרום הארץ אולם מי שניהל בפועל את הנקודה הוא הנאשם. במסגרת יחסי העבודה הוא הכיר מנהל עבודה בחברה שעסקה בעבודות עפר ותשתיות באזור ים המלח ובפיקוחו של מנהל העבודה היה כעשרים נהגי משאיות וטרקטורים. באחת הישיבות שהתקיימו בנוכחות הנאשם, נמסר שבכוונת יחידת האופנועים של מתנ"א לבצע פעילות אכיפה של משטרת התנועה. מטרת המבצע הייתה ביצוע אכיפה מוגברת עקב תאונות דרכים שהתרחשו באזור. במסגרת המבצע, אמורות היו להיות פרוסות באזור ניידות משטרה רבות בנוסף לאופנועים, תוך ביצוע אכיפה מוגברת כנגד משאיות על ידי אנשי משרד התחבורה.

"תודיע לכל החבר'ה"

המבצע היה אמור להתקיים בגזרה של נקודת המשטרה, ולצורך המבצע הקצה הנאשם לאנשי משרד התחבורה שלושה שוטרים וכן שני פקחים. טרם יציאת המבצע אל הפועל, התקשר הנאשם לחברו מנהל העבודה ובמהלך השיחה יידע אותו הנאשם על המבצע המתוכנן, בין היתר, במטרה שיזהר ויזהיר את נהגיו מפני המבצע. במהלך השיחה שבין השניים התקיימו ביניהם חילופי הדברים הבאים:

הנאשם: "תקשיב טוב, אני אומר לך משהו, תקשיב טוב, תודיע לכל החברה, ראשון שני שלישי משטרת תנועה בים המלח".

מנהל העבודה: "וואלה מה אתה אומר".

הנאשם: "עכשיו תקשיב יום ראשון שני שלישי אופנועים בלאגן בוחנים, יום חמישי כולל משרד התחבורה… תגיד לחבר'ה הכול. מי שצריך חגורה שישים חגורה. מי שלא צריך לנסוע".

מנהל העבודה: "תודה נשמה שלי".

פגיעה בתדמית המשטרה

"בכך שגילה את עצם קיומו של המבצע כאמור, בין היתר על מנת שיזהיר אחרים, וכן בכך שמסר פרטים הנוגעים למבצע, ובכלל זה הרכב הכוחות ואופי האכיפה כאמור לעיל, גילה הנאשם מידע הנוגע למשטרה לאדם בלתי מוסמך, שיש בו כדי לפגוע בדרכי הפעולה של המשטרה". נכתב בכתב האישום, שצורף לו אישום נוסף שהנאשם בדק במערכת 'שירת הסירנה' פרטים אודות בנו של מנהל העבודה.

הנאשם שהודה באישומים נגדו ובכך שביצע את שיחת הטלפון למנהל העבודה, הדגיש כי הוא "שוטר בכל רמ"ח אבריו". לא היתה לו שום כוונה להוציא מידע ממערכות המידע של המשטרה אלא רק להציל נפשות.

השופטים ציינו בגזר הדין כי הפגיעה אינה באה לידי ביטוי רק במסגרת אותו מבצע, אלא מדובר בפגיעה שתוצאותיה מתמשכות הרבה מעבר לזמן המבצע. אם נהגי החברה, אותם נהגים שקיבלו מידע מוקדם אודות המבצע, יגידו לעצמם שבכל פעם שיש מבצע אנחנו מקבלים מידע מראש ונוהגים על פי ההוראות, הרי שמניה וביה ניתן להבין שבזמן שאין מבצע, והם כאמור יודעים מתי יש, הם יחשבו שיש להם מעין "חסינות" לנהוג ללא מורא, מציאות היוצרת חשש לפגיעה ארוכה קשה ומתמשכת בשאר משתמשי הדרך ובעצמם.

"מידע חסוי אודות חקירה או אודות מבצע תנועה או כל מידע חסוי אחר הנמצא בחזקת המשטרה, הינו כלי מרכזי בידי המשטרה בטיפולה במאבקה בפשיעה, בתאונות הדרכים ועוד. הדלפתו עלולה לפגוע באופן אנוש בעבודת המשטרה ומכאן שהמעשה מהווה גם פגיעה באמון הציבור ובתדמית המשטרה", נכתב בגזר הדין.


עו"ד ג'קי סגרון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות