פרשת כלי השייט: הסנגורים לא יקבלו את תוצרי הרוגלה

בית המשפט המחוזי בת"א קיבל את עמדת המדינה ודחה את בקשות ההגנה לקבל חומרים שהופקו באמצעות מערכת הסייפן שהוצמדה למכשיריהם של הנאשמים
נעמה כהן |
ספרי חשבונות
יקבל את החומר? אילוסטרציה envato

בית המשפט המחוזי בת"א קיבל את עמדת המדינה ודחה את מרביתן המוחלט של בקשות הסניגורים בתיק כלי השייט והצוללות, ביחס לתוצרים שהופקו באמצעות מערכת הסייפן, שהינה רוגלה שהוצמדה למכשיריהם של הנאשמים.

הנאשמים עתרו לבית המשפט, להסיר את החיסיון מראיות הקשורות להאזנות סתר לתקשורת בין מחשבים, שבוצעו בתיק זה באמצעות רוגלות, המכונות במשטרה "מערכת סייפן", לטענת ההגנה, מדובר בכלי שהשימוש בו על ידי המדינה, אינו מגובה במקור סמכות חוקי, בשימוש שנעשה בחריגה מהצווים, וכעולה מדו"ח ועדת מררי, ה"אשמה" בחריגה אינה התוכנה, אלא המפעילים.

עוד נטען, כי לא יתכן שבמדינה דמוקרטית יחסו הליכים שיפוטיים או צווים שיפוטיים שהוצאו בעניינו של נאשם בשלב החקירה, כך שימנע ממנה לטעון כנגד חוקיותם. בנוסף, היות ובתיקי האלפים האחרים גולו המעקבים באמצעות הרוגלה, אין מקום להפלות את הנאשמים כאן לרעה, בפרט לאחר שדבר קיומה של המערכת והשימוש בה, כבר פורסם. הפרקליטות מנגד, עתרה שלא לחשוף יותר ממה שכבר חשפה, עקב החשש לגילוי שיטות ואמצעים.

"ללא אינדיקציה"

במסגרת ההחלטה הפנתה השופטת טלי חיימוביץ' להחלטות שהתקבלו בנושא במסגרת פרשות 4000 וטלגראס, ואף ציטטה מהחלטה שניתנה בפרשת טלגראס, תוך שהיא מציינת שציטוט זה משקף את התרשמותה מההתנהלות גם בתיק זה: "אנו מציינים כאמור – בזהירות המתבקשת, כי לא מצאנו כל אינדיקציה להתנהגות 'פסולה ושערורייתית', 'דפוס של התנהלות לא חוקית' או 'דפוס של מעקף', כנטען. אכן התברר שאירעו תקלות אגב שימוש במערכת, הדבר נבדק ותוחקר, תוך הקפדה על מידור ועל כך שתוצרים שהושגו שלא כדין לא יגיעו לאיש, ואפילו המפיקים נחשפו אליהם רק ברמת הכותרות. לפי מה שנמסר לנו, המשטרה פירשה כל ספק משפטי לחומר והקפידה לפעול כדין".

במסגרת ההחלטה קיבל בית המשפט את עמדת המדינה, וקבע כי מרביתו המוחלט של המידע שהתבקש על ידי ההגנה יישאר חסוי לרבות תוצרי האזנות הסתר, בין היתר לאחר שהמדינה הבהירה כי שום תוצר מהאזנות הסתר לא הועבר לצוות החקירה.


לצפייה ודירוג כבוד השופטת טלי חיימוביץ' 


עו"ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות