עבודות שירות וקנס למורשעים בעבירות ניירות ערך

במסגרת הסדר טיעון הודו מנהלי מיזם להשקעות נדל"ן בארה"ב כי גייסו משקיעים ללא פרסום תשקיפים כמתחייב בחוק. ביהמ"ש: "פגעו באמון הציבור"
נעמה כהן |
הבורסה בתל אביב, צילום ארכיון: פלאש 90

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר שישה חודשי עבודות שירות על אורי פריש, ארבעה חודשי עבודות שירות על רועי מרציאנו וקנס של 300 אלף שקלים על פריש, מרציאנו וחברת אקסלמד.

זאת לאור הרשעת הנאשמים, על פי הודאתם, בהצעה ומכירה של ניירות ערך לציבור ללא תשקיף במסגרת המותג סיטיאר (CityR).

פריש ומרציאנו הודו בכתב האישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה במסגרת הסדר טיעון אליו הגיעו הצדדים.

מכתב האישום עולה כי בין השנים 2012-2016 ניהלו את סיטיאר, מיזם העוסק בהשקעות בנדל"ן בארה"ב בעיקר עבור משקיעים ישראליים. במסגרת המיזם גייסו הנאשמים כ- 74 מיליון דולר מכ-900 משקיעים ישראליים עבור רכישת 12 פרוייקטי נדל"ן בארה"ב.

גיוס הכספים נעשה באמצעות הסכמי השקעה הקובעים שתמורת השקעתם, המשקיעים מקבלים מניות בחברה, ולא זכויות בנכסי הנדל"ן עצמם. לכן, הסכמי ההשקעה נחשבים ניירות ערך.

גיוס הכספים באופן זה, ממאות משקיעים, בוצע ללא פרסום תשקיפים כמתחייב על פי חוק.

לפי חוק ניירות ערך, הצעה ומכירה של ניירות ערך לכמות של 35 משקיעים ומעלה, מחייבת פרסום תשקיף.

מטרת התשקיף נועד לצמצם את פער המידע בין החברה למשקיעים ולאפשר למשקיעים לקבל החלטה מושכלת לגבי כספם. בנוסף, עם פרסום התשקיף חלות על החברה חובות של חברה ציבורית, כמו חובות דיווח, שמטרתן להגן על המשקיעים והיא נתונה לפיקוח של רשות ניירות ערך.

במסגרת גזר הדין קבעה כב' השופטת דנה אמיר כי "יש טעם רב בטענת ב"כ המאשימה לפיה לצד הפגיעה הפרוצדורלית הנובעת מאי פרסום תשקיף בניגוד להוראות החוק, מאי פרסומו של תשקיף במקרה של הצעה ומכירה של ניירות ערך למעל ל-35 ניצעים בשנה נגרמת גם פגיעה מהותית ולצידה פוטנציאל נזק לא מבוטל".

"המדובר", הוסיפה השופטת, "בפגיעה הנוגעת לאמון הציבור, לחשיבות הגינות שוק ההון, הגילוי במסגרתו וההגנה על המשקיעים. מטרת התשקיף היא לגשר על פערי המידע ואת פערי הכוחות בין מנפיק ניירות הערך, לו מידע וידע בתחום, לבין אותם המשקיעים שבאמצעות התשקיף מקבלים מידע לשם קבלת החלטה מושכלת לגביי השקעותיהם. בהעדרו של התשקיף המשקיעים חסרים מידע זה והחברה אף אינה נכנסת לעולם התאגידים המדווחים המסדיר את פעילותה לטובת הגנה על הציבור ומטיל עליה חובות דיווח, מגבלות ופיקוח של הרשות".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת דנה אמיר


עו"ד הילה אקרמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות