קרא לפגוע בערבים – הסתה לטרור או הוצאת קיטור?

צעיר מהמרכז הואשם בהסתה לטרור לאחר שבמהלך מבצע "שומר חומות" עודד בקבוצת וואטסאפ לפגוע בערבים: "זה לא עניין של פשע, זה עניין של יהדות" – האם הורשע?
רונן לוי |
הפרות הסדר במהלך מבצע שומר חומות. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

צעיר תושב המרכז, בשנות ה-20 לחייו, שהואשם בשתי עבירות של הסתה לטרור, לאחר שבזמן מבצע שומר חומות התבטא לטענת הפרקליטות בקבוצת ווטסאפ עם 40 חברים בלבד וקרא לפגוע בערבים, זוכה בבית המשפט מהמיוחס לו לאחר שהשופטת שלומית בן יצחק קבעה כי פרסומיו היו יותר הוצאת קיטור, דלים בתוכן, בלתי מפורטים ואי-בהירותם משפיעה על אפשרויות פרשנותם וכן בניגוד למה שטענה הפרקליטות חברי הקבוצה גם עסקו בנושאים אחרים.

על פי עובדות כתב האישום, כחצי שנה לפני מבצע שומר חומות, נפתחה קבוצת 'WhatsApp' בשם "האוסולניקים", שמנתה כ-40 חברים. בזמן אירועי מבצע "שומר החומות", הפך לטענת הפרקליטות, השיח בין חברי הקבוצה לבעל אופי אלים, כאשר הנושא היחיד שדובר בה היה הפרעות בין יהודים לבין ערבים. "הנאשם ואחרים דנו בהתארגנות ממשית ובקריאה להתכנסות לצורך פגיעה באנשים ממוצא ערבי.

על רקע אירועי מבצע שומר החומות, פרסם הנאשם קריאות ישירות, שמטרתן להסית לביצוע מעשה טרור ולתיאום פעולות כוחניות ואלימות נגד אנשים ממוצא ערבי", נכתב בכתב האישום. בין השאר הנאשם כתב: "כמו שהם עושים שם ליהודים בירושלים צריך לעשות לכל הפועלים משכם פה באזור", חברו ענה לו: "בוא נעשה פה"; "בהרצליה"; "רק חבל שאנחנו נצא הנאשמים בסוף" והנאשם השיב: "כן ברור אבל כבר חאלס זה לא עניין של פשע"; "זה עניין של יהדות".

"ערבים ויהודים זה מלחמת אזרחים"

בהמשך בתגובה למטח רקטות שנורו לעבר מרכז הארץ, שלח משתתף בקבוצה תמונה של פצועה מרקטה ובתגובה הנאשם ואחרים התכתבו ושלחו הודעות קוליות "כל אחד שרואה ערבי ברחוב ויש לו הזדמנות לזיין אותו בלי להיעצר, חייבים", ואותו אחד מיד פרסם הודעה קולית נוספת: "אני נגיד עכשיו עם הגז פלפל פה בדיוק בדרך לירושלים, אם עכשיו אני רואה ערבי, מרסס אותו דופק לו ת'קסדה 6 פעמים בראש ונוסע" והנאשם ענה לו: "שמע יש מלא ערבים באזור גליל ים"; "איפה שבונים"; "בכללי בכל מקום שבונים יש פה משכם"; "קדימה" ובהמשך כתב: "זהו זה ערבים יהודים זה מלחמת אזרחים".

השופטת בן יצחק, זיכתה את הצעיר מהאשמות נגדו. בהכרעת הדין ציינה, בין השאר, שהיא קיבלה את טענותיו של הנאשם בנוגע למטרתו בפרסום ההודעות, ואף לגבי העובדה כי סבר כי הפרסום, ללא פוטנציאל השפעה, יוותר בקבוצה "סגורה". השופטת גם הוסיפה כי בניגוד לנחזה מאופן ניסוח כתב האישום, השיח המוזכר בו אינו רציף, ואינו משקף בהכרח אמירה, מענה לה ותגובה של הנוטלים בו חלק.

"מכתב האישום נשמטו הודעות לא מעטות, שהיה בהן לשפוך אור על התמונה הכללית, אף שהיו סמוכות מאוד להתבטאויות שנכללו בו, חלקן על-פניו אף תומכות בדברי הנאשם בנוגע לסיבת פרסום אמרותיו, ובין היתר אלו המביעות דאגה מהמצב וחשש לשלומם של אזרחים יהודים שנפגעו במהלך המבצע אף הטענה שבכתב האישום, ולפיה "הנושא היחיד" שדובר בקבוצה, לאחר פרוץ מבצע שומר החומות, הוא "פרעות" בין יהודים וערבים, אינה מדויקת, שכן חבריה דנו, ולא אחת, גם בנושאים אחרים", כתבה השופטת בן יצחק בהכרעת הדין.

השופטת הדגישה כי מדובר בקבוצה שחבריה הם צעירים, בשנות ה-20 לחייהם וחלקם, כפי שניתן להבין רווקים. בניגוד לקבוצות ווטסאפ של מקומות עבודה, למשל, בהן קיימים מעמדות שונים, או קבוצות משפחתיות, בהן פער בין-דורי.

בלי לשקול מילים

"ההתנסחות בקבוצות מסוג זה", כתבה השופטת, "מלכתחילה, אינה פורמלית או מעודנת ומשתתפיהן נוטים לדבר בחופשיות זה עם זה, ולא 'לשקול מילים', ובעיקר כאשר מדובר בקבוצה שהמתפרסם בה אינו אמור לצאת את שעריה. עולה כי אכן זה היה מצב הדברים בקבוצת ה-'אוסולניקים'. מרחק רב מתפרש בין אמירות, גם אם מתלהמות, לבין התכנות פעולה אקטיבית כתוצאה מפרסומן וניתן להניח כי חברי הקבוצה שנחשפו לפרסומי הנאשם לקחו בחשבון סגנון השיח במסגרתה בעת ששקלו תוכנם ומשמעותם".

"בנוסף", המשיכה השופטת, "ובניגוד לאמור בכתב האישום, גם לאחר פרוץ אירועי מבצע שומר החומות דנו חברי הקבוצה, ולא מעט, בעניינים שאינם נוגעים אליו. כך למשל, עסקו בחתונתו של 'צורי', באפשרות ביטולה בשל המצב ובאיחולי ברכות לכשבסוף התקיימה המשתתפים דנו האם להזמין למסיבת הרווקים חשפניות ויקיר אף מזמין ל-"על האש ושיעור תורה". הדיון במצב השורר בארץ לא עסק רק בפריזמת 'הפגיעה בערבים' אלא אף ביתר היבטי המבצע, לרבות נזק שנגרם כתוצאה מנפילות טילים ופגיעות בציבור היהודי. התמהיל בין העיסוק באירועי מבצע שומר החומות ובין השיח השגרתי מחזק את טענת הנאשם בנוגע לרקע הפרסומים: 'הוצאת קיטור' והבעת עמדה בקשר למתרחש".

____________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שלומית בן יצחק

____________________________________

עו"ד תומר שוורץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות