ביהמ"ש על רוכבי קורקינט: "יידע כל מזיק להיזהר ברכוש חברו"

שופטת המחוזי בת"א חייבה את חברת הקורקינטים השיתופיים "ווינד" למסור את פרטי רוכבת שפגעה ברכב: "האינטרס הציבורי גובר על פרטיותה"
גילי סיוון-כהן |
קורקינטים בתל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה), צילום: פלאש 90

רוכבת קורקינט חשמלי, תאלץ בקרוב לפצות בעלי רכב בו פגעה, לאחר ששופטת בית משפט המחוזי בתל אביב, נועה גרוסמן, קבעה כי חברת ווינד צריכה להעביר לבעלי הרכבי את פרטי הרוכבת.

בית המשפט קבע כי אין להחיל למקרה את חוק הגנת הפרטיות כי במקרה הזה גובר אינטרס הציבורי והאישי לביטחון רכוש. "יידע כל אדם, כי רכושו אינו הפקר ויש בידו אמצעים לאתר זהות את המזיק. יידע כל מזיק, כי עליו להיזהר ברכוש חברו", נכתב בפסק הדין.

מדובר בערעור על פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בתל אביב, בו, לא ניתן מתן צו עשה להורות לווינד לחשוף את פרטי זהותה של פלונית אשר שכרה והשתמשה בקורקינט שיתופי, זאת, על מנת שהמערערים יוכלו לנקוט בהליך משפטי כנגד אותה פלונית, לאחר שהתגלה להם לטענתם כי זו פגעה ברכבו של התובע בזמן השימוש בקורקינט וגרמה נזק נטען לרכב בסך של 3,500 שקלים.

בית משפט השלום בפסק דינו המנומק קבע, כי לא ניתן להעניק למערערים את הסעד המבוקש בהעדר עילה לכך על פי דין, אף אם הדבר ראוי וצודק – לקביעתו, מדובר בעניין שראוי שיוסדר על ידי המחוקק ולא על ידי בית המשפט.

"הדעת אינה סובלת"

השופטת גרוסמן שקיבלה את הערעור קבעה כי זכות הגישה לערכאות תצא חסרה אם לא יוענק הסעד המבוקש. לא רק ביחס לתובע הספציפי הזה, אלא לניזוקים בחתכי רוחב שונים, שימצאו עצמם מול שוקת שבורה וללא יכולת להטיב את נזקם.

"לכאורה בענייננו, מדובר בזוטי דברים", כתבה השופטת בהחלטתה. "נזק כספי שאינו רב. אולם, יש לבחון את הנושא בראיה רחבה. ישנו מגוון של נזקים הנגרמים באין רואה. רכושיים ואף גופניים. מזיק שאינו מוכן לשאת באחריות לנזק אותו גרם בהיחבא, ומסתלק מן הזירה מבלי להותיר את פרטיו, יוצא נשכר. הדעת אינה סובלת זאת".

עוד הוסיפה בפסק הדין השופטת גרוסמן: "אני סבורה כי כאשר הטכנולוגיה מאפשרת זיהוי המזיק ואפשרות להטבת הנזק – כלכלי או אפילו פיזי שנגרם לתובע פוטנציאלי – יש לאפשר לו זאת. האינטרס אינו רק של הניזוק הפרטי. זהו אינטרס ציבורי מובהק. קיימת חשיבות חברתית וציבורית בבירור זהותו של מזיק אנונימי שכזה. יידע כל אדם, כי רכושו אינו הפקר ויש בידו אמצעים לאתר זהות את המזיק. יידע כל מזיק, כי עליו להיזהר ברכוש חברו".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת נועה גרוסמן


עו"ד יעל בן דוד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות