פוסט קורונה: המדינה דורשת פיצוי על מסכות פגומות

משרד הביטחון תובע חברות על אי עמידה בתנאי מכרז ודורש כ-10 מיליון שקל לאחר שהתברר כי המסכות מסוג N95 שסיפקו לא היו תקינות ולא אטומות כנדרש
%d7%92%d7%99%d7%9c%d7%99-%d7%a1%d7%99%d7%95%d7%95%d7%9f-%d7%9b%d7%94%d7%9f |
מסכת N95. צילום אילוסטרציה: envato

משרד הביטחון, הגיש לאחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים כתב הגנה ותביעה שכנגד בגין עסקה להספקת מסכות מגן שלא סופקו כנדרש. במסגרת התביעה שכנגד נתבעה חברת אם. ג'י.אם וחברת ת.א.ר לתשלום בסך 9.8 מיליון שקלים בגין מסכות הגנה, שבמהלך מגפת הקורונה, לא סיפקו כנדרש ובהתאם לתנאי המכרז.

מכתב התביעה עולה האירועים מושא הסכסוך הכספי התרחשו על רקע התפרצות והתפשטות נגיף הקורונה (covid 19). במסגרת התביעה נטען כי הנתבעות הפרו את הסכם ההתקשרות שנחתם בין משרד הביטחון ובין חברת MGM (מיטל) יבוא ושיווק בע"מ, לאחר שלא סופקו מסכות מיגון בהתאם לתקן ולמאפיינים אליהם התחייבה ובגין העברת מלוא זכויות ההסכם לקבלן ביצוע חיצוני ללא ידיעת התובעת ובניגוד להסכם ההתקשרות.

בבדיקות שנערכו למסכות שסופקו נמצא כי המסכות לא עומדות בתקן הנדרש, לא מסננות ברמה הנדרש, לא תואמות לתווי פנים של אדם ולא אוטמות את הפנים כנדרש, ולפיכך לא ניתן לספקן לצוותים רפואיים במחלקות הקורונה בבתי החולים. יותר מכך שימוש במסכות אלו, היה עלול לסכן את הצוותים. חברת MGM החליטה על דעת עצמה ומבלי שקיבלה את הסכמת המדינה, לספק מסכות מדגם שונה ומתוצרת שונה מאלו שהוסכם עליהן. בנוסף, לאחר שחברת MGM זכתה במכרז להספקת מסכות מגן N95, בניגוד לתנאי המרכז היא הסבה את מלוא ההתחייבויות שלה לחברת ת.א.ר אידיאל קונספטס בע"מ.

החברות טענו: "לא קיבלנו תשלום על הסחורה"

במסגרת התביעה שכנגד התבקש בית המשפט לחייב את הנתבעות להשיב למשהב"ט את סכום המקדמה הכולל בסך 5.3 מיליון שקלים (כולל מע"מ), וכן לחייב את חברת MGM לשלם את הפיצוי המוסכם בגובה 4.5 מיליון שקלים, המהווים 20% מסכום העסקאות כולן, בסך יותר מ-26 מיליון שקלים לאחר שלא עמדה בחובותיה והפרה את ההסכם, הכול תוך צירוף הפרשי ריבית והצמדה כדין.

לתביעה שכנגד קדמה תביעה שהגישו בחודש מאי האחרון חברת MGM וחברת ת.א.ר לבית המשפט המחוזי בת"א כנגד משרד הבטחון בדרישה לתשלום בסך כ-22 מיליון שקלים בגין תמורה שלטענתן לא קיבלו עבור סחורה שהוזמנו על ידי המשרד. בנוסף, ביקשו מבית המשפט לחייב את המדינה בתשלום בגין עלויות אחסון המסכות בישראל, הובלתן למחסנים בתוך ישראל והשמדת המסכות.

עניינה של תביעה זו היא כאמור יתרת חוב שנותרה למשהב"ט לשלם לתובעות בגין הזמנות של מסכות נשימה מסוג 95N, שהוזמנו ע"י בחודש מרץ 2020 בשיאו של "הגל הראשון" במשבר מגפת הקורונה, וכן הוצאות נוספות שנגרמו לתובעת כתוצאה מאי תשלום יתרת החוב בגין ההזמנות.


עו"ד הילה אקרמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות