דוח חירום על עצורים בתחנות משטרה: "פגיעה חסרת תקדים בזכויות"

בחודשים האחרונים בדקה הסנגוריה הציבורית את תנאי אחזקתם של העצורים ב-19 תחנות משטרה והממצאים קשים ומדאיגים: תאים מצחינים, סקביאס ולינה על הרצפה
מעיין לביא |
צילום: פלאש 90

ממצאים קשים ומדאיגים התגלו בביקורי פתע דחופים שערכה הסניגוריה הציבורית בתאי שהייה ותאי מעצר בתחנות משטרת ישראל. בעקבות הממצאים הקשים, קוראת הסניגוריה הציבורית להפסקה מידית של החזקת עצורים בתחנות המשטרה.

בחודשים האחרונים הסניגוריה הציבורית עדה לתופעה מדאיגה בהם עצורים כלואים בתחנות המשטרה, למשך ימים רבים, בניגוד לחוק, בתנאים מחפירים וירודים, תוך פגיעה חמורה בזכויותיהם. על רקע התופעה, יזמה הסניגוריה הציבורית סדרה של ביקורי בזק רשמיים בתאי המעצר והשהייה בתחנות משטרה בכל רחבי הארץ.

הדוח המלא מפרט את ממצאי הביקורים אותם ערכה הסניגוריה הציבורית ב-19 תחנות משטרה בכל רחבי הארץ, בחלוקה לפי נושאים: תנאי לינה ושטח מחייה; מזון, מים וציוד אישי; תברואה, אוורור וגישה לשירותים ומקלחות; נגישות לטיפול רפואי; טלטול עצורים בין תאי המעצר והיבטים נוספים.

התמונה שעולה מהדוח היא קשה ומדאיגה ביותר לפיה משטרת ישראל אינה מספקת תנאים הולמים להחזקתם והלנתם של עצורים למשך יותר משעות ספורות, וזאת בניגוד לחוק, ומובילה אותם בין בתי מעצר ותחנות משטרה, שלא לצורך.

"מפשיטים את כבודם"

הממצאים מצביעים על כך ש"כליאתם והובלתם של עצורים בתחנות המשטרה, מפשיטה מהם את כבודם כבני אדם; פוגעת קשות בזכותם לעמוד על חפותם ולזכות להליך הוגן; תוך יצירת סכנה בריאותית לחייהם של העצורים המוחזקים ימים ארוכים ללא נגישות מידית לטיפול רפואי שוטף", לשון הדוח.

בחלק מהתחנות נמצא כי עצורים מוחזקים לאורך שעות ארוכות ואף לאורך יממות בתאים המיועדים לשהייה קצרת טווח בלבד. בתאים אלו ספסלים צרים בלבד, ואין בהם תשתיות הכרחיות לצורך הלנה של עצורים. כך, באחת התחנות נמצא כי עצורים נאלצו לישון על רצפת התא, ללא מזרנים וכלי מיטה, כאשר נעליהם משמשות להם ככריות. בתחנה אחרת פגשו המבקרים הרשמיים בעצור כבן 65 אשר נאלץ לישון על הרצפה החשופה.

עוד עלה מהדוח כי חלוקת המזון לעצורים בתחנות אינה מוסדרת, כך שהשוטרים בכל תחנה נאלצים למצוא פתרונות נקודתיים, לעיתים תוך רכישת מזון לעצורים מכספי התחנה או מכיסם. במצב דברים זה, נתקלו המבקרים הרשמיים בתלונות מצד עצורים על כך שלא קיבלו מזון ושתייה לאורך שעות ארוכות, ובמקומות אחרים נקצבו לעצורים מי שתיה בכמות שאינה מספקת.

צחנה ומחנק בתאי המעצר

כמו כן, רבים מתאי המעצר והשהייה מלוכלכים, ושוררים בהם צחנה ומחנק אשר הקשו על השהות בהם. בנוסף, נמצאו ליקויים שונים הנוגעים לתאי השירותים והמקלחת, בהם היעדר הפרדה מספקת בין התא לשירותים באופן הפוגע פגיעה קשה בפרטיות העצורים והיעדר גישה לשירותים למשך שעות ארוכות.

בעקבות כל ביקור וביקור נכתב דוח מסכם אשר הועבר לתגובתם של הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל. בתחנת מוריה בירושלים: בתחנה שישה תאי שהייה. במועד הביקור הוחזקו בתחנה תשעה עצורים בשלושה תאים: בשני תאים שגודלם כ-7.5 מ"ר הוחזקו ארבעה עצורים בכל תא (כלומר, בשטח של כ-1.9 מ"ר לאדם).

בביקור עלה כי עצורים המוחזקים בתאי השהייה בתחנה נאלצים לישון על הרצפה, בהיעדר מיטות או מזרנים בתאים. באחד התאים הבחינו המבקרים הרשמיים כי העצורים שוכבים על קרטונים, המשמשים להם כאמצעי בידוד מהרצפה הקרה. בתא אחר לנו העצורים על הרצפה החשופה. לעצורים לא סופקו כלי מיטה, והם השתמשו בנעליהם בתור כרית. מצוות התחנה נמסר כי קיימת מניעה בטיחותית לספק לעצורים מזרן וכלי מיטה, מחשש שאלו ישמשו להצתת התא או לפגיעה עצמית או בעצורים אחרים. משיחות שערכו המבקרים הרשמיים עם העצורים עלה כי תנאי המעצר הקיימים כרוכים בהשפלתם ובפגיעה במצבם הנפשי.

ריח זיעה קיצוני

במועד הביקור בתחנה שרר ריח זיעה קיצוני ובלתי נסבל, אשר הקשה מאוד על נציגי הסנגוריה לשהות במקום. העצורים דיווחו כי בפועל, ניתנת להם האפשרות לאוורר את התאים, אך במקרה זה החדר הופך קר מאוד, ושהות בו הופכת מייסרת. בהיעדר שירותים בתאי השהייה, יציאת העצורים לשירותים (מרחק הליכה של 3 דקות) נעשית בליווי שוטר. כל העצורים ציינו כי נדרשים להתאפק משך שעות, טרם ניתנת להם אפשרות גישה לשירותים. שלושה מהעצורים ציינו כי בשעות הלילה, בהעדר מענה לפנייתם לגשת לשירותים, הם נדרשו להטיל מימיהם בבקבוק שנמצא בתא. למותר לציין כי לעצורים בתחנה לא ניתנת כל אפשרות להתקלח לאורך כל תקופת החזקתם בתחנה.

עוד עלה מהביקור כי בתחנה אין גישה חופשית למי שתייה, והעצורים המחוזקים בה לא מקבלים כל ציוד להיגיינה אישית.

אילוסטרציה

תחנת באר שבע – בתחנה מולנים עצורים בתא שהייה שנועד לשהייה קצרת טווח בלבד. במקום קיים תא שהייה יחיד ובו ספסלי נירוסטה בלבד ללא מיטות, שירותים, מקלחת וציוד אחר המאפשר שהייה ארוכה מכך. בעת הביקור, אשר נערך בשעות הלילה המאוחרות, שהה בתא עצור אחד שנמצא כשהוא ישן מקופל על הספסל, ללא שמיכה, סדינים או כרית.

תחנת עפולה – בעת הביקור בתחנה שהו בתחנה 4 עצורים, מהם אחד אשר שהה בתחנה מזה 10 ימים ואחר ששהה בתחנה מזה ארבעה ימים. לנציגי הסניגוריה נמסר כי לאחרונה התקבל בתחנה עצור בעל רקע נפשי ללינה בתחנה בשל העדר מקום בכלא צלמון. משום שמדובר בעצור הטעון השגחה ותא ההשגחה בתחנה היה מאויש, לן אותו עצור על מזרן על רצפת אחד ממשרדי התחנה.

תחנת דימונה – בתאי המעצר בתחנה שהו חמישה עצורים שהוחזקו בתחנה במשך חמישה ימים. כל אחד משלושת התאים בתחנה היה מוזנח ומלוכלך ושרר בו מחנק וריח כבד של סיגריות. העצורים לנו על מזרנים דקים ומרופטים, ללא כרית או סדין, והתכסו בשמיכת "סקביאס" צבאית. השירותים בתאי המעצר בתחנה הם שירותי כריעה מלוכלכים כשריח רע נדף מהם.

"להפסיק לאלתר החזקת עצורים בתחנות משטרה"

עוד עלה כי אין בתחנה איש סגל רפואי, וכי צוות התחנה אינו ערוך לתת מענה לכל צורך רפואי שעשוי להתעורר. אחד העצורים במקום הלין על כך שהוא סובל מכאבי ראש מזה מספר ימים, ואינו זוכה לטיפול רפואי. מצוות התחנה נמסר כי אין בידם לספק לעצור תרופות ללא מרשם, וכי גם במקרים אלו עליהם להזמין צוות של מד"א.

לאור הממצאים הקשים והפגיעה חסרת התקדים בזכויות העצורים, הסניגוריה הציבורית סבורה כי למשבר קשה זה קיים פתרון אחד ויחיד – הפסקה לאלתר של החזקתם של עצורים בתחנות משטרה וטלטולם ברחבי הארץ בחיפוש אחר מקום לינה.

יש ליצור באופן מידי את התנאים שיפחיתו את העומס הקיים במתקני שב"ס באמצעות צמצום דרסטי בכליאה המיותרת הנפוצה בישראל והימנעות מראש ממעצר באמצעות הסתמכות על הסמכות לשחרר חשודים לחלופת מעצר בערובה.

_________________________________

עו"ד אורי קינן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות