ניכור הורי: כך נאבק בתופעה המכוערת

בניכור הורי אין מנצחים – יש רק מפסידים. עו"ד גיל אלימלך ונוטריון, המתמחה בדיני משפחה, על התופעה שמאתגרת משפחות רבות וגם את בתי המשפט
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%92%d7%99%d7%9c-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%9c%d7%9a |
עו"ד גיל אלימלך

בשבוע שעבר הוכיח בית המשפט כי הוא לא נכנע לתופעה של ניכור הורי.

שופט בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, יהורם שקד, המשיך את המגמה ההולכת וגוברת בישראל – שהפתרון לניכור הורי הוא בסנקציות חריפות. בפסיקה שניתנה על ידי השופט הוא החליט לצמצם את זמני השהות של אב לילד בן 7, על הרצף האוטיסטי, לאחר שקבע כי האב משתמש בילד ככלי לניגוח מול האם.

בפסק הדין קבע השופט כי על רקע התנהלותו של האב הוא קובע את ביתה של האם כביתו העיקרי של הילד.

לצד זאת הוא מזהיר את האב כי במידה ולא יירשם שינוי בהתנהלותו, בעיקר באשר לתפיסת מקומה של האם בחיי הקטין והמסרים המועברים לילד בעניין – "בסמכותו המלאה של בית המשפט לאחוז בכל האמצעים ולעשות שימוש בכל הכלים העומדים לרשותו להטבת מצבו של הקטין, אשר לא חטא".

אמירות קשות של בית המשפט

את הדברים הקשים, כמו גם האיום הלא מרומז לגבי סנקציות נוספות, אמר השופט על רקע תסקירים של רשויות הרווחה מהתקופה האחרונה שקבעו כי האב "מסרב במשך שנים לראות את מקומו של ההורה האחר".

"יש חשש ליצירת ניכור הורי על ידי האב", כתבה עורכת התסקיר שהוגש לפתחו של בית המשפט, "שמחזיק בעמדה נחרצת כנגד האם ומקומה בחיי הילד".

"וכי מה מצופה?", שואל השופט, "כי בית המשפט יישב בחיבוק ידיים וימתין עד קרות האירוע?! עם כל הכבוד, תפקידו של בית המשפט איננו רק בכיבוי בשריפות לאחר מעשה, אלא אך במניעת שריפה עתידית כאשר ברור לכל בר בי רב כי זו צפויה להתרגש בהסתברות גבוהה ביותר עד כדי וודאות מוחלטת".

"הורה אשר מסרב במשך שנים (!!!)", הוסיף השופט, "לראות את מקומו של ההורה האחר, הורה אשר סבור ומאמין בכל ליבו שרשויות הרווחה ובית המשפט, ביחד עם האם: 'מפריעים ומתערבים' ולכן מצבו של הילד איננו מוטב, הוא הורה – עם כל הצער שבדבר – שמקים על עצמו ספק רב מאוד ביכולתו להכיר בתפקידו ההורי, על כל צבעיו וגווניו".

אילוסטרציה envato

בית המשפט, נאלץ במקרה זה להטיל סנקציה, גם אם בשלב זה אין ראיה כי אכן מתרחשת תופעה של ניכור הורי – אלא נראה כי לשם הדבר הולך.

"קריאת התסקיר", כותב השופט, "איננה מדליקה נורה אדומה, אם כי רצף ארוך וקשה של נורות אדומות וגדולות בבחינת 'הכתובת כתובה על הקיר'. מכתובת זו ומכל העולה ממנה, לא רק שלא אוכל להתעלם, אלא אינני רשאי חלילה להתעלם".

אל תהססו לפנות לייעוץ משפטי

פסיקתו של השופט שקד היא עוד נדבך למגמה החשובה ההולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות, בעידודה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. זו ההבנה כי בתופעה של ניכור הורי אין דרך אחרת אלא לפעול מהר ובנחרצות. בענישה מיידית של ההורה המנכר, וזאת גם כדי לאפשר לו לשנות את המשחק ולעזוב את "כלי הניגוח" שהוא הילד.

וגם כדי להציל את מערכת היחסים החשובה בין הילד לבין ההורה המנוכר.

חשוב לדעת כי לבתי המשפט ישנם כלים שונים ומגוונים כדי להיאבק בתופעה המכוערת של ניכור הורי על רקע סכסוך גירושין.

במידה ואתם חשים כי ההורה שכנגד מסית את הילד נגדכם, עליכם לפעול במהירות. חשוב שתתייעצו בהקדם עם עו"ד לענייני משפחה המתמחה בתופעה של ניכור הורי, שילווה אתכם בפנייתכם לבית המשפט. את הפנייה לבית המשפט יש לבצע במהירות האפשרית כדי למזער את הנזקים. במקרים קיצוניים, וככל שחולף הזמן, בן הזוג המנכר אולי ייענש, אבל הנזקים הנפשיים שייגרמו לכם ולילדיכם עלולים להישאר לנצח.


עו"ד גיל אלימלך

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות