ביהמ"ש הכיר בגיור פרטי לשם קבלת מעמד עולה מכוח חוק השבות

פסק הדין מקבל עתירתן של נשים שעברו גיור במוסדות הציונות הדתית וקבע בהתאם להלכת העליון, כי לא ניתן להגביל את הגיור רק לזה הנעשה במערך הגיור הממלכתי
נעמה כהן |
גיור אורתודוקסי (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום ארכיון: פלאש 90

שופטת בית משפט המחוזי בירושלים, תמר בר-אשר, קיבלה עתירה להכרה בגיור פרטי בבית דין מקרב הציונות הדתית לשם קבלת מעמד עולה מכוח חוק השבות. בפסק הדין התקבלו עתירותיהן של שתי העותרות ונקבע כי הגיור שעברו בבתי דין אורתודוכסיים פרטיים לגיור, מוכר לשם קבלת מעמד עולה מכוח חוק השבות, תש"י-1950. בתי הדין לגיור אשר במסגרתם נערך הליך הגיור של העותרות נמנים עם רשת "גיור כהלכה – בית דין ציוני דתי לגיור", שהקים הרב נחום רבינוביץ' ז"ל (2020-1928), שעם רבניו ודייניו נמנים כשישים רבנים ודיינים בולטים וחשובים מקרב הציונות הדתית, לרבות רבני צהר.

בעקבות פסק הדין שניתן בפרשת שליט בשנת 1970 אשר קבע כי בן לאב יהודי ולאם שאינה יהודייה, יירשם כיהודי במרשם האוכלוסין, תוקן חוק השבות ונקבע כי יהודי לעניין חוק זה הוא גם מי "שנתגייר". אולם התיקון לא קבע הגדרה לגיור וכך נמצא כי הגדרת "גיור" עמדה במוקד פסקי דין שניתנו בהרכבים מורחבים של בית המשפט העליון בחמישים השנים האחרונות. בכולם חזר בית המשפט העליון וקרא לכנסת להסדיר את נושא הגיור בחקיקה ואף השהה פעם אחר פעם מתן פסקי הדין כדי לאפשר את הסדרת הנושא בחקיקה, אך עד היום נמנעה הכנסת מהסדרת נושא הגיור בחקיקה.

דיון מתמשך

בשנים 2004 ו-2005 ניתנו בבית המשפט העליון שני פסקי דין ב'פרשת טושביים'. בפסק הדין הראשון נקבע כי חוק השבות חל גם על מי שבעת הגעתו לישראל לא היה יהודי ותוך כדי שהייתו בישראל התגייר כדין, בין בישראל ובין מחוץ לישראל. בפסק הדין השני נקבע כי לעניין מעמד מכוח חוק השבות יש להכיר בגיורי העותרים, אשר שהו בישראל כדין, החלו הליך גיור ולמדו לקראתו בישראל, אך את תהליך הגיור עברו מחוץ לישראל בבתי דין של הקהילה הרפורמית ושל הקהילה הקונסרבטיבית ומיד לאחר מכן חזרו לישראל (גיור שכונה "גיורי קפיצה"). עם זאת נקבע כי גיור שנערך מחוץ לישראל יוכר רק אם נערך ב"קהילה יהודית מוכרת".

בשנת 2016 ניתן פסק דין בפרשת רגצ'ובה, שבמסגרתו נדונו עתירות רבות שהוגשו בשנת 2006, אך מתן פסק הדין הושהה במשך כעשור, כדי לאפשר לכנסת להסדיר את נושא הגיור בחקיקה. בפסק דין זה נקבע כי לעניין מעמד מכוח חוק השבות, יש להחיל את מבחן "הקהילה היהודית המוכרת" גם על גיור שנערך בישראל וכן כי לא ניתן להגביל את הגיור רק לגיור באמצעות מערך הגיור הממלכתי. בהתאם לכך נקבע כי יש להכיר בגיור שנערך בבתי דין פרטיים אורתודוכסיים-חרדיים לגיור (בית הדין של הרב קרליץ בבני ברק ובית הדין של הרב פרנק בשכונת מאה שערים בירושלים).

גיור כהלכה?

בשנת 2021 ניתן פסק דין בעניין עתירות רבות שהוגשו לבית המשפט העליון בשנים 2006-2005 שעסק בשאלת הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי שנערך בישראל. גם ההכרעה בעתירות אלו הושהתה במשך כשש-עשרה שנה כדי לאפשר לכנסת לחוקק חוק שיסדיר את נושא הגיור. לאחר שהכנסת נמנעה מכך, ניתן פסק הדין, אשר קבע תוך יישום פסקי הדין הקודמים (בעניין טושביים ובעניין רגצ'ובה), כי לעניין חוק השבות, יש להכיר בגיור שעברו העותרים בקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות בישראל בהיותן "קהילות מוכרות בישראל".

בפסק הדין הנדון נקבע כי אמנם יש ממש בטענת משרד הפנים בדבר הקושי הממשי ליישם את "מבחן הקהילה המוכרת בישראל" על גיורים שנערכו בישראל וזאת בשל השוני המהותי בין המבנה הקהילתי של קהילות יהודיות מחוץ לישראל לבין מסגרות הגיור בישראל. עם זאת נקבע, כי מעת שנקבע כי לא ניתן לחייב לעבור גיור רק במסגרת מערך הגיור הממלכתי וכן נקבע כי יש להכיר בגיור שנעשה בישראל בבתי דין פרטיים אורתודוכסיים-חרדים לגיור (פרשת רגצ'ובה) ואף נקבע כי יש להכיר בגיור שנעשה בישראל בקהילות קונסרבטיביות ורפורמיות (פרשת דהן), אף יש להכיר בגיור שנעשה בבתי הדין הפרטיים אורתודוכסיים לגיור של רשת "גיור כהלכה – בית דין ציוני דתי לגיור".

_____________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת תמר בר-אשר

______________________________________

עו"ד הילה אקרמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות