האוצר והמורים הגיעו להסכם – נמנעה שביתה במערכת החינוך

האוצר והסתדרות המורים הגיעו להסכם – נמנעה שביתה במערכת החינוך בתום דיון ממושך, שנמשך אל תוך הלילה, הודיעו משרדי האוצר והחינוך והסתדרות המורים כי סיכמו את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה. יו"ר יציגים, איגוד עובדי ההוראה: "ההסכם הוא כישלון ערכי!"
מעיין לביא |
יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, מגיעה לדיון באוצר, אתמול. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בתום דיון ממושך בין משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים הודיעו הצדדים כי סיכמו את עקרונות ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי ההוראה. בין היתר, נקבע כי השכר לעובד הוראה מתחיל יעמוד על 9,000 שקל וינתן מענק התמדה של 10 אלף שקל לאחר שלוש שנים במערכת. בנוסף הוסכם על התאמת לוח החופשות, במסגרתו יעבדו המורים בימי אסרו חג בל"ג בעומר ובתענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה. לאור ההסכמות הוסר איום השביתה ושנת הלימודים צפויה להיפתח מחר (יום ה') כסדרה. למרות ההסכמות, יש מי שסבורים שמדובר בהסכם שאינו טוב עבור המורים. הדס לוי יו"ר יציגים, איגוד עובדי ההוראה, אמרה בעקבות ההודעה כי "ההסכם הוא כשלון ערכי!" וכי "זהו ללא ספק מתכון לעוד שביתה בשנה הבאה".

לאור ההסכמות, איום השביתה הוסר, סכסוך העבודה יבוטל וצווי המניעה יימשכו מביה"ד. הסכם מפורט, יסוכם בימים הקרובים. שר האוצר הודיע שנושא המקור התקציבי למימון ההסכם יובא לדיון והחלטה בממשלה ולאחר מכן תחל עבודת ניסוח ההסכם.

עיקרי ההסכמות

  • העלאת שכר לעובד הוראה המתחיל ל-9,000 שקל ותוספות של 1,100 שקל לכל הפחות לעובד הוראה. כמו כן, יינתן מענק התמדה של 10 אלף שקלים לאחר שלוש שנים במערכת.

  • העלאת שכר המנהלים המתחילים ל-19 אלף שקל.

  • התאמת לוח החופשות: מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי האיסרו יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה.

  • עידוד מצוינות: יינתן סל גמולי תפקיד גמיש למנהל, כך שמורים מצטיינים יוכלו לקבל גמול בשווי 1,000-400 שקל בגין ביצוע יוזמה ולקיחת תפקידים. כמו כן, מתן אפשרות לחוזים אישיים למומחים מחוץ למערכת.

בכנס לשכת עוה"ד באילת.
ח"כ אביגדור ליברמן צילום: דוברות לשכת עוה"ד

– שיפור שכר בגין תפקידים נוספים:

  • גמול חינוך לא יפחת מ- 1,000 שקל או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים.

  • גמול ריכוז שכבה וסגן מנהל שני לא יפחת מ- 1,100 שקל או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים.

  • גמול ניהול גן לא יפחת מ-1,500 שקל או גמול אחוזי הגבוה מבין השניים.

  • הגדלת גמול הייעוץ מ-12% ל18%-.

  • הוספת גמול למחנכות ומנהלות גן המשלבות בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים.

  • העלאת שיעור המשרה המינימלי עד ל100% בהדרגה.

  • ייעול בהליך הפיטורים.

  • הארכת התקופה לקבלת קביעות לשלוש שנים.

  • שקט ומיצוי עד ל-31 בדצמבר 2026.

בנוסף, משרד האוצר הודיע על כוונתו להאריך את ביה"ס של הקיץ עד ליום 31.7 והרחבה לכיתות ד׳.

שר האוצר: "שינוי עמוק שלא נראה מעולם"

לאחר החתימה על ההסכם, אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן: "שנת הלימודים תיפתח מחר כסדרה עם מערכת חינוך חזקה יותר ואיכותית יותר. לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן הצלחנו להביא לשינויים עמוקים שלא נראו מעולם במערכת החינוך בישראל. בראש ובראשונה, שונה העקרון מתגמול אך ורק על פי ותק לתגמול גם על מצוינות, השקעה והישגים. ההסכמות כפי שהושגו שמות במרכז גם את המורים, אבל גם את התלמידים, ההורים ומתחשבות במשק הישראלי כולו.

"הצלחנו להביא לסנכרון ימי חופשה בין אלו של התלמידים לאלו של ההורים ומדובר בצעד ראשון בדרך לסנכרון עמוק יותר. ממחר, למנהלים תהיה גמישות ניהולית רחבה יותר שתתבטא בשימור עובדי הוראה איכותיים ומתוגמלים בהתאם. הצלחנו לצמצם באופן דרמטי את פערי השכר בין מורים מתחילים למורים ותיקים באמצעות העלאה בעשרות אחוזים של שכר המורה המתחיל. אנחנו מסכמים תקופה מורכבת שבסופה אנחנו מעניקים ודאות להורים ולתלמידים לפחות לארבע השנים וחצי הקרובות".

יפעת שאשא ביטון (ארכיון). צילום: הדס פרוש, פלאש 90

"אני מודה לשרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, למזכ"לית הסתדרות המורים, גב' יפה בן דויד, להנהגת ההורים הארצית וכמובן לדרג המקצועי במשרדי שעשו לילות כימים, התעקשו על מתן מענה הולם לצרכים במערכת והתנהלו באחריות תקציבית בתקופה המאתגרת שהמשק הישראלי חווה. אני מאחל לכל תלמידי ישראל שנת לימודים פורייה ומוצלחת".

שרת החינוך: "הסכם מיטבי"

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון אמרה: ״לאחר מאמצים רבים הצלחנו להגיע להסכם מיטבי שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים ויבטיח את היציבות לשנים הבאות. הסכם זה, לצד תהליכים מקצועיים שקידמנו בשנה האחרונה, יחזקו את מערכת החינוך ויציעדו אותה קדימה. מערכת חינוך חזקה, יציבה, עם עובדי הוראה איכותיים היא אינטרס של כולנו למען עתיד הילדים שלנו. אני רוצה להודות לשותפיי להסכמות החשובות, שר האוצר, מנכ״לית משרד החינוך, מזכ״לית הסתדרות המורים והממונה על השכר באוצר וכל צוותי המשא ומתן".

הממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן: "מדובר בהסכם פורץ דרך עבור מערכת החינוך בישראל. ההסכם משנה מקצה לקצה את מעמד המורה המתחיל, מקדם את מנהלי ומנהלות בית הספר, הן בשכר והן בכלי גמישות ניהולית, מקדם מצויינות על-ידי סל גמולי תפקיד למנהל והעסקה על-ידי חוזים אישיים, ומשדרג את השכר של כלל המורים. ההסכם מקדם את התאמת ימי החופשה במשק ובנוסף שורה של נושאים שישפרו את איכות החינוך בישראל".

מזכ"לית הסתדרות המורים: "בשורה אמיתית לעובדי ההוראה"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "אחרי מאבק ארוך הצלחנו להביא בשורה אמיתית לעובדי ההוראה, לשמר את תנאי ההעסקה שלהם ולשפר את שכרם לטובת מערכת החינוך. זה רק צעד ראשון שאנו מציינים בטיפול שורש שמערכת החינוך בישראל זקוקה לה".

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר: "ההסכם מביא בשורה לאנשי החינוך, עליית שכר משמעותית לכלל עובדי ההוראה בשירות המדינה, שמירה על אופק קידום לאורך כל שנות הקריירה, תוך מתן דגש מיוחד לעובדי הוראה המצטרפים למערכת. בהסכם התייחסות ייחודית למנהלים שמובילים את מערכת החינוך, הקושר בין מעמדם והאחריות הרבה בתפקידם לשכר ראוי ומתגמל. ההסכם תומך ביעדי החינוך, נותן פתרון ליועצות, רכזים חברתיים, מורות מחנכות המשלבות בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים. ההסכם מקדם מצוינות בית ספרית לצד גמישות למנהל. אני מאוד לשותפיי הנאמנים בהסתדרות המורים ובמשרד האוצר על עבודה מאומצת ונחושה שהובילה להישג זה".

יחזרו מחר ללימודים. תלמידים בדרך לביה"ס אילוסטרציה envato

יו"ר יציגים, איגוד עובדי ההוראה: "ההסכם הוא כישלון ערכי"

יחד עם זאת, יש מי שאינם מרוצים מההסכם שנחתם וימנע את השבתת הלימודים ביום 1 לספטמבר. בארגון יציגים, איגוד עובדי ההוראה, אומרים כי לאור ההסכם מוצאים עצמם עשרות אלפי עובדי ועובדות הוראה עם תחושה חמוצה של בגידה.

"במשך כל הקיץ הצליחה הסתדרות המורים להשניא את עובדי ההוראה על כלל הציבור ועל מה בעצם?", אומרת יו"ר יציגים, הדס לוי. "מהו ההישג הגדול של יפה בן דוד? תוספת שכר? על זה היה המאבק? במקום להבין שמדובר במאבק על איכות החינוך, על תנאי הלימוד, הקטנת הכיתות, הפכו אותנו למקוששי שקלים ותאווי בצע. ההסכם הוא כישלון ערכי!".

"הבוקר, בזמן שהכותרות חגגו את הסרת איום השביתה אלפי מורים מצאו עצמם משתוממים נוכח קוטן ההישג, בהסדר שעליו היו מוכנים להיאבק אלפי עובדי הוראה התעלמו כולם ממבנה שבוע ההוראה, תנאי העבודה המינימליים להם זקוקים המורים, כמות התלמידים בכיתות.

"אין מנוס מההרגשה שכל מה שעניין את האוצר, משרד החינוך ויפה בן דוד זה לסיים עם המאבק רק לא להתעמת עם המציאות העגומה" זהו ללא ספק מתכון לעוד שביתה בשנה הבאה. המאבק מעולם לא היה על כסף, הוא היה על חינוך דור העתיד שלנו ועצוב שלכך הוא הצטמצם", סיכמה לוי.


עו"ד שלום בר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות