האלימות במעון בני ציון: כתבי אישום נגד 9 מטפלים נוספים

כתבי האישום מייחסים לעובדים תקיפות, דחיפות, ריסוס חומרים והשלכת חפצים לעבר המטופלים שאושפזו במעון לחוסים בראש העין
רונן לוי |
הכניסה לכפר בני ציון בראש העין. צילום: פלאש 90

לבית משפט השלום בפתח תקווה תשעה כתבי אישום נוספים, כנגד מטפלים במעון "כפר בני ציון" בראש העין, בגין פגיעה בחסרי ישע. התשעה נאשמים, כל אחד על פי חלקו, כי במסגרת עבודתם במעון נהגו להתעלל בחוסים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים שעל טיפולם הופקדו, תקפו אותם ונמנעו מלדווח על תקיפות להן היו עדים שבוצעו בחוסים על ידי איש צוות אחר.

על פי כתבי האישום, תשעת הנאשמים עבדו בתקופות שונות כמטפלים במעון לחוסים "כפר בני ציון" בראש העין. הנאשמים נמנו על צוות אשר הופקד על טיפול בדיירים בגילאי 20-50, בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים. מתוקף תפקידם כמטפלים במעון היה עליהם לדאוג לצרכיהם היומיומיים של החוסים, לרבות האכלה, קילוח והלבשה. מכתבי האישום שהוגשו עולה כי הנאשמים לא פעם נמנעו מלדווח על תקיפות של החוסים על ידי אנשי צוות אחרים; בנוסף חלק מהנאשמים תקפו את החוסים הן באמצעות הכאתם, לעיתים גם באמצעות חפצים שונים, ריסוס חומרים על פניהם, דחיפתם לעבר חפצים וכו'.

במקביל לכתבי האישום הוגשו כנגד הנאשמים בקשה להארכת תנאים מגבילים במסגרתה התבקש בית המשפט להורות על איסור העסקה והרחקה ממקום העבודה במעון החוסים "בני ציון" שבראש העין וכן איסור עבודה עם חסרי ישע.

אלימות בכפר לחוסים: "תקפו, התעללו והפחידו"

בחודש פברואר האחרון הוגש לביהמ"ש המחוזי מרכז כתב אישום ראשון בפרשת האלימות המזעזעת, נגד לאית סלאמה, 24, מקלנסווה בגין עבירות של התעללות בחסר ישע על ידי אחראי ומעשה מגונה בחסר ישע על ידי אחראי, אותן ביצע במסגרת עבודתו כמטפל במעון לחוסים "כפר בני ציון" בראש העין.

כתב האישום מגולל מאות מקרים בהם התעלל הנאשם, באופן יומיומי ושגרתי, בכ-17 חוסים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים אשר הופקד על טיפולם. זהו כתב אישום ראשון שהוגש במסגרת הפרשה שנחשפה בשבועות האחרונים, ממנה עלה החשד לפגיעה, אלימות והתעללות יומיומית במטופלים מצד העובדים במקום.

בכתב האישום מפורטים 17 אישומים לפיהם מאות הזדמנויות שונות במהלך עבודתו במעון החוסים, התעלל הנאשם פיזית ונפשית בחוסים, באופן יומיומי ולאורך כל שעות היממה. בין היתר, הכה הנאשם את החוסים נמרצות בראשם ובגופם, הטיח אותם בחוזקה למיטות ולספות, סטר להם בפנים, גרר אותם בכוח בבגדיהם, דחף אותם והכה בהם באמצעות מוט של מגב.

"מסכת התעללויות קשה ומזעזעת"

בהמשך הוגשו לבתי המשפט שלושה כתבי אישום נוספים כנגד מטפלים במעון בראש העין בגין פגיעה בחסרי ישע. כתב האישום אחד הוגש לבית המשפט המחוזי מרכז כנגד מרח נבריסי, 26, מג'ת, ושני כתבי אישום נוספים הוגשו לבית משפט השלום בפתח תקווה כנגד אדם קשקוש, 30, ועאתיאן קשקוש, 22, תושבי קלנסווה.

השלושה נאשמים, כל אחד ע"פ חלקו, כי במסגרת עבודתם כמטפלים במעון נהגו להתעלל בחוסים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים שעל טיפולם הופקדו, תקפו אותם ונמנעו מלדווח על תקיפות להן היו עדים שבוצעו בחוסים על ידי איש צוות אחר.

הפרשה עצמה התגלתה בעקבות תלונה שהגיש משרד הרווחה למשטרת ישראל בחשד לאלימות פיזית כנגד דייר במעון לאנשים עם מוגבלויות "בני ציון", המופעל על ידי עמותת אלאור. בעקבות התלונה פתחה המשטרה בחקירה שבמהלכה התגלו אירועים רבים של אלימות ופגיעה והתעללות בחסרי ישע שהביאו לשורה של מעצרים כנגד עובדי העמותה.

בשל המקרה הוחלט על הפעלת נוהל חירום במסגרתו הופסקה ההתקשרות עם המפעיל הנוכחי עמותת "אלאור" עד להשלמת תהליך מזורז ובחירת גוף מפעיל חדש. "מדובר בפרשיה חמורה", אמרו במשטרה, "שממצאיה מעלים חשד לתמונה קשה ומזעזעת של מסכת התעללויות לאורך תקופה ארוכה בחסרי ישע, הכוללת מאות אירועים של תקיפה פיזית ונפשית".

_______________________________________

עו"ד אביעד רייפר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות