המדינה מבקשת לדחות עתירה לבג"ץ בנושא היתרי רעלים

לשיטת המשרד להגנת הסביבה בקשות בנושא הן באחריותו ואין מקום לדון בעתירה שהוגשה לביהמ"ש העליון: לא ניכנע להפעלת לחצים המתבססים על טענות מופרכות"
רונן לוי |
קו צינור אילת-אשקלון, צילום: פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה והתעשייה, משרד האוצר ומשרד האנרגיה הגישו, באמצעות פרקליטות המדינה, בקשה לבג"ץ לדחות על הסף את העתירה שהוגשה נגדם על-ידי התאחדות התעשיינים בנושא של בקשות להיתרי רעלים.

עניינה של העתירה בעדכון שנערך על-ידי המשרד להגנת הסביבה בטופס הגשת בקשה לקבלת היתר רעלים לפי חוק החומרים המסוכנים, כך שמגיש הבקשה נדרש לציין "כמות שנתית מבוקשת" לעיסוק בחומרים מסוכנים. זאת, במקום המצב שלפני העדכון שבו מגיש הבקשה נדרש לציין "כמות שנתית משוערת".

בבקשת המדינה צוין, כי העדכון בטופס הבקשה לקבלת היתר רעלים הוא בגדר החלטת רשות שניתנה מכוח חוק החומרים המסוכנים, ולפיכך, בית המשפט המוסמך לדון בה הוא בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, ואין מקום לדון בעתירה שהוגשה לבג"ץ.

הדברים מקבלים משנה תוקף מכיוון שבבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר-שבע תלויה ועומדת עתירה שהוגשה על ידי חברת קצא"א, אשר תוקפת את תנאי היתרי הרעלים שניתנו לה וביניהם שינוי בדרישת המשרד להגנת הסביבה בעניין הכמות השנתית המותרת לעיסוק בחומר מסוכן.

האינטרס הציבורי

עמדת המדינה היא, כי רבות מהטענות של התאחדות התעשיינים הנוגעות לעצם סמכות המשרד להגנת הסביבה לשנות את הטופס, וכן להיבטים נוספים כגון: סוגיית ההנמקה, מידתיות וסבירות ההחלטה, הועלו בעתירה זו, וצפויות להיבחן במסגרתה.

המשרד להגנת הסביבה הבהיר, בהמשך לבקשה שהוגשה לבית המשפט, כי ימשיך למלא את תפקידו כרגולטור המוסמך על-פי הוראות חוק החומרים המסוכנים ויפעל למען ההגנה על איכות הסביבה ושמירה על בריאות הציבור. "האינטרס הציבורי אשר הופקד בידי המשרד הוא שנמצא בראש מעיינינו, ולא ניכנע להפעלת הלחצים המתבססים על טענות מופרכות, ולתרגילים שמטרתם להציג את המקרה הייחודי של קצא"א כאינטרס שמשותף לכלל התעשייה, ולכל עוסק ברעלים באשר הוא", כך לדברי המשרד להגנת הסביבה.

טפסי הבקשה להיתר רעלים כללו לאורך כל השנים דרישה להצהרה על אודות "כמות שנתית משוערת" של הרעלים שבהם מבקש העוסק לעסוק – מידע זה הוא חיוני לבחינת הבקשה להיתר ולקביעת התנאים בהיתר הרעלים. הבהרת הנוסח נועדה לטייב את הרגולציה ולמנוע אי הבנות. אין מדובר בנושא חדש אלא בחידוד המצב החוקי הקיים ממילא.

__________________________________________

עו"ד ליאור דץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות