האם יהרסו הרפתות שנבנו שלא כדין על קרקעות מדינה?

הפרקליטות מערערת על החלטת ביהמ"ש שלא להוציא צווי הריסה לרפתות ביישוב טובא זנגריה: "הותרת המבנים תהווה פגיעה באינטרס הציבורי – מסר שלילי לפורעי חוק"
גילי סיוון-כהן |
רפת בצפון. צילום ארכיון: פלאש 90

המחלקה להנחיית התובעים בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת ערעור ביחס למתן צווי הריסה נגד רפתות שנבנו שלא כדין על קרקעות המדינה. בערעור צוין, כי "הותרת המבנים בשטח על כנם תהווה פגיעה קשה באינטרס הציבורי ובאמון הציבור, במובן זה שהימנעות ממתן הצווים עלולה להעביר מסר שלילי לפורעי חוק ולהוביל לאנדרלמוסיה ותוצאה לפיה החוטא יצא נשכר".

המדובר במבנים המשמשים כרפתות ביישוב טובא זנגריה בצפון הארץ, אשר הוקמו ללא היתר ובניגוד לחוק בקרקע חקלאית בשטח כולל של כ- 200 דונם. הפרקליטות הגישה לבית משפט השלום בקשות למתן צווי הריסה של המבנים, שכן לעמדת המדינה, ייעודם של המקרקעין הוא שטח ציבורי פתוח ואינם מיועדים לבנייה או פיתוח ובעלי הרפתות, במשך שנים, מפיקים רווח כלכלי מהמקום, וזאת כאשר אין להם כל זכויות במקרקעין.

אין אינטרס ציבורי?

בית משפט השלום בקריית שמונה דחה את הבקשות לצווי הריסה, וקבע כי "אמנם מדובר בקרקע חקלאית מוכרזת ועליה חלה תכנית המייעדת את רובה כשטח ציבורי פתוח, אך מעבר לכך לא הוכח קיומו של אינטרס ציבורי מיוחד בהריסת המבנים".

במסגרת שני ערעורים שהוגשו, מבקשת המדינה מבית המשפט המחוזי לתת צווי הריסה, וזאת בשל קיומו של האינטרס הציבורי המיוחד אשר, לעמדת המדינה, "זועק" במקרה זה. בערעור צוין, כי פסיקת בתי המשפט השונים , לרבות בית המשפט העליון, מדגישה את החשיבות הרבה והאינטרס הציבורי המובהק באכיפת דיני התכנון והבניה. כן הודגש, כי "העבודות האסורות לא רק שהוקמו בשטח בייעוד ציבורי אלא במקרקעין השייכים למדינה ומטבעם מהווים גם הם משאב ציבורי שנגזל מהציבור…".

גן אירועים בלתי חוקי במטה יהודה נסגר

עוד בנדל"ן: גן האירועים "הגן הקסום" במושב מחסיה הסמוך לבית שמש אשר הוקם והופעל באופן בלתי חוקי על אדמות מדינה המיועדות לחקלאות, בניגוד לתנאי ייעוד הקרקע והסכם השכירות, נסגר. במסגרת צעדי אכיפה כנגד תופעת גני האירועים הבלתי חוקיים על אדמות המדינה, פתחה רשות מקרקעי ישראל בהליכים משפטיים כנגד גן האירועים להפסקת השימוש העסקי החורג בשטח המיועד לחקלאות ולפינוי הבנייה הבלתי חוקית, ובעקבות זאת נאלץ גן האירועים להרוס את המבנים הבלתי חוקיים שהקים לסגור את פעילותו.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל, האמונים על השמירה על קרקעות המדינה, נקטו לאורך השנים האחרונות בצעדי אכיפה, במסגרתם הוזהרו בעלי הנחלה כי עליהם לפנות את גן האירועים מהשטח שנמסר לשימוש חקלאי, ושאם לא יעשה כן יהיו חשופים לתביעות. אך למרות אזהרות הרשות, הקרקע לא פונתה וגן האירועים המשיך לפעול על הקרקע בניגוד לחוק.

בעקבות זאת הגישה רשות מקרקעי ישראל תביעה לפינוי גן האירועים, ולאחר הליכים משפטיים ממושכים שכללו ערעור לבית המשפט המחוזי נוכחו היזמים לדעת כי הרשות נחושה לפנותם ולהחזיר את הקרקע החקלאית לשימושה החוקי. לאור זאת, היזמים פינו את הקרקע בעצמם.

_________________________________________________

עו"ד אחמד בטאח

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות