חוב זה חוב (גם אחרי 21 שנה)

המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה הודיע כי הצליח לגבות את מלוא החובות מחייב שהתנהלו נגדו 51 תיקי קנסות החל משנת 2001 והצטברו לעשרות אלפי שקלים
מעיין לביא |
אילוסטרציה

לאחר 21 שנים, המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה גבה את מלוא החובות מחייב שהתנהלו נגדו 51 תיקי קנסות ופיצויים משנת 2001 ואילך, בהם גם תיק פיצוי לנפגע עבירה בסך 94 אלף שקלים בגין עבירות מרמה ומעילה.

החייב עצמו הורשע בבית המשפט המחוזי במסגרת תפקידו כחבר מועצת העיר מגדל העמק ויו"ר איגוד ערים אזור יזרעאל (שירותי כבאות), בעבירות של מרמה, זיוף והפרת אמונים, על שניצל לאורך שנים את מעמדו ושליטתו באיגוד לצורך מעילה שיטתית בכספי האיגוד, אותם שלשל לכיסו, תוך הפעלת אחרים לצרכיו ותוך שימוש בחשבונות בנק שונים של בני משפחתו ומכריו.

היקף המעילה הוערך אז במאות אלפי שקלים, כאשר החייב החזיר את כספי המעילה במהלך משפטו, ועל החייב נגזרו 32 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, וקנס כספי ופיצוי לאיגוד על עצם ביצוע העבירה. לאורך השנים התנהלו נגדו במרכז לגביית קנסות, תיקי קנס רבים נוספים ובכללם: 33 דוחות משטרה, 7 קנסות מנהליים, 2 קנסות פליליים ו-8 קנסות תעבורה.

לפי רשות האכיפה, לצורך גביית הקנסות והפיצויים ננקטו במרכז לגביית קנסות כנגד החייב מלוא ההליכים האפשריים ואלו הביאו לגיבוש הסדרי חוב לתשלום הפיצוי והקנסות. בעקבות פעולות המרכז, ביצע החייב לאחרונה העברה בנקאית על סך כ-133 אלף שקל על גובה סך חובותיו בגין קנסות ופיצויים, והכספים מועברים בימים אלה למדינה ולאיגוד נפגע העבירה.

כמה ריבית צבר חוב של 790 של להוצאה לפועל?

בשבוע שעבר הורה שופט בית המשפט השלום בתל אביב, טל חבקין, על סגירה מידית של תיק הוצאה לפועל שנפתח לפני כ-25 שנים לחייב מתמודד נפש, בגין חוב בסך כ-790 לחברת "מגה" שבמהלך השנים החייב שילם כבר אלפי שקלים. השופט חבקין בהחלטתו מתח ביקורת על הורה למגה לשלם שכ"ט עו"ד בסך 3,000 שקלים.

מדובר בתיק הוצאה לפועל שנפתח ע"י חברת "מגה קמעונאות בע"מ" בשנת 1998, נגד אזרח על סך של 1,265 שקלים, לתשלום שני צ'קים על סך 794 שקלים. החייב, רווק (53), עלה לארץ בשנת 1993 ומתגורר עם אמו בשכירות. בעבר הוא אובחן כסובל מסכיזופרניה פרנואידית, ואף אושפז בכפייה במוסדות לבריאות הנפש, וכן התאשפז מרצונו בשנים האחרונות באברבנאל. בנוסף, הוא סובל מאסתמה ומסכרת. לצד קצבת הנכות שהוא מקבל, הוא מועסק במפעל שיקומי המייצר כלי חרס תמורת כ-300 שקלים לחודש.

למרות הנסיבות הקשות של החייב, במרץ 2022 דחתה רשמת ההוצאה לפועל בתל אביב יעל קינן מרקוביץ, את בקשת החייב להסביר את חובותיו. בנימוקיה ציינה בין היתר כי: "מצבו הנפשי והרפואי אינם מהווים עילה להפחתת ריביות פיגורים וסגירת התיק". עוד טענה כי לא סביר בעיניה לצפות ממערכת ההוצאה לפועל להתחשב באופן כה לא מידתי דווקא בחייבים שמפרים את החוק באופן בוטה במשך זמן רב ולא משלמים דבר וטענה כי אישור הבקשה עלול להעביר מסר שלילי ולא רצוי לציבור.

בהחלטת ביהמ"ש לסגור את התיק מידית, מתח השופט ביקורת חריפה על רשמת ההוצאה לפועל, יעל קינן מרקוביץ, שדנה בעבר בתיק וסירבה לסגור אותו: "אין מדובר בחייב שיש לו הכסף לשלם והתעלם בהפגנתיות מהחוב… הנמקת הרשמת היא כמעט גנרית ומנותקת מנסיבות העניין".

___________________________________________

עו"ד אורי גמר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות