אושרה בקריאה ראשונה הצעת חוק בתי משפט קהילתיים

מליאת הכנסת אישרה את הצעת החוק המסדירה את פעילותם והרחבתם של ביהמ"ש הקהילתיים גם לעכו ולכפ"ס. שר המשפטים: "מהלך חברתי חשוב"
גילי סיוון-כהן |
שר המשפטים גדעון סער בכנסת. צילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הלילה (יום ג') בקריאה ראשונה את הצעת החוק המסדירה את פעילותם של בתי המשפט הקהילתיים. שר המשפטים גדעון סער אמר לאחר אישור החוק כי "המהלך הזה הוא מהלך חברתי חשוב והוא משתלב בתפיסה אותה הצגתי עם כניסתי לתפקיד".

לצד עיגון בתי המשפט הקהילתיים בחקיקה – הכוונה היא לבצע מהלך להרחבתם. כבר בתחילת שנת המשפט הבאה יוקמו עוד שני בתי משפט קהילתיים חדשים בעכו וכפר סבא, וכן יורחב בית המשפט הקהילתי בירושלים.

בבסיס פעילותם של בתי המשפט הקהילתיים עומדת התפיסה של הענקת טיפול ושיקום לעבריינים ושילובם מחדש בחברה שנועד להביא לצמצום תופעת ”הדלת המסתובבת” של מבצעי עבירות פליליות על רקע בעיות אישיות, חברתיות וכלכליות, הכוללות התמכרויות, חיים בעוני, הדרה חברתית ועוד.

"מהלך חברתי"

בישראל יש כיום שישה בתי משפט קהילתיים, ומימונם נעשה עד כה ע"י הג'וינט. כעת סוכם על חקיקת החוק, במקביל לסיכום תקציב עם האוצר על הקצאת שישה תקנים נוספים של שופטים, וכן עוזרים ועובדי מנהל, לטובת קידום בתי משפט אלה.

המודל של בית המשפט הקהילתי בישראל מבוסס על התפישה של "בתי משפט פותרי בעיות", אשר אומצה בשנים האחרונות במקומות רבים בארה"ב ובמדינות נוספות.

לאחר סיום פיילוט מוצלח שהחל בשנת 2014, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הטמעת המודל, חקיקתו ותקצובו. שר המשפטים גדעון סער אמר לאחר אישור החוק כי "המהלך הזה הוא מהלך חברתי חשוב והוא משתלב בתפיסה אותה הצגתי עם כניסתי לתפקיד. הניסיון שנצבר בשנות ביצוע הפיילוט מעורר אופטימיות באשר ליכולת של המערכת להתמודד עם עבריינות שנובעת לרוב מרקע וקשיים חברתיים ע״י בתי המשפט הקהילתיים".

פיילוט מוצלח

כזכור, בנובמבר 2020 הופץ תזכיר החוק לתיקון חוק סדר הדין הפלילי, שמטרתו לעגן את סמכותם של בתי המשפט הקהילתיים. פרויקט בתי המשפט הקהילתיים הוא פרויקט ייחודי שמטרתו לתת פתרון שלם ומקיף לקשיים ולמצוקות של מי שכשל בביצוע עבירות, מתוך תפיסה שפתרון כזה יוציא אותו מהמעגל העברייני ויוביל להשתלבותו בחברה כגורם נורמטיבי התורם לקהילה.

בהתאם להחלטת ממשלה 1840 הוטל על הנהלת בתי המשפט להקים את בתי המשפט הקהילתיים, בשלב הפיילוט הוטל ריכוז הפרויקט על ארגון ג'וינט-אשלים וזאת במסגרת השותפות בין ארגון הג'וינט לממשלה בה מקבל על עצמו הארגון פיתוח תוכניות חדשות על פי מדיניות הממשלה ומוביל אותן עד להטמעתן במדינה.

ככלל, ההליך אינו מתאים לעבירות חמורות במיוחד, אשר צפויות להסתיים בגזר דין הכולל מאסר משמעותי. עבירות הנדונות בבית המשפט המחוזי אף הן אינן נדונות בבתי המשפט הקהילתיים. אוכלוסיית היעד המרכזית להליכים בבית המשפט הקהילתי היא עוברי חוק אשר שבים ומבצעים עבירות רכוש, סמים ואף אלימות ושבים ומרצים בכל פעם מחדש עונשי מאסר קצרים יחסית בהיעדר הליך משקם ופתרון מקיף ושלם למצוקותיהם.

___________________________________________________

עו"ד שי מלכה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות