העליון החמיר עונשו של סוחר נשק: "יש לנקוט מדיניות מחמירה"

ביהמ"ש קיבל את ערעור המדינה והחמיר את עונשו של אברהים קוואסמה מ-32 ל-42 חודשי מאסר על הרשעתו בעבירות הסחר. "סיכן פעם אחר פעם את שלום הציבור וביטחונו"
נעמה כהן |
במגזר הערבי
תפיסת נשק. צילום ארכיון: משטרת ישראל

בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה והחמיר ל-42 חודשי מאסר, את עונשו של אברהים קוואסמה שהורשע בעבירות נשק ובכללן עבירת סחר בנשק. השופטים ציינו קיים צורך לנקוט במדיניות ענישה מחמירה ומרתיעה כלפי מי שמסכנים את שלום הציבור וביטחונו.

הנאשם הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות רכישה והחזקת נשק שלא כדין, סחר בנשק ועבירות נוספות. על פי אחד האישומים הוא רכש עם אחיו נשק מסוג M16 תמורת 47 אלף שקלים בנוסף הוא ואחיו הורשעו בכך שקנו רובה M16 בתמורה ל-27 אלף שקלים, לאחר מכן מכרו אותו לאחר תמורת 30 אלף שקלים. לפי האישום השלישי הנאשם ואחיו רכשו חלק עליון של M16 בתמורה ל-38 אלף שקלים, ולאחר מכן הרכיבו את החלק העליון על גבי חלק תחתון שכבר היה ברשותם, כך שייצרו רובה M16 שלם נוסף.

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על הנאשם 32 חודשי מאסר בפועל, לצד מאסר על תנאי וקנס. הפרקליטות טענה כי העונש שהושת על הנאשם אין בו כדי להקנות משקל מספק לשיקולי ההלימה וההרתעה הנדרשים בעבירות נשק.

הנשק טרם נתפס

בית המשפט העליון קיבל את ערעור הפרקליטות, קבע כי גזר הדין סוטה לקולה באופן קיצוני ואינו מבטא כראוי את חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם, וגזר על הנאשם 42 חודשי מאסר.

בפסק הדין נכתב כי "הנאשם סיכן פעם אחר פעם את שלום הציבור וביטחונו, זאת בייחוד כאשר אחד מכלי הנשק נרכש על רקע הסכסוך ששרר בין אחיו לאחרים. כמו כן, לא ידוע מה עלה בגורלו של הנשק שנמכר לאחר, בידי מי הוא נמצא כעת ללא פיקוח, ולאלו תוצאות הרסניות השימוש בו עלול להביא. אף בכך גלומה חומרה יתרה".

בית המשפט העליון ציין כי המחוקק מצא לאחרונה לעגן בהוראת שעה עונשים מזעריים למי שביצע עבירות נשק באופן שעונשו לא יפחת מרבע העונש המרבי שנקבע לאותה עבירה. תיקון זה אינו חל אמנם במקרה זה, אולם חקיקתו מדגישה את הצורך לנקוט במדיניות ענישה מחמירה ומרתיעה כלפי מי שמסכנים את שלום הציבור וביטחונו בהפרת האיסורים הנוגעים לנשק וסחר בו.

17 נאשמים בעבירות סמים

במקרה אחר לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוגשו 9 כתבי אישום כנגד 17 נאשמים, בגין עבירות סמים וכנגד אחד מהנאשמים גם בגין עבירות נשק. כתבי אישום אלה מצטרפים לשני כתבי אישום, בגין עבירות סמים, שהגישה פרקליטות מחוז ת"א. הראשון לבית המשפט השלום בעיר כנגד שלושה נאשמים והשני לבית המשפט המחוזי בעיר כנגד נאשם נוסף.

מכתבי האישום עלה כי בעקבות פעילות סוכן סמוי של משטרת ישראל, אשר הונחה לבצע עסקאות מבוקרות של סחר באמצעי לחימה וסמים מסוכנים, נתפסו מעל ל-30 חשודים בעבירות סמים ונשק. בכתבי האישום, שהוגשו עד כה, מתוארות עסקאות לרכישת כשני קילו של קוקאין ו MDMA בשווי הנאמד בכחצי מיליון שקלים.

בנוסף, לאחד הנאשמים אף יוחסו עבירות של סחר בנשק וניסיון סחר בנשק, זאת לאחר שבשתי הזדמנויות שונות מכר לסוכן רובה קלצ'ניקוב ותחמושת בסך כולל של 132 אלף שקלים. בימים הקרובים יוגשו כתבי אישום נוספים בפרשה בין היתר בגין עבירות סחר בסמים ובנשק.


עו"ד ניר יסלוביץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות