התנועה לאיכות השלטון: "לפתוח לציבור הדיונים בפרשת הצוללות"

נציגי התנועה קוראים ליו"ר ועדת חוץ וביטחון לדחות את בקשת הממשלה להטיל חיסיון בדיונים שיתקיימו בוועדת החקירה הממלכתית שתבחן את הפרשה
מעיין לביא |
מחאה הפגנה צוללות ועדת חקירה
מחאה סביב פרשת הצוללות. צילום: פלאש 90.

התנועה לאיכות השלטון קוראת ליו"ר ועדת חוץ וביטחון לדחות את בקשת הממשלה להטיל חיסיון בדיוני ועדת החקירה הממלכתית בפרשת הצוללות וכלי השיט. בפניית התנועה ליו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק ולחברי הוועדה, היא מבקשת לקבוע בהקדם את ישיבת ההמשך בנוגע לחיסיון שדרשה הממשלה על דיוני ועדת החקירה הממלכתית בפרשת הצוללות וכלי השיט.

לעמדת התנועה, כפי שהציגה בחוות דעת משפטית מפורטת ששלחה לחברי הוועדה עוד בטרם הדיון הקודם, חיוני לשמור כברירת המחדל על פומביות הדיונים בפרשת השחיתות החמורה, ולסגור אותם רק במקרים חריגים ובעת הצורך – זאת בהתאם לסעיף 18 לחוק ועדות חקירה ובניגוד לבקשת הממשלה להטיל חיסיון מלא על דיוני הוועדה.

התנועה לאיכות השלטון הודתה לחברי הוועדה על הרוח הנושבת בה, לפיה נטייתם היא לדחות את בקשת הממשלה ולאפשר את פומביות הדיונים. "מרוח הדברים", כך נכתב, "שנאמרו בדיון ניכר כי חברי הכנסת החברים בוועדה מכירים בחשיבותם הגדולה של עקרונות הפומביות והשקיפות בעבודת ועדת החקירה, ומתוך כך בצורך המהותי לשקם את אמון הציבור במערכת הביטחון – אמון אשר נפגע אנושות עם גילוי הפרשה".

לשקם את אמון הציבור

לדברי נציגי התנועה, "השימוש בסעיף 23 לחוק ועדות חקירה לשם הטלת חיסיון על הליכי עבודת הוועדה, הגם שלעמדתנו אין בו צורך בשל קיומם של מנגנונים מובנים להטלת חיסיון הקבועים בסעיפים 18-20 לחוק, הוא בבחינת חריג אשר הופך את ברירת המחדל ואת נקודת המוצא בשאלת פומביות הדיון. משכך, אישורו, כפי שמבקשת הממשלה, פוגע פגיעה קשה במטרות שלשמן הוקמה ועדת החקירה מלכתחילה – חשיפת הנעשה בפרשה לעיני הציבור בכדי להשיב את אמונו במערכת הביטחון".

התנועה לאיכות השלטון הדגישה לחברי הוועדה במכתבה כי "הסמכות לאשר את חיסיון הדיונים על פי סעיף 23, כפי שמבקשת הממשלה, מוקנית לוועדת החוץ והביטחון, ולה בלבד. עוד ציינה התנועה כי זהו החריג היחיד הדורש אישור מיוחד, ולפיכך, שאר סעיפי החוק חלים באופן אוטומטי עם ההחלטה על הקמת ועדת חקירה ואין צורך לאשרם או לקבוע כי הם אלה שיחולו. "במצב בו תחליט הוועדה שלא לאשר את החריג המופיע בסעיף 23, יחולו מאליהן שאר הוראות החוק – ולרבות סעיף 18 האמור המורה על פומביות הדיון".

"אשר על כן, נבקש לפנות אליכם פעם נוספת ולבקש כי העמדה שהושמעה על ידי רבים מכם, ולרבות על ידי יו"ר הוועדה ח"כ רם בן-ברק, לפיה עקרון הפומביות העומד בבסיס הצורך להקים את ועדת החקירה בפרשת הצוללות וכלי השיט הוא העיקרון שראוי שיהא העיקרון המוביל בעבודתה, תיושם הלכה למעשה וכי לאור זאת, תחליטו שלא לאשר את בקשת הממשלה לעשות שימוש בסעיף 23 לחוק ועדות חקירה", כתבו בתנועה לאיכות השלטון וביקשו לכנס את הוועדה בהקדם האפשרי על מנת לקבל החלטה בסוגיה זו.
_______________________________________________________

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות