נדחתה העתירה נגד הסדר הטיעון שנחתם עם ח"כ דרעי

שופטי העליון קבעו כי לא ניתן לקיים כעת "דיון תיאורטי" בשאלת הקלון וכי במועד הרלוונטי "שערי ביהמ"ש יהיו פתוחים" לפנייה נוספת של העותרים
גילי סיוון-כהן |
ח"כ אריה מכלוף דרעי בכנסת, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

בית המשפט העליון דחה עתירה שהוגשה בעקבות הודעת היועץ המשפטי לממשלה בדבר הסדר טיעון שנערך עם ח"כ אריה דרעי בקשר לכתב האישום שהוגש נגדו. "למדנו כי 'לַכֹּל, זְמָן; וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ, תַּחַת הַשָּמָיִם' אם וכאשר כך ייעשה, הרי שהעותרת מכירה היטב את הדרך לבית משפט זה ושערי בית המשפט נותרו פתוחים", כתבו השופטים בהחלטתם.

העותרים טענו כי חרף הודעתו של ח"כ דרעי כי בכוונתו להתפטר מן הכנסת, המדינה מחויבת לטעון בפני בית משפט השלום הדן בעניינו הפלילי שדבק קלון במעשיו. בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה וקבע שקיום דיון תיאורטי בשאלת הקלון, בלא תפקיד ציבורי קונקרטי שאותו ממלא ח"כ דרעי או מבקש למלא בעת הזו, אינו תואם את הוראות החוק והפסיקה.

בפסק הדין נכתב "העותרת טענה כי התפטרותו של ח"כ דרעי היא בבחינת "קונץ-פטנט" שנועד לסלול את דרכו חזרה לכנסת. אך שנינו ולמדנו כי 'לַכֹּל, זְמָן; וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ, תַּחַת הַשָּמָיִם' אם וכאשר כך ייעשה, הרי שהעותרת מכירה היטב את הדרך לבית משפט זה ושערי בית המשפט נותרו פתוחים".

גם בנוגע להטבות להן זכאי ח"כ לשעבר, הצהיר ב"כ של ח"כ אריה דרעי כי בכוונתו לוותר על הטבות אלה, בהתאם לכך קבעו השופטים שגם טענה זו מתייתרת.

העותרים נגד ההסדר: ״נועד להערים על החוק ועל המחוקק״

בשבוע שעבר עתרה התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג״ץ נגד הסדר הטיעון המקל שנחתם עם ח״כ אריה דרעי ונגד העדר הקלון בו. התנועה מבקשת מבית המשפט העליון שיוציא ליועמ״ש ולפרקליט המדינה צווים על תנאי המורים להם להסביר מדוע לא דרשו הטלת קלון בהסדר. עוד ביקשה התנועה לאיכות השלטון מבית המשפט לקיים דיון דחוף בנושא, בייחוד לאור סיום תפקידו הקרוב של היועמ״ש מנדלבליט ב-31 בינואר 2022, בעוד כחודש.

התנועה ביקשה מבית המשפט להוציא צו ביניים שיקפיא את תוקפו של הסדר הטיעון – וזאת עד לדיון בעתירה. "מקרה נדיר שלוקה בפגם מהותי המחייב את התערבות בית המשפט בשיקול הדעת המנהלי". התנועה לאיכות השלטון טענה בעתירה כי ההחלטה לא להטיל קלון על ח״כ דרעי, שהורשע כבר בעבר בשורת עבירות שחיתות בעודו מכהן כנבחר ציבור, לוקה בחוסר סבירות קיצוני.

ההסדר עם מנדלבליט – קנס והתפטרות מהכנסת

בחושד שעבר, הודיע היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, כי יוגש כתב אישום נגד חבר הכנסת אריה מכלוף דרעי. כתב האישום, אשר יוגש במסגרת הסדר טיעון, מייחס לח"כ דרעי עבירות לפי חוק מיסוי מקרקעין ופקודת מס הכנסה. על פי ההסדר בין הצדדים, דרעי, המכהן כיו"ר סיעת ש"ס, יודה ויורשע במיוחס לו בכתב האישום וירצה עונש מאסר על תנאי וישא בקנס בגובה 180 אלף שקלים.

כמו כן, הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי במסגרת שיקולי ההסדר הוא רשם בפניו את הודעת ח״כ אריה דרעי בדבר החלטתו להתפטר מהכנסת, ועל כן, ועל פי הדין ביחס למי שאינו נבחר ציבור, היועץ המשפטי לממשלה לא יטען בעניין הקלון בפני הערכאה הדיונית.
___________________________________________________________

עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות