5,000 שקלים פיצוי לכל אזרח שעוכב ברמלה במבצע "שומר החומות"

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בתביעת אזרחיות שהוגשו נגד המשטרה והפרקליטות ע"י אנשים שהגיעו לתמוך ביהודי העיר במהלך הפרות הסדר ועוכבו בשל כך לחקירה
אייל חן |
הפרות הסדר במהלך מבצע שומר חומות. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הפרקליטות ומשטרת ישראל, הגיעו להסדר פשרה בתביעות אזרחיות שהוגשו נגד המדינה על ידי אזרחים שטענו כי עוכבו שלא כדין במהלך מבצע שומר חומות. בתביעות נטען כי על המדינה לפצות את מי שעוכב שלא כדין ובמסגרת הפשרה נקבע כי כל מי שעוכב בעיר רמלה במהלך המבצע יפוצה ב-5,000 שקלים לפנים משורת הדין. בית המשפט אישר היום (יום א') את ההסדר אליו הגיעו התובעים מול הפרקליטות והמשטרה.

לפיצוי בגין עיכוב שלא כדין בעת מבצע שומר חומות, לאזרחים אשר הגיעו לעיר רמלה לתמוך ביהודי העיר ועוכבו בשל כך לחקירה. כל אחד מהמעוכבים יקבל חמשת אלפים שקלים.

בחודש מאי האחרון, עת התקיים מבצע שומר חומות ותוך ירי רקטות אל עבר מדינת ישראל, החלה תסיסה בקרב חלק מערביי ישראל בערים המעורבות ובצמתים מרכזיים ברחבי הארץ, אשר כללו אירועי אלימות בסדר גדול רחב היקף, ובכלל זאת שימוש בנשק חם, בקת"בים שריפות במוקדים רבים, זריקת אבנים ועוד.

על רקע אירועי אלימות קשים בעיר לוד, הכריז שר הביטחון על העיר כאזור "אירוע חירום מרכזי" ומשכך נמנעה כניסת אזרחים שאינם תושבי העיר לתחומה. בד בבד, לעיר רמלה הסמוכה, אשר לא נכללה בהכרזת שר הביטחון, החלו להגיע אזרחים רבים אשר אינם תושביה, בטענה שבכוונתם לחזק ולתמוך ביהודי העיר.

לפנים משורת הדין

מתוך החשש כי אזרחים אלו יבקשו לפגוע באזרחים ערבים, או שמא יפגעו בעצמם מן האירועים האלימים בעיר, התקבלה בידי תחנת משטרת רמלה החלטה למנוע את כניסתם לעיר של מי שאינם נמנים על תושביה. בהתאם להחלטה זו, חלק מן האזרחים שהגיעו מחוצה לעיר נלקחו לתחנת משטרת רמלה, ושוחררו לאחר כמה שעות, חלקם תחת הסכמה לתנאים מגבילים.

בהמשך לאמור, ובסיומם של האירועים, הוגשו תביעות של מי שעוכבו ע"י המשטרה וטענו לעיכוב שלא כדין. החלטת המשטרה התקבלה שלא במסגרת הכרזת שר הביטחון, אך יחד עם זאת, נוכח צוק העתים שהצריך פעילות מבצעית מורחבת ואינטנסיבית של המשטרה – הבהיר הסגל הפיקודי כי פעל בלית ברירה אל מול הסכנות והאיומים ובזמן אמת תוך הכרה בכך שמדובר בצעד מציל חיים.

לאור רגישות הנושא הוחלט לגבש פשרה ראויה והוגנת שתגלם את ההכרח שבהחלטת המשטרה תחת הנסיבות הייחודיות מחד, ומאידך את טענות התובעים.

בהמשך לכך הוסכם בין הצדדים כי לפנים משורת הדין יינתן פיצוי בסכום כולל של 5,000 שקלים לכל תובע. ההסדר אושר היום על ידי בית המשפט.

_____________________________________________________

עו"ד יובל אור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות