תמונות וסרטונים אינטימיים שלה דלפו למאורת ההטרדה של טלגרם – עכשיו היא יוצאת למלחמה

יש את החיים של ש' לפני שתמונות עירום שלה ופרטיה הופצו ברשת, ויש את החיים אחרי. הטראומה שעברה הניעה אותה לשינויי מראה וגוף קיצוניים – הכל כדי למנוע זיהוי. עכשיו היא נאבקת להחזיר לעצמה את השליטה
%d7%9e%d7%a2%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90 |
ש', השבוע. "החיים התהפכו".

תארו לכן: משמרת ערב עסוקה, פתאום הטלפון לא מפסיק לרקוד בכיס מעומס סמס כי רב. לוקחות רגע מהעבודה כדי לוודא שאף אחד לא מת – ומתברר שזה לא הרבה פחות גרוע. כל הסוטים והדוחים בעולם אצלך בווצאפ, עם הצעות מיניות בוטות.

"מה לי ולכל זה?" נזכרת ש' מהדרום, בשנות העשרים המוקדמות שלה, בתגובתה הראשונית, דרך ערפל של הלם משתק. ש' היא אישה צעירה מבית מסורתי, שמעולם לא הפגינה מיניות מוחצנת. פתאום מצאה עצמה מוטרדת בכל שעה מוזרה ולא נוחה, בגלים, בצרורות ובבודדת. בסופו של דבר נאלצה להחליף את מספר הטלפון שלה. לאחר שחלף ההלם הראשוני היא החלה לברר מה לכל הרוחות נפל עליה וגילתה לחרדתה – מישהו הפיץ ברשת תמונות וסרטוני עירום שלה, בעלי תוכן מיני מפורש, יחד עם כל הפרטים האישיים.

עו"ד קרן ברק
"מבחינתי זו תביעת דגל", עו"ד קרן ברק

תארי לי את הרגע שבו הבנת מה קרה

"קשה לי לתאר את גודל הטראומה. תמונות עירום שלי כולל פנים וגוף, מסתובבות אצל אלפי גברים עם שמי ועם דרכי ההתקשרות איתי, כאילו הייתי כוכבת פורנו. הלם. הרגשתי חסרת אונים, אומללה, אבודה".

כלומר אלה תמונות שאת צילמת את עצמך?

"כן, מודה. הצילומים הם מלפני יותר מחמש שנים. הייתי בסוף התיכון, צעירה תמימה ומאוהבת. החבר שלי היה חייל והתראינו לעיתים רחוקות. הוא התגעגע אלי וביקש שאשלח לו תמונות אינטימיות שלי בעירום מלא, היה ברור לי שמדובר בצילומים דיסקרטיים. כן, היינו שני ילדים ואני הסכמתי בשביל הפאן ואני לא חריגה בזה, אני מכירה הרבה בנות צעירות מהדור שלי שמצלמות את עצמן בעירום. מבחינתי זה נעשה בדיסקרטיות מוחלטת. לרגע לא חשבתי שהתמונות הכל כך אישיות שלי יסתובבו בקבוצת אפליקציה בשם 'טלגרם', שעד אותו יום לא ידעתי בכלל על קיומה, ואני אהפוך בעל כרחי לכוכבת פורנו ולנפגעת עבירות מין. להפיץ תמונות עירום שלי זה מנגנון של הרוע בהתגלמותו ואם זו לא התעללות בנשים, אז אני לא יודעת מה כן".

עדיין יש לך קשר כלשהו עם החבר הזה?

"לא. יכול להיות שהוא הראה למישהו וככה זה התחיל לעבור ידיים והגיע לאפליקציה".

"אם זו לא התעללות בנשים, אני לא יודעת מה כן", ש'.

מה זה בעצם האפליקציה הזו? מה גילית בעקבות הבירור?

"גיליתי שיש בה כל מיני קבוצות שחברים בהן אלפים רבים של משתמשים. בקבוצת "רק סרטונים" למשל, מי שרוצה להצטרף, חייב קודם להעביר תמונות עירום או סרטונים של נשים וחובה לפרסם את השם שלהן ואת הדרך ליצור איתן קשר. ככה זה עובד".

אחרי שגילית את זה, הגשת תלונה במשטרה?

"כן. סיפרתי לאימא שלי והלכנו יחד למשטרה להגיש תלונה. במשטרה לא ידעו בתחילה איך להגיב, מישהו שם אמר לי שזה גדול עליהם והמציאו תירוצים".

איך המקרה הזה השפיע על השגרה שלך?

"בחודש הראשון לא יצאתי מהבית. לא הלכתי לעבודה מהפחד שיזהו אותי, עד שהחלטתי לעזוב את מקום העבודה. שיניתי את המראה שלי, עליתי במשקל, עשיתי קעקועים. את כל התכשיטים שהיו על גופי בצילומים – הסרתי. כשהלכתי לראיונות במקום עבודה חדש יצרתי לעצמי דמות חדשה".

_______________________________________________________

ש': "אני הקורבן, מה שקרה לי יכול לקרות לכל אחת…

הטראומה הזאת הולכת איתי לכל מקום,

אני מנסה להחזיר לעצמי את חיי וזה לא פשוט".

___________________________________________________________

יש לך תחושות אשמה?

"לא, אני הקורבן. מה שקרה לי יכול לקרות לכל אחת. נכון שעשיתי מעשה טיפשי של גיל הנעורים כי לא הבנתי כלום מהחיים שלי, ואולי זו ההזדמנות להזהיר בנות שלא מבינות, שמרגע שהתמונות האינטימיות שצילמו יצאו מרשותן, הן יכולות להגיע למקומות הכי לא נכונים, אבל שום דבר לא מצדיק הרס חיים, הפכו אותי. הטראומה הזאת הולכת איתי לכל מקום, כל הזמן נדמה לי שמזהים אותי, אני מנסה להחזיר לעצמי את חיי וזה לא פשוט".

50 חודשי מאסר; פגיעה ב-187 נשים

באפריל האחרון גזר בית משפט השלום בחיפה מאסר בפועל של חמישים חודשים על רונן שיך, בן 30, לשעבר עובד עיריית חיפה. שיך הורשע בכך שהקים והפעיל אתר שבו הפיץ תמונות וסרטונים בעלי תוכן מיני מפורש של לא פחות מ-187 נשים לעשרות אלפי משתמשים באפליקציית "טלגרם". חלק מן הנפגעות, אגב, היו קטינות. גם ש' היא בין קורבנותיו. חלקן נכחו במשפט של שיך בשלב הטיעונים לעונש וסיפרו על סבלן מאז בוזו ונחשפו ללא הסכמתן בפומבי – רבות עזבו מסגרות, הרוב נזקקות לטיפול נפשי, מתקשות ביצירת זוגיות וחלקן נוטלות כדורים פסיכיאטריים. אחת אף עברה ניתוח פלסטי בפנים כדי שלא תזוהה.

בחזרה לש', שמצאה עצמה עושה את עבודת המשטרה למביאה לאוכפי החוק צילומי מסך של גבר צעיר בשם דוד פרח, בהם פרסם את התמונות והפרטים האישיים שלה בערוץ הטלגרם, ואף דחק בקוראיו להטריד את ש'. כשביקשה ממנו למחוק את התמונות, הוא צחק לה בפנים ואיים שאם לא תשלח לו עוד תמונות יפיץ את אלה שכבר בידו בקבוצות נוספות. הוא הובא לחקירה, אולם המשטרה קבעה כי אין די ראיות להעמיד אותו לדין – למרות שקשר את עצמו בחופשיות למעשה!

היום הוא בחור צעיר, אבל יום אחד אולי תהיה לו ילדה – מה הוא ירגיש ואולי יעשו את לאחותו? זה ממש מעשה שטני", אומרת ש'.

____________________________________________________________________

עו"ד ברק: "אני אמשיך לרדוף אחרי כל אותם גברים, אחד אחד,

כל מי ששתל תמונה באתר עם הפרטים של ש' –

מנגנון הרשע הזה חייב להיפסק".

_____________________________________________________________________

"במקרה של דוד פרח, שהשם שלו מותר לפרסום, המשטרה בדקה את שם המשתמש שלו וזימנה אותו לחקירה, בה הוא קשר את עצמו למעשים באופן ברור", אומרת עורכת הדין של ש', קרן ברק, מומחית לייצוג נפגעות תקיפה מינית ואלימות: "התיק נגדו נסגר בטענה שלא היו מספיק ראיות לבסס הרשעה, כי הוא הרס חיים רק לש', אנחנו הגשנו ערר. ועדיין, יש די ראיות לבסס נגדו פסק דין בתביעה אזרחית שמהותה פיצוי נזיקין לפי פקודת הנזיקין, החוק למניעת הטרדות מיניות וחוק הגנת הפרטיות. אני מקווה שעם פרסום שמו, יגיעו תלונות נוספות עליו, משום שהוא בעצמו מודה שיש לו בטלפון ספרייה של תמונות ערום של נשים".

נשמע שהעבריינים מקדימים את המשטרה ובתי המשפט בכמה צעדים בתחום הזה

"סכום התביעה עומד על 1.66 מיליון שקלים. התביעה האזרחית שהגשנו נגד מפיץ התמונות היא תביעה תקדימית, ומבחינתי היא תביעת דגל שמטרתה להשיב לכל קורבנות פרשת הטלגרם ופרשות דומות, את תחושת השליטה לחייהן, ולהתריע בפני כל גבר ששוקל לפרסם ולהפיץ תמונות אינטימיות שניתנו לו בפרטיות – ראה הוזהרת, אתה עומד להרוס חיים של אישה ואתה צפוי לתביעה אזרחית ותשלום פיצוי כספי גבוה. מטרתי היא למגר את התופעה של סחר בתמונות נשים ונערות, ולהעלות את המודעות לסכנות שבפרסום תמונות עירום ברשת, בקרב צעירים וצעירות בישראל".

אם חס וחלילה אירעה תקיפה מסוג זה, האם תמליצי לנפגעת להגיש תביעה אזרחית?

"תביעה אזרחית היא פתרון מצוין לאוזלת ידה של המדינה והפרקליטות, וחוסר נכונותן לרדוף אחרי מפיצי התמונות. האם אין אחריות של הגברים בקבוצה ולא רק על מי שפתח אותה? תחת זאת, הפרקליטות רודפת אחרי מנהלי ומקימי הקבוצות שצצים מחדש בכל יום. איך הם בדיוק חושבים למגר את התופעה, רונן שיך יושב בכלא אבל הקבוצות ממשיכות להתקיים והבנות סובלות וימשיכו לסבול. מטרת התביעה מעבר להשגת פיצוי כספי לש' היא להעצים אותה ולהחזיר לה שליטה על הסיטואציה. כעת היא זאת שנוקטת נגדו בהליכים לאחר שהוא הפך אותה לקרבן של הטרדות בלתי פוסקות. אני אמשיך לרדוף אחרי כל אותם גברים, אחד אחד, כל מי ששתל תמונה באתר עם הפרטים של ש' – לא יצא נקי. מנגנון הרשע הזה חייב להיפסק וכל אותם גברים ידעו שהם לא יוכלו להמשיך בשגרת חייהם".

לאתר עו"ד קרן ברק לחצו כאן.


עו"ד קרן ברק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות