גידל קנאביס בנחלה שקיבל מרמ"י – חויב ב-3 מיליון שקל

הפיצוי נקבע במסגרת תביעה אזרחית שהגישה המדינה, לאחר שהתנהל בעניינו של הנתבע הליך פלילי בו הורשע בגידול סמים ששוויים הוערך בכ-180 מיליון שקלים
גילי סיוון-כהן |
שדה קנאביס (ארכיון).

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, צבי דותן, קיבל את עמדת המדינה וחייב בעל נחלה ביישוב ניצני עוז בסכום של 3.2 מיליון שקלים בגין שימוש חורג בנחלה, זאת לאחר שבשטח נחלתו גודלו ע"י אחיו למעלה משלושה טון קנאביס בשווי מוערך של מעל ל-180 מיליון שקלים.

רשות מקרקעי ישראל, הגישה תביעה כנגד בעל הזכויות הרשום בנחלה ביישוב ניצני עוז, זאת בשל היותו אחראי לכל הפעולות המבוצעות בנחלה. הסכם השימוש בנחלה שנחתם מול רשות מקרקעי ישראל כולל הוראות מפורשות וברורות בדבר ניצול הקרקע למטרות חקלאיות וחובת המגורים של בעלי הנחלה בתחומה.

טרם הגשת התביעה התנהל הליך פלילי כנגד אחיו של בעל הנחלה, אשר התגורר בנחלה בפועל, והורשע על פי הודאתו בכתב אישום מתוקן בשימוש בלתי חוקי בשטח הנחלה שעה שהקים על פני שטח של כ-3.8 דונם שתי חממות בהן גידל סם מסוכן מסוג "קנאביס" בכמות כוללת של 3.4 טון נטו, ובשווי שוק מוערך של 180 מיליון שקלים.

המדינה דרשה פיצוי

מהמצוין בכתב התביעה שהוגש, עולה כי הפעילות האסורה בגינה נוהל ההליך הפלילי התנהלה כאמור בשטח הנחלה של הנתבע תחת עינו הפקוחה וללא התנגדות מצדו. לפיכך, עם סיום ההליך הפלילי כנגד אחיו, פתחה רשות מקרקעי ישראל בהליך אזרחי כנגד בעל הנחלה תוך כוונה להשיב כספי ציבור המגיעים לה מהנתבע, אשר הפיק רווחים שלא כדין על חשבון הקופה הציבורית, עקב שימושים בלתי חוקיים במקרקעי ציבור, תוך הפרת חוק בוטה, והפרת הסכם החכירה בנחלה, לאחר שהסם גודל בנחלתו.

לצורך חישוב גובה דמי השימוש אותם נדרש הנתבע לשלם, נערכה שומה במסגרתה נאמד שווי השימוש בקרקע שעה שגודלו בה צמחי הקנאביס שלא כדין וכן שווי השימוש והרווחים שהופקו שלא כדין מהמקרקעין כתוצאה מהשימושים החורגים ומהמבנים שהוקמו בנחלה.

התביעה ביקשה לקבל סעדים בגין שימוש בלתי חוקי במקרקעי ישראל המנוהלים על ידי התובעת, במשק חקלאי, גידול והפקת סם מסוכן מסוג "קנאביס" בכמות כוללת של 3.4 טון נטו – ששוויו בשוק מוערך בלמעלה מ-180 מיליון שקלים, וכן בגין שימושים מסחריים חורגים. אחיו של הנתבע, אשר מתגורר בנחלה, ואשר ביצע, יחד או בנפרד מהנתבע את האמור ואף הואשם בשל כך בפלילים, לא נכלל בתביעה הכספית זאת לאחר שנודע כי הינו פושט רגל. בית המשפט קיבל את התביעה במלואה ובפסק דין תקדימי חייב את הנתבע בתשלום סך 3.2 מיליון שקלים.

____________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט צבי דותן

_____________________________________________________________

משרד עוה”ד ניב & בידרמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות