המדריך המלא לשימוש בראיות פורנזיות

אם בעבר הלא רחוק הספיקה עדותו של עד ראייה להוכיח כי פלוני דקר את אלמוני, הרי שכיום אין די בכך ויש חשיבות רבה לניתוח כתמי הדם ועקבות הדם בזירת העבירה. עקבות נעליים בדם של אדם אחר או חשוד נוסף, יכולות להביא לביטול החשדות נגדך.כך גם לגבי נשק חם הנתפס בזירת עבירה בסמוך לחשוד; עצם התפיסה לא תמיד תספיק להרשעה וקיימת חובה לבדוק את הזיקה בין הנשק לבין החשוד, באמצעות דגימות ד.נ.א. (דם, זיעה, רוק, שיער) וטביעות אצבע. כך גם באשר ליתר סממנים מדעים או פתולוגיים, היכולים להימצא בזירת עבירה ומהווים כלי משמעותי לפיענוח החקירה.
עו"ד ארז אבוהב |
מעבדה פורנזית

כל בר דעת יודע שעולם המדע נכנס כפקטור מכריע בחקירה הפלילית. כללי המשחק במשפט הפלילי השתנו. לטובה או רעה? ימים יגידו ותלוי את מי נשאל.

זירת העבירה הפכה לשמש "עד" "אובייקטיבי", המדבר באמצעות ממצאים ומסקנות של מומחי המדע של המז"פ.

כך בהתייחס לכתמי דם, שרידי ד.נ.א, טביעות אצבע, שרידי ירי, סיבי בד, בליסטיקה, מצלמות וידאו ופצעי דקירה או ירי.

יחד עם זאת, המדע אינו קסם ובוודאי שאינו מהווה עובדה מוגמרת על הממצאים שנתפסו.

מה שיכול להתאפיין כראיה מפלילה על ידי מומחה מז"פ אחד מטעם המשטרה, יכול בקלות להישלל בידי מומחה אחר באמצעות תזה מדעית שונה או שיטת עבודה מקצועית אחרת.

המציאות היא לא כמו בסדרות CSI המפורסמות, שם מפוענחת חקירת מז"פ תוך 24 שעות דרמטיות.

חקירות מומחי מז"פ דורשות משאבים רבים מהמשטרה וכרוכות  בהפעלת אמצעים ומכשירים מיוחדים.

בנוסף, עתידות להימשך חודשים על חודשים עד לפיענוח סופי.

בשל שינוי כללי המשחק והמעבר מעדויות בני אנוש לעדויות והסתברויות מדעיות, אספנו מספר כללים מנחים שיהוו אבן דרך עבור החשוד בפלילים בתיקי מז"פ:

  1. שלב המעצר הראשוני– מיד עם ההודעה על מעצרך, עדכן והנחה את עורך הדין בדבר המיקום המדויק וזירת העבירה על מנת שזה יוכל לבדוק מיקומן האפשרי של מצלמות אבטחה ואיסוף ממצאים שלא נתפסו על ידי המשטרה.
  2. שלב החקירה– לעולם אין לסמוך על הצהרות חוקרים כי בידיהם "ראיות מפלילות חותכות" בדמות חוות דעת מומחים. דרוש לראות ולעיין בחוות הדעת במהלך החקירה ודרוש כי אלו יוצגו בפני שופט המעצרים בטרם הדיון בהארכת המעצר.
  3. הגשת כתב אישום– לאחר הגשת כתב אישום ובטרם בחירת קו הגנה, דרוש לעיונך ולעיון עורך הדין את כל חוות הדעת המומחים בתיק. חובת התביעה הכללית להעמיד לרשותך את כלל חומר החקירה כולל חוות הדעת המלאות.
  4. תיקי העבודה של המומחים– דרוש לקבל לעיונך את כל תיקי העבודה של מומחי התביעה, כולל ולרבות תמונות, תרשומות וטיוטות. תתפלא או לאו, בתיקי העבודה ישנן לעיתים מסקנות אובייקטיביות אחרות מאלו המפורטות בכתב האישום וכן מידע או פעולות נוספות שהוסתרו מעיניך או שטרם בוצעו ועשויות לשמש להגנתך.
  5. היציאה לשטח– דאג כי נציג מטעם ייצא לשטח לאחר קריאת חוות הדעת ויבצע תרשומת, תיעוד וצילום הזירה מכל הזוויות האפשריות.
  6. השלמות חקירה– לאחר איסוף כלל הממצאים להגנתך ובמידת הצורך, דרוש את ביצוע השלמת החקירה על ידי המשטרה או באמצעות המומחים. לעיתים ישנם אזורים שלא נבדקים בזירה מחמת חיפזון או שכחה ויכולים לשמש להגנתך. קח בחשבון כי הדבר גם יכול לעיתים לבוא בעוכרך ולהביא לשלילת מסקנותייך וניסיון לשיפור עמדות מטעם התביעה.
  7. היוועצות תמידית עם מומחה מטעם ההגנה– דאג כי עורכי דינך ייוועצו באופן תמידי על ידי מומחה מטעמם הבקיא בשיטות המדע, במכשור ובשיטות חקירה הפורנזית ובמקרי עבר ותרחישים אפשריים בעולם.
  8. הכנה לעדות המומחה מטעם התביעה– בטרם יעיד מומחה המשטרה דאג כי עורכי דינך ייוועצו במומחה נגדי ולצורך ביצוע החקירה הנגדית והטלת ספקות או חוסרים בתזת התביעה לפי כתב האישום.
  9. חוות דעת נגדית– הכן באמצעות מומחה מטעמך חוות דעת נגדית שתציע לבית המשפט אפשרויות חלופיות מלבד התיזה המפלילה שבכתב האישום. קח בחשבון שהכנת חוות דעת נגדית דורשת הכנה מוקדמת, מימון כלכלי נוסף וזמן.

 width=

עורך הדין ארז אבוהב

כללי המשחק השתנו ויש להיערך להם בהתאם. היוועצות תמידית ומתמשכת עם מומחה מז"פ או רפואה מטעם ההגנה יכולה להועיל ולשפר את הגנתך במשפט פלילי ולעולם יש לזכור, כי גם מאחורי חוות הדעת המדעית עומד בן אנוש.

ארז אבוהב עו״ד פלילי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות