נעצר במהלך מצעד הגאווה – המשטרה תפצה

ביהמ"ש לתביעות קטנות בירושלים הורה פיצוי של כ-9,000 שקלים לצעיר שנעצר בעודו מפגין במהלך מצעד הגאווה בבירה לפני כשנתיים, זאת לאחר שנקבע כי פעל בצורה חוקית
גילי סיוון-כהן |
מעצר. ארכיון

בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים פסק כי המשטרה תפצה צעיר בכ-9,000 שקלים כולל הוצאות, צעיר שנעצר מעצר שווא בהפגנה נגד מצעד הגאווה. מדובר בצעיר שנעצר בשיטתיות מידי שנה בעת המצעד, זאת למרות שמעולם לא הוגש נגדו כתב אישום. "מדי שנה", נכתב בפסק הדין, "מגיע התובע לממש את זכותו הדמוקרטית למחות נגד מצעד הגאווה ומדי שנה הוא מיורט על ידי משטרת ישראל וחירותו ניטלת ממנו – בדיוק לשעות קיום המצעד. אישומים פליליים – לא הוגשו. חקירות מעמיקות – לא היו. הדברים מדברים בעד עצמם".

על פי התביעה, האירוע התרחש בעת מצעד הגאווה בשנת 2019, כאשר התובע הפגין בצורה חוקית במתחם המאושר על ידי המשטרה. המקום היה מלא שוטרים, ביניהם גם שוטרים לבושים בגדים אזרחיים בפיקודו של פקד יהונתן ועקנין, שהכירו את הקטין מאירועים קודמים. פקד ועקנין ניגש אל התובע, ביקש ממנו להתלוות אל השוטרים ואמר לו "אל תעשה בעיות, אתה מכיר את העניין".

אלא שלא בכך הסתיים האירוע. אחד השוטרים, שלא היה לבוש כשוטר, תפס בידו של התובע ודרש ממנו להתלוות אליו, בלי שנאמרה לתובע סיבת העיכוב. כמו כן, כל אותם השוטרים שהיו לבושים בלבשו אזרחי כלל לא הציגו תעודות שוטר כנדרש.

איום במעצר

כאשר דרש התובע לדעת את סיבת העיכוב ואמר לשוטרים כי הגיע להפגנה חוקית שאושרה מראש על ידי המשטרה, נאמר לו כי סיבת העיכוב היא 'חשש להפרת הסדר הציבורי'. משניסה התובע להבין ולדעת על מה מבוסס החשש, ענה לו פקד ועקנין כי "זה מיותר… אני אעצור אותך". התובע ביקש מהשוטרים להציג תעודת שוטר. אחד מהשוטרים אכן הציג תעודת שוטר, ואז עצר אות התובע ואזק את ידיו. התובע נלקח לימ"ר כאשר הוא מובל אזוק במרחב הציבורי בניגוד לחוק, ובימ"ר הוחזק במשך שש שעות, עד תום המצעד, כשהוא אזוק כל העת.

בתביעה צוין כי זו לא הפעם הראשונה שהצעיר נעצר בחשד דומה, ולמעשה מדובר בתרחיש שחזר על עצמו מידי שנה בין השנים 2017 – 2020. כל שנה מחדש נעצר הנער בזמן מצעד הגאווה, אולם לא הוגשו נגדו שום כתבי אישום.

כאמור, בית המשפט כי מדובר במעצר שווא ועל המשטרה לפצות את הקטין והשופט לא קיבל את טענת המשטרה לחשש מהפרת הסדר הציבורי, ואף טען כי מדובר בהוראות מגבוה "החשד הגיע כעובדה קיימת "מלמעלה", מבלי שפקד ועקנין ידע מה יסודותיו".

"במה חטא?"

בהמשך, כתב השופט בפסק הדין כי לא הוצג צידוק לאיזוק התובע בדרך לתחנת המשטרה ובפרט לא בשהייתו בה. לדבריו "מדובר בהתנהלות תמוהה ולא חוקית … תוך שלא ברור במה חטא ולמצער מה היה החשש שיהיה חטאו".

בדבריו, התייחס השופט לכך שלא מדובר בפעם הראשונה שהתובע נעצר ללא הצדקה "לכל זאת נוסף רכיב של חזרתיות בהתנהלות הנתבעת אל מול התובע. מדי שנה מגיע התובע לממש את זכותו הדמוקרטית למחות נגד מצעד הגאווה ומדי שנה הוא מיורט על ידי משטרת ישראל וחירותו ניטלת ממנו – בדיוק לשעות קיום המצעד. אישומים פליליים – לא הוגשו. חקירות מעמיקות – לא היו. הדברים מדברים בעד עצמם".

השופט מנה את העבירות שעשתה המשטרה במעצר השווא, ביניהן עיכוב שלא כדין, שוטרים שלא הזדהו, איזוק ללא סיבה ועוד. לאור זאת פסק השופט כי על המשטרה לשלם לתובע פיצוי בסך 7,500 שקלים, וכן הוצאות המשפט על סך 1,650 שקל.

_______________________________________________________

עו”ד אופיר פרל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות