עו"ד חי הבר על מעצר החיילים : "לא ברור מדוע עד כה לא נחקרה האלימות של הבדואים"

עו"ד חי הבר

בית הדין הצבאי קיבל חלקית בקשת מצח להאריך מעצר החיילים והאריך מעצר רובם ביומיים.השופט לתביעה: מפקד כלא 4 צריך להידרש לנושא האיומים על החיילים בכלא מצד אסירים בדואים
השופט הצבאי חיים בלילטי האריך מעצר החיילים החשודים בעימות מול צעירים בדואים.כלפי 8 חשודים האריך השופט המעצר ביומים ואילו לשנים אחרים ביום אחד אנשי מצ"ח ביקשו הארכת מעצר בשלושה ימים.
בדיון עצמו תקף עו"ד איתמר בן גביר סנגורו של המ"כ וחייל נוסף את התנהלות הצבא והגיש לשופט חומר על היותה של התחנה מקום שבו מתרחשים עימותים כאשר צעירים מרהט שותים לשוכרה ופוגעים ביהודים.
כמו כן חשף עו"ד בן גביר בדיון כי מרשו נדחף על ידי אסיר בדואי בתוך כלא 4 וזאת בהמשך ישיר לאיומים כלפי החיילים מצד אסירים חיילים בני מיעוטים.בהחלטתו קבע השופט בלילטי כי החשד נגד החשודים התחזק ויש מקום להארכת מעצר,אך לא במספר הימים שביקשה התביעה.נוכח טענות על איומים כלפי החיילים העביר השופט הטיפול למפקד כלא 4 וקבע כי עליו להידרש לנושא.את החיילים ייצגו בין היתר עורכי הדין איתמר בן גביר, חי הבר ויוני הרשקוביץ.

עו"ד איתמר בן גביר

עו"ד בן גביר אמר בסיום הדיון כי "יש להצטער על הארכת המעצר הגם שמדובר ביומיים. הארכת מעצר של חיילים שהגנו על עצמם מיותרת והיות וחלק גדול מהחיילים חרדים שהתגייסו בניגוד לחלק מסביבתם המסר של הצבא לצעירים הגיבורים הללו שלא היה כדאי להתגייס. לוקחים אותם לכלא 4 ומסכנים את החיים שלהם. הם היו צריכים לקבל צלש ולא כלא" דברי בן גביר
"החלטת בית הדין על מעצר החיילים לצערי הייתה ידועה מראש. פעם אחר פעם אנחנו נתקלים בדיוק באותה התנהלות. קודם כל עוצרים, אח"כ חוקרים. לי לא ברור עד עכשיו מדוע לא חקרו את תלונת החיילים לגבי התנהגות אלימה, תוך איומים, של אותם בדואים.אבל שוב, גם אי חקירת הבדואים ואי בדיקת האמת – באמת, זה התנהגות אופיינית של הצבא, אנחנו רואים את זה לאורך כל האירועים וחבל. הדבר לא מוסיף לצבא, אלא רק גורם לערעור האמינות שיש למערכת והאמון שאנשים נותנים בה. חייל צריך לדעת שניתן לו גיבוי. גם אם עשה מעשה אסור, הוא יענש, אבל הכל יעשה בהתאם לדין." אמר עו"ד הבר והוסיף כי "לא יתכן שבמערכת האזרחית על אירועים שכאלה יש ספק האם היו פותחים בכלל בחקירה ואם היו פותחים לחקירה – ודאי ולא היו עוצרים לכל כך הרבה ימים, אבל במערכת הצבאית תמיד הכל מתחיל במעצר ועוד מעצר ממושך."

בתוך כך, אתמול (ב') ביקשה התביעה הצבאית להאריך את מעצרם של החיילים ב-3 ימים, לאחר דיון ארוך, בשעת לילה מאוחרת, האריך בית הדין הצבאי את מעצרם של מרבית הלוחמים העצורים ביומיים נוספים, ולא קיבל את בקשת התביעה במלואה. את אחד החיילים מייצג עו"ד חי הבר מארגון חוננו, החיילים הנוספים מיוצגים ע"י עו"ד מהסנגוריה הצבאית וכן ע"י עו"ד איתמר בן גביר אשר מייצג חייל ומ"כ בתיק.
 
רן טובול אביו של המ"כ לאחר החלטת בימה"ש הצבאי לקבל חלקית את בקשת מצ"ח: "עושים לנו עוול גדול. לא מתנהגים ככה לחיילים, יש גבול. לא היה בכלל רצון לשמוע אותנו התעלמו מאיתנו בכל פעם, בכל טענה. התביעה היא זו שניהלה את הדיון"
הורי החיילים זעמו על ההחלטה ואמרו כי חשו בבגידה ובתפירת התיק באופן מאוד מסודר כנגד החיילים. לטענת ההורים, בדיון ניתן להם תחושת קרירות מצד בית המשפט והתעלמות טוטאלית של השופט מרגשות החיילים וההורים וכי הטיית הדברים ונתינת במה מכובדת לתביעה בלבד כאשר כל טענותיהם לא נשמעות. "המשפט נוהל על ידי התביעה בלבד" טענו ההורים "ניתנה יד חופשית לתביעה ולחקורים לעשות ככל העולה רוחם. כאשר כמעט לאורך כל הדיון, השופט אינו מביע את דעתו. שאלות ותשובות הוענקו מצד התביעה בלבד. "
רן טובול אביו של המ"כ מסר עם קבלת ההחלטה:"בית המשפט הצבאי סימן לעצמו מטרה להרשיע ללא כל סיבה הגיונית חילים מצוינים שרק הגנו על עצמם מפני תקיפה של בדואים. האיומים על חייהם של החילים לא פוסקים גם בין קירות הכלא ורק אתמול בני קיבל איום מבדואי ששוהה בבית הסוהר שבלילה כשישן הוא ירצח אותו. הזוי שמי שמחליט על חייהם של חילים שהגנו על עצמם ועל עם ישראל הם שופטים ופרקליטים בני 18-20 נטולי רגש וחמלה. נאבק עד להוצאת האמת לאור בעזרת ה'. אנחנו דורשים את שיחורורם המוחלט של החילים."

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות