איך עוברים את מבחן ההסמכה של לשכת עוה"ד?

סיימתם את לימודי המשפטים, אפילו על ההתמחות כבר סימנתם "וי", ועכשיו הגיע המבחן החשוב מכולם: מבחן ההסמכה! עם קצת עזרה מ- LAWYERS תוכלו להגשים את החלום ולהוסיף לשמכם את התואר הנכסף "עורך דין"
מערכת אוביטר |
מסמכים מסמך נייר חתימה עפרון כתיבה נייר
אילוסטרציה shutterstock

שלוש וחצי שנים של לימודים אינטנסיביים וזה נגמר. הסתיימו הימים ללא שינה שהעברתם בלשנן את החומר למבחנים, אין עוד שעות אינסופיות של שיעורים ואפילו ההתמחות שלכם נגמרה. אבל עכשיו, שנה וחצי אחרי שמחקתם כל זיכרון מהפאנג'ויה, מגיע המכשול האחרון: בחינות ההסמכה של הלשכה. אתם הרי יודעים שלרגע הזה חיכיתים (בלחץ ובחריקת שיניים) במשך כל תקופת הלימודים וההתמחות. זהו המבחן הגורלי, רק לאחריו תזכו להוסיף לשמכם את התואר המבוקש "עורך דין".

בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין נקראת גם "בחינת לשכת עורכי הדין, היא בחינה פנימית מטעם לשכת עורכי הדין בישראל שייעודה הוא לבחון את הידע של בוגרי לימודי תואר במשפטים. הבחינה מתבצעת אחרי תקופת ההתמחות, שנמשכת כשנה וחצי, והיא למעשה מהווה את ההסמכה שהינם עורכי דין מן המניין. רק מי שעבר את בחינת ההסמכה יוכל לפעול לקבל רישיון לעסוק בעריכת דין ולהיות חבר בלשכת עורכי הדין.

נגד הסטטיסטיקה

הבחינה נערכת בשני מועדים מדי שנה, בדרך כלל בחודשים דצמבר ויוני. הבחינה נערכת בהתאם להוראות סעיפים 38–40 שללשכת עורכי הדין, ובהתאם לתקנות לשכת עורכי הדין (סדרי בחינות בדיני מדינת ישראל, באתיקה מקצועית החלה על עורכי דין זרים ובבחינת ההסמכה לעריכת דין).

אחוזי המעבר של הבחינה מצויים בירידה חדה בשנים האחרונות. במועד מאי 2013 עברו את הבחינה 77% מהניגשים, במועד אוקטובר 2015 שיעורי המעבר ירדו ל-59.7%, במועד אפריל 2017 השיעור כבר היה 44%, ואילו במועד דצמבר 2017 השיעור עמד על 34% (במועד יוני 2018 עברו את הבחינה 32% מהנבחנים).

לעבור את הבחינה

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בגידול בביקוש למקצוע עריכת הדין. יותר ויותר צעירים מבקשים ללמוד משפטים ולעסוק בעריכת דין. אולם, אף שזה טוב שהמקצוע הפך למבוקש הרי שהצפתו הפכה ברבות השנים לחסרון, הן בשל היעדר תעסוקה לכל עורכי הדין החדשים והן משום שמערכת המשפט מתקשה להתמודד עם הכמות גם מצידה. לצד זאת, מצביעים מומחים גם על ירידה באיכות עורכי הדין, הידע וההשכלה שצברו בלימודיהם.

על כן, המערכת כולה, למעשה המדינה עצמה, מבקשת להיאבק בהצפת המקצוע. בין השאר בהקשחת התנאים לקבלה לתואר במשפטים באוניברסיטאות ובמכללות.

לצד הקושי בתנאי הקבלה ללימודים, נרשמת גם הקשחה של רמת מבחני הלשכה. המבחנים, כך על פי הנתונים מהשנים האחרונות, הפכו קשים יותר ואחוז הנכשלים הולך ועולה. אם אתם מבקשים לעבור את מבחן ההסמכה יהיה עליכם לעבוד קשה יותר מבעבר. הנתונים העגומים מתבהרים כאשר לוקחים בחשבון שבמחזור האחרון של הניגשים לבחינה, יותר ממחצית לא עברו אותה. מכאן החל גל חדש של בתי הכשרה וקורסים שנועדו לסייע לעורך הדין בהתהוות לקבל את הגלימה.

אחד על אחד

רבים מהקורסים, ממנפים את תנאי הלימוד שהורגלנו אליהם בתקופת הקורונה, תנאים שהורגלנו אליהם במהלך השנה האחרונה, ומציעים את הקרוס או ההכשרה לקראת המבחן באמצעות האונליין.

אין לזלזל במערך השיעורים ברשת ונראה כי להרבה אנשים זה יכול לעזור אבל על מנת לגשת בביטחון המלא לבחינה בידיעה כי תעברו אותה, עליכם ללכת בכמה ערוצים. אתר LAWYERS מציע את חבילת הלימוד הגדולה ביותר הכוללת מגוון של עזרים שיסייעו לכם.

השיטה של LAWYERS

ה"אני מאמין" של בית הספר הוא להציע לתלמידיו עזרי לימוד שונים כמו ערכת ספרי לימוד עשירה עם מיקוד על החומרים שיהיו במבחן, לימודים אחד על אחד עם מורה פרטי שיעזור לכם להביע את עצמכם בצורה הנכונה ביותר, ועדה אקדמית שמדמה עבורכם את הוועדה של לשכת עורכי הדין. הכל כדי שתצאו מוכנים ברמה הגבוה ביותר למבחן החשוב ביותר בקריירה שלכם.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות