ניצחון לידועים בציבור

בית המשפט קובע הלכה נוספת שפוגעת במעמד הבלעדי של מוסד הנישואין ומרחיבה באופן משמעותי את מעמד הקשר של זוגות החיים כידועים בציבור למעמד הכרה של הממסד כנשואים.
חנן לוי |
ההסכם עם המטפלת נעשה בעל פה

על פי ההחלטה שניתנה לאחרונה ״ידועים בציבור שמנהלים תא משפחתי יציב זכאים לאמץ בדרך המלך שקבועה בחוק האימוץ בדיוק כמו בני זוג נשואים, וללא צורך להשתמש בחריגים שמקשים על התהליך.״ כך קבע סגן נשיא בית המשפט למשפחה בבאר שבע, אלון גביזון, בפסק דין מכונן שפרסם לאחרונה. הוא ציין כי המציאות ושינויי העיתים מחייבים פרשנות גמישה יותר להוראת החוק שנוסחה לפני יותר מ-30 שנים

פסק הדין ניתן במסגרת בקשת אימוץ שהגישו בני זוג שמשמשים משפחת אומנה לילדה כבת 4 מיום לידתה.

היועץ המשפטי לממשלה והעובדת הסוציאלית לחוק האימוץ הביעו הסכמה מלאה לבקשה, אך השאלה שעלתה הייתה אם אפשר להעניק לבני הזוג צו אימוץ בדרך המלך שקובע החוק, או שמא יש צורך להפעיל חריגים, לנוכח העובדה שאינם נשואים.

שאלה זו נבעה מסעיף לחוק האימוץ, שקובע כי "אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו" – נוסח מלפני כ-30 שנה שכיוון לבני זוג נשואים.

דבריו של השופט ״אנחנו כבר לא חיים בעולם שבו נישואים הם אקט שמעיד על יציבותו של תא משפחתי. להבנתי, במציאות בה אנו חיים כיום עת התא המשפחתי מקבל צורות שונות, לרבות זוגות ידועים בציבור, לא ניתן לומר כי לתא המשפחתי הכולל איש ואישה הנשואים זה לזו זיציבות העולה על היציבות בתא משפחתי הכולל איש ואישה המקיימים מערכת זוגית של ידועים בציבור", כתב.

השופט ציטט מדבריהם של שופטי העליון המנוחים מישאל חשין ואדמונד לוי, שבאחת הפרשות המכוננות בתחום האימוץ כתבו בהרחבה על הצורך בהתאמת הוראות החוק לתמורות בחברה הישראלית והמערבית.

בנוסף הוא קבע שלדעתו הענקת פרשנות גמישה לסעיף 3 בחוק האימוץ מתאפשרת מעצם העובדה שהחוק לא מגדיר את הביטוי "איש ואשתו" ככזה המתייחס רק לבני זוג נשואים, ואף יש בו הוראה שמקנה לבית המשפט סמכות רחבה לקבל החלטות שמשרתות את טובת הקטין.

בפסק הדין צוין כי חוק האימוץ חייב להשתלב גם עם הוראות חוק האומנה מ-2016 שמאפשרות לידועים בציבור לשמש כמשפחת אומנה.

השופט הבהיר כי רבות מבּקשות האימוץ מגיעות ממשפחות אומנה, וקשה להאמין שהמחוקק התכוון לאפשר לידועים בציבור להיות משפחת אומנה במשך שנים, אך למנוע מהם את האימוץ כשהילד מוכרז כבר אימוץ.

לגופו של המקרה הנוכחי, השופט גביזון ציין כי התרשם מבני זוג שמעניקים לילדה תא משפחתי חם, אוהב ויציב מזה שנים, וקבע כי הם זכאים לאמץ אותה וזוהי טובתה. החלטתו כאמור היא בגדר תקדים ומעניקה פרשנות ליברלית לסוגיית מוסד הנישואים ונייחס של הממסד לתא משפחתי של ידועים בציבור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות