האב טען שאין לו כסף ואז נסע לנפוש באילת

ביהמ"ש המחוזי בחיפה ביטל פטור מאגרה לגרוש שהגיש בקשה להפחתת דמי מזונות זמניים: "אדם לא יכול לטעון לחסרון כיס בכל הקשור להוצאות מסוג מסוים – ולממן אחרות כראות עיניו"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט המחוזי בחיפה, חננאל שרעבי, קיבל ערעור שהגישה אישה על החלטת בית משפט לענייני משפחה שהעניק פטור מאגרה לגרוש שלה בגין הגשת בקשה לשינוי הסדרי שהות ולהפחתת מזונות זמניים. השופט שרעבי החזיר את העניין לבית המשפט לענייני משפחה שיברר את יכולתו הכלכלית של המשיב. "אדם לא יכול לטעון לחסרון כיס בכל הקשור להוצאות מסוג מסוים – ולממן, בכל אמצעי שהוא, הוצאות אחרות כראות עיניו", כתב השופט בהחלטתו.

המשיב הוא יהודי אזרח ישראל והמבקשת היא אזרחית אוקראינה, בעלת אשרת תייר לשהות בישראל. הצדדים הכירו ברוסיה במהלך חודש אוגוסט שנת 2017 , וניהלו מערכת יחסים זוגית קצרה, במהלכה הרתה המבקשת. בנם הקטין נולד ברוסיה והשניים עם הילד הגיעו לישראל והם שוהים כאן כיום.

הגרוש רצה משמורת על הקטין

ההליך על עניין משמורת על הקטין, נפתח בבית משפט לענייני משפחה בקריות והוא מתנהל שם לצד תובענות אחרות שמנהלים הצדדים – לרבות תובענה למזונות ולמדור שהגישה המבקשת ותובענה לבירור אבהות ותובענה למשמורת הקטין שהגיש המשיב.

המבקשת ביקשה לקבוע כי משמורת הקטין תהיה בידיה, וטענה בכתב התביעה כי במהלך חייהם המשותפים נהג המשיב כלפיה באופן אגרסיבי, מעליב ומשפיל ואף נקט כלפיה אלימות פיזית, מילולית וכלכלית. המשיב הכחיש בכתב ההגנה כי נקט כלפי המבקשת באלימות כלשהי, או כי נהג בה באופן משפיל, אגרסיבי ומעליב. המבקש התנגד לבקשתה למשמורת על הקטין.

מצב כלכלי רע?

בבקשות לבית המשפט הגיש המשיב בקשה לפטור אותו מאגרות וטען כי מצבו הכלכלי בכי רע ולמרות טענת האישה כי המשיב לא תמך את בקשתו בתצהיר, כפי שנקבע בפסיקה, והוא לא נתן פרטים מלאים על רכושו וכספים העומדים לרשותו וכן לא צורפו אסמכתאות לגבי מצבו התעסוקתי של המשיב, אישורי הכנסה של אשתו, פירוט הרכוש שלו ושל אשתו.

המשיב, כך לפי בית המשפט, נמנע מלספק הסברים לגבי תשלום חודשי עבור רכב בליסינג שמתבצע מחשבונה של אשתו וכן לא ציין כי בימים נסע לאילת, חרף טענותיו בדבר מצב כלכלי גרוע. לטענת המבקשת, המשיב מבקש להעלים את מצבו הכלכלי האמיתי מעיני בית המשפט. למרות כל הדברים הללו בית המשפט העניק לו פטור מאגרה.

האישה לא ויתרה וכאמור הגישה ערעור והשופט שרעבי שקיבל את אותו הערעור קבע כי מספר פעולות בהן נקט המשיב במסגרת התיק קמא, שלא מתיישבות עם טענותיו לחסרון כיס מצידו. הכוונה היא להקלטת דיוני ההוכחות קמא על חשבון המשיב וכן לעובדה כי שלח חוקרים פרטיים להתחקות אחר המבקשת, בארץ ובחו"ל. המשיב הגיש דוחות מאת החוקרים הפרטיים האלה, הן בתיק קמא והן בנספחי תשובתו בבקשת רשות הערעור דנן.

מצא כסף

"נראה", כתב השופט, "כי לצורך הפעולות הנ"ל המשיב מצא משאבים כספיים והיה מוכן ליטול הלוואות מצדדי ג' – אולם בכל הקשור לתשלומי האגרות בתיק קמא הוא טען כי התקנות לא מחייבות אותו ללוות כסף לשם כך וכי הטענה כי על המשיב ללוות כספים על מנת לשלם את האגרה היא בזויה".

השופט שרעבי הוסיף: "אינני מסכים עם המשיב בנקודה זו. אדם לא יכול לטעון לחסרון כיס בכל הקשור להוצאות מסוג מסוים – ולממן, בכל אמצעי שהוא, הוצאות אחרות כראות עיניו. על הרשם הבכיר לברר נקודה זו עד תום".

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט חננאל שרעבי

__________________________________________________________

עו"ד הילה וינטרוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות