בעקבות ייצוגית: אוטובוסים בבירה יונגשו ללקויי שמיעה

ביהמ"ש המחוזי בבירה קיבל הסכם פשרה בתביעה ולפיו אגד תפעיל מערכת כריזה מתקדמת שתסייע לנוסעים בעלי מוגבלות. השופטת: "תועלת משמעותית לחברי הקבוצה"
דנה לווינסקי |
אוטובוסים של חברת "אגד". מתוך אתר "אגד"

שופטת בית משפט המחוזי בירושלים, גילה כנפי שטייניץ, קיבלה בקשה לאישור הסכם פשרה בתובענה ייצוגית נגד חברת אגד הנטען שמפירה את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות באי הפעלה שיטתית של מערכת כריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים. "מדובר בתובענה ייצוגית בעלת חשיבות ציבורית אשר השיגה תועלת משמעותית לחברי הקבוצה וקידמה את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות", סיכמה השופטת.

הפשרה הושגה בעקבות תביעה ייצוגית תקדימית שהגישה המדינה באמצעות נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אנשים שפנו אליה, בשמם של 45 אלף אנשים עם מוגבלות, בשל הפרות מתמשכות של אגד בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים.

השופטת כנפי שטייניץ: "חשיבות ציבורית שהשיגה תועלת משמעותית"

הסדר הפשרה שהוצא הסדיר את אופן התנהלותה של אגד בעתיד בהתאם להוראות חוק שוויון זכויות ותקנות הנגישות, ובכך נותן מענה לסוגיה המרכזית שבדיון. עוד הוא נתן הטבה לחברי הקבוצה, באמצעות פיתוח מערכת טכנולוגית המיועדת לשיפור הנגישות לתחבורה ציבורית לאנשים עם מוגבלות, מערכת שתפותח ותיושם בשיתוף עם הנציבות ועם משרד התחבורה.

"לאור האמור", כתבה השופטת כנפי שטייניץ, "אני מאשרת את הסדר הפשרה ונותנת לו תוקף של פסק דין. מדובר בתובענה ייצוגית בעלת חשיבות ציבורית אשר השיגה תועלת משמעותית לחברי הקבוצה וקידמה את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. כן נלקחה בחשבון עבודת ההכנה הנרחבת שבוצעה ע"י המבקשים בטרם ההגשה".

היועץ המשפטי לממשלה הודיע לבית המשפט כי לנוכח העובדה שהנציבות היא צד להסדר, ההסדר אושר ע"י הגורמים האמונים על בחינת הסדרי פשרה בתובענות ייצוגיות מטעם היועץ המשפטי לממשלה בטרם הגשתו לבית המשפט.

מוגבלות בשמיעה באוטובוס - אילוסטרציה
אילוסטרציה envato

השופטת שאישרה כאמור את הסדר הפשרה, גם לקחה בחשבון שבהגשת בקשת האישור, שכללה תיעוד של עשרות הפרות הדין ע"י שני המבקשים וביצוע מאות פעולות פיקוח ובקרה ע"י המבקשת, לשם ביסוס עילות התביעה. עוד נלקח בחשבון המשא ומתן הממושך שנוהל בין הצדדים, בשיתוף עם משרד התחבורה, עד להגעת הצדדים לאפיון המערכת הטכנולוגית מושא ההסדר ולהסכמות לגבי אופן הפעלתה.

תביעה ייצוגית תקדימית

ביסוד הסכומים שנפסקו עומדת עלות המערכת הטכנולוגית מושא ההסדר, שהיא גם ההטבה המוסכמת לחברי הקבוצה עלות של 6.3 מיליון שקלים בצירוף מע"מ לטענת המבקשים.

"מדובר בתובענה ייצוגית בעלת חשיבות ציבורית אשר השיגה תועלת משמעותית לחברי הקבוצה וקידמה את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות", סיכמה השופטת.

התביעה הוגשה לפני כארבע שנים, באוגוסט 2017, על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אזרחים נוספים תביעה ייצוגית נגד חברת אגד, בשל הפרות מתמשכות של חברת האוטובוסים בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים.

בשם בעלי המוגבלויות

התביעה, שהייתה התביעה הייצוגית הראשונה שהגישה המדינה וביקשה לייצג 45 אלף אנשים עם מוגבלות, כולל אנשים עם מוגבלות בשמיעה, הוגשה בעקבות תלונות שהועברו לנציבות ובהמשך לסדרה של בקרות מדגמיות שערכו מפקחי הנציבות, בהם נמצא כי מתוך 570 פיקוחים התקיימו הפרות בכ-30% מהמקרים (156 מקרים נפרדים של הפרות). לאחר הגשת התביעה, ביצעה אגד שורת פעולות שהביאו לכריזה סדירה באוטובוסים שלה.

‎על רקע זה, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והמבקשים ניהלו משא ומתן ממושך עם אגד, שלאחריו הוסכם לסיים את התביעה הייצוגית בהסדר הפשרה. במסגרת ההסדר, אגד התחייבה להמשיך ולהקפיד על קיום חובת הכריזה באוטובוסים שלה, וכן להקים, להתקין, ולהפעיל במשך 5 שנים מערכת טכנולוגית חדשנית, בכל האוטובוסים שהיא מפעילה בכל הארץ, אשר תאפשר תמיכה מלאה בצרכי הנגישות של נוסעים עם מוגבלות.

_____________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת גילה כנפי שטייניץ

______________________________________________________________

קורוליה חגאג – משרד עורכי דין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות