איים ב"פולסא דנורא" על מעיין אדם – נידון לעבודות שירות

ביהמ"ש בנתניה גזר על חזקיהו טננבום, 30, גם קנס כספי וחייב אותו בפיצוי לידוענית של 15 אלף שקלים לאחר שהורשע כי פרסם נגדה סרטון מאיים ב"טיקטוק"
אייל חן |
מעיין אדם. מתוך הפרומו של רשת להישרדות VIP
מעיין אדם. מתוך הפרומו של רשת להישרדות VIP

שופט בית משפט השלום בנתניה, גיא אבנון, גזר חודשיים מאסר שירוצו בעבודות שירות, ו-5,000 שקלים קנס על חזקיהו טננבום, בן 30, תושב פרדסיה, שהורשע בעבירת איומים על מעיין אדם. בית המשפט גם הורה לטננבום לפצות את אדם ב-15 אלף שקלים. "הניסיון לפגוע בעיתונאים ובחופש הביטוי בדרך של איומים עלול להתגלות כמדרון חלקלק, ועלינו להיזהר פן יהפוך בקלות הכתיבה במקלדת, לחזון נפרץ. שומה על מערכת אכיפת החוק לעשות כל שלאל ידה על מנת למגר את התופעה, להעניש את הפוגעים ולהרתיע אותם ועבריינים פוטנציאליים שכמותם", לשון גזר הדין.

על פי כתב האישום על רקע עבודתה כעיתונאית ערכה מעיין אדם, שתי כתבות תחקיר בנושא הטרדה, האחרונה בהן פורסמה בחודש אפריל השנה. בתגובה פרסם הנאשם סרטון, אשר הופץ ביישומון "טיקטוק", בו נצפית המתלוננת, ומאחוריה כיתוב מאיים.

"תגמרי כמו אריאל שרון"

וכך כתב: "הסרטון המלא על מעין אדם הולך להיות ביוטיוב, אבל היא מנסה להרוס לי את החיים בכל דרך אפשרית ומנסה להתנקם בי ולהכניס אותי לכלא בכל דרך אפשרית… אני מודיע לך חגיגית אם את לא עוזבת אותי ואת בני משפחתי… תורידי את כל הסרטונים תורידי הכל…אני אוסף 10 אנשים… ואנחנו מתכוונים לעשות עלייך טקס פולסא דנורא, שוד של אש … איזה פרקים אני צריך להגיד אני אעשה את זה עליך. כמו שעשו לאריאל שרון, אני אעשה את הכישוף פולסא דנורא עליך יום שלישי בלייב מול כל עם ישראל. יש לך שתי ברירות, או להוריד או לקבל פולסא דנורא ולגמור כמו אריאל שרון".

טננבום שלחובתו הרשעה בעבירות של מעשה מגונה והטרדה באמצעות מתקן בזק, הודה והורשע במיוחס לו והגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית על מאסר בדרך עבודות שירות של חודשיים ימים בהתאם לחוות דעת הממונה שהתקבלה זאת במצטבר לעונש המאסר בעבודות השירות שמרצה עתה במסגרת הרשעתו האחרונה. לפני גזר הדין הוא אמר: "עברתי טיפול ואני יודע היום מה מותר ומה אסור. הסרטון היה בהלצה ובחוש הומור ולא התכוונתי לפגוע באף אחד וכך גם אמרתי בחקירה במשטרה".

חשיבות העבודה העיתונאית

בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון ובגזר הדין צוין כי ברגיל, עבירות איומים פוגעות בשלוות נפשו של אדם פרטי, הוא מושא העבירה. במקרה דנן, מעבר לפגיעה הרגילה שנגרמה למתלוננת, פגעו מעשיו של הנאשם בחופש הביטוי, ובזכותה של המתלוננת כעיתונאית לקיים תקשורת חופשית. כן נפגעה זכותו של הציבור לקבל מידע.

"הנאשם במעשיו", כתב השופט אבנון בגזר הדין, "איים לפגוע במתלוננת בדרך שעשויה היתה להביא, כך לשיטתו וכעולה מהכתובים, למותה של המתלוננת, וזאת על מנת להניאה מביצוע עבודתה העיתונאית. בכך מתקרב מעשה העבירה לסף של סחיטה באיומים, עבירה חמורה באופן ניכר מכפי זו עליה נותן הנאשם כיום את הדין".

"הניסיון", הוסיף השופט, "לפגוע בעיתונאים ובחופש הביטוי בדרך של איומים עלול להתגלות כמדרון חלקלק, ועלינו להיזהר פן יהפוך בקלות הכתיבה במקלדת, לחזון נפרץ. שומה על מערכת אכיפת החוק לעשות כל שלאל ידה על מנת למגר את התופעה, להעניש את הפוגעים ולהרתיע אותם ועבריינים פוטנציאליים שכמותם".

______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון

_____________________________________________________

עו”ד קימברלי אלון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות