המוזיקאים שעקצו משקיעים משוק ההון

עבודות שירות נגזרו על בני זוג, תושבי חיפה, שהורשעו כי הבטיחו להשקיע את כספם של משקיעים פוטנציאליים בכלי נגינה עתיקים אך בפועל גרפו לכיסם את הכספים
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה envato

שופטת בית המשפט השלום בחיפה, אורית קנטור, גזרה עונש של עבודות שירות על בני זוג, מוזיקאים במקצועם המתגוררים בעיר, לאחר שהורשעו בעבירות של מרמה וגניבה ממשקיעים פוטנציאליים בשוק ההון וגרפו לכיסם מיליוני שקלים. האישה נידונה לתשעה חודשי עבודות שירות ואילו בן זוגה נידון לחצי שנה של עבודות שירות. השניים גם ישלמו קנס בגובה 25 אלף שקלים. "הם ניצלו את מעמדם, את 'כרטיסי הביקור' שלהם כמוזיקאים מהוללים ואת האמון שנתנו בהם המשקיעים ופעלו כפי שפעלו, וגרמו נזק כספי רב למתלוננים".

הנאשמים הם כאמור מוזיקאים נשואים שהתגוררו יחדיו בחיפה. השניים על פי כתב האישום, קשרו קשר לקבל כספים במרמה מאנשים שונים והציגו עצמם כמי שעוסקים בסחר בכלי נגינה עתיקים בעיקר כינורות והבטיחו למתלוננים, שרצו להשקיע כספים, תשואות גבוהות בהשקעה סולידית, תוך הבטחה שהכספים יושקעו בכלי נגינה עתיקים, אף שבפועל לא התכוונו לרכוש כלי נגינה בכספי ההשקעה, אלא לשלשל את הכספים לכיסם.

עשו רושם

על מנת לגייס משקיעים פוטנציאליים, אותם ניתן יהיה לרמות, נהגו הנאשמים להפגין את עושרם, כביכול, ולהזמין את מכריהם לקונצרטים שנערכו בביתם ברחוב ועל מנת לשכנע את המשקיעים הפוטנציאלים להעביר את כספם לנאשמים, נהגו הנאשמים למסור במעמד קבלת הכסף, המחאות דחוית המשוכות מחשבונות הבנק של הנאשמים עליהם נרשם סכום ההשקעה בצירוף הריבית המוסכמת.

הנאשמים מסרו את המחאות הביטחון, אף שבמועד כתיבתן, לא היה בחשבונות הבנק די כסף לפרוע את ההמחאות, ואף שהנאשמים לא התכוונו לשלם למשקיעים הפוטנציאלים את כספם. לאחר שהנאשמים קיבלו את הכספים במרמה מהמתלוננים, הם עשו בכספים שימוש לצרכיהם האישיים.

מרמה שיטתית

התביעה טענה כי הנאשמים גנבו וקיבלו במרמה סכומים ניכרים, וביקש להדגיש את המעילה באמון של נפגעי העבירה, אחד מהם אחיה החורג של הנאשמת אך גם את השיטתיות, התחכום, ריבוי המקרים, והעובדה שעבירות המרמה נמשכו תקופה ארוכה. בטיעוניה התביעה ציינה ביחס לתכנון שקדם לביצוע העבירה, כי מעשיהם של הנאשמים לא נבעו מהחלטה ספונטנית ואינם בגדר מעידה חד פעמית, אלא נעשו תוך ניצול ציני של האמון שרחשו להם נפגעי העבירה וקדמו להם תכנון קפדני ושיטתי של שני הנאשמים לצורך ביצוע העבירות.

השופטת קנטור ציינה כי הנאשמים היו המעורבים היחידים, ולא פעלו תחת השפעתו של אחר. חלוקת התפקידים בין הנאשמים הייתה לרוב , כזו לפיה הנאשמת היא זו שהייתה הדומיננטית והאחראית בעיקר על תחום הכספים והלוגיסטיקה ואילו הנאשם על הצד המוזיקלי ומהווה את "הפנים" או הפרונט של העסק. גזר הדין מרשיע את השניים בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה בצוותא ועבירות מס.

עוקץ בפסטיבל עכו

"הנאשמים פעלו במסגרת הקשר במשך תקופה ארוכה וכלפי מספר מתלוננים", נכתב בגזר הדין. "לפיכך, היו להם הזדמנויות רבות לחדול ממעשיהם, אולם הם נמנעו מלעשות כן. הנאשמים הגדילו לעשות וארגנו פסטיבל בעכו-נשוא האישום השישי, בזמן שהם נמצאים כבר בהליכי פשיטת רגל משנת 2009. הנאשמים פעלו ליזום פסטיבל מוזיקה בעכו בשנת 2010 והבטיחו לשלם את העלויות הנובעות ממנו, למרות שידעו כי אין עוד באפשרותם לעשות כן. על אף האמור וכפי שציינתי, יש לערוך הבחנה בין הנאשמת לבין הנאשם, שפעל לפי תוכניותיה של רעייתו הנאשמת, שלהתרשמותי לאורך המשפט, הנאשם בטח בה באופן מוחלט, ויש להתחשב באבחנה בין השניים".

השופטת קנטור הוסיפה: "הנאשמים כאמור ניצלו את מעמדם, את 'כרטיסי הביקור' שלהם כמוזיקאים מהוללים ואת האמון שנתנו בהם המשקיעים ופעלו כפי שפעלו, מעשיהם של הנאשמים גרמו נזק כספי רב למתלוננים, כאשר חלק הארי של הנזק לא הושב לידי המתלוננים ואין סיכוי כי יראו ולו חלק ממנו בעתיד".

_______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת אורית קנטור

_______________________________________________________

עו”ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות