בגלל "הליך השיקום" – עונש מקל לבעל המכה

ביהמ"ש השלום ברמלה גזר עונש קל של עבודות שירות על בעל שהורשע, ולא בפעם הראשונה, בתקיפה ובאיומים על בת הזוג. השופט: "שיקום הוא אינטרס ציבורי"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום ברמלה, מנחם מזרחי, גזר חצי שנת עבודות שירות על תושב המרכז שהורשע בתקיפת בן זוג ואיומים. התקיפה הופסקה רק לאחר שבנם התערב וביקש מאביו לחדול. לחובת הנאשם עבר פלילי הכולל הרשעה מלפני 15 שנים בעבירות של איומים והיזק לרכוש גם אז כלפי אותה מתלוננת בגין הרשעה זו נדון לתקופת מאסר בת 45 ימים. "הנאשם", כתב השופט מזרחי בגזר הדין, "הציג בפני בית-המשפט הליך שיקומי מוכח, אשר נשא פרי וקיים אינטרס ציבורי נכבד, במיוחד בעבירות שכאלה, לעודד נאשמים להליך טיפולי, שיקומי, במיוחד ככל שהוא נוגע ללב ליבה של הבעיה המובילה את הנאשם למעשי האלימות והאיומים, וכך קרה ביחס לנאשם העומד בפני". נציין כי במהלך השנה האחרונה גזר השופט מזרחי, במקרים רבים ושונים, עונשים קלים במיוחד על גברים שהורשעו בעבירות של אלימות במשפחה.

על פי כתב האישום, הגישה זוגתו של הנאשם צלחת מזון לנאשם, כשהוא תחת השפעת אלכוהול. הצלחת נפלה ונשברה. זוגתו נגשה לנקות את שברי הצלחת. אז, הנאשם דפק על השולחן ואיים אליה במילים: "אני אשבור אותך כמו שהצלחת נשברה". וכן: "היום אני ארצח אותך". זוגתו הלכה לחדר השירותים, הנאשם התקרב לעברה ותקף אותה בכך שהצמיד את אצבעותיו לצווארה, אחז אותה בחוזקה בזרועותיה וניער אותה. הנאשם הפסיק זאת בהתערבות בנם. בהמשך, היא פנתה אל המטבח, הנאשם צעד בעקבותיה, נטל סכין מטבח וכיוון את הסכין לעברה. בתגובה, היא אחזה בידו של הנאשם והסכין נפלה.

"רף בינוני"

השופט מזרחי ציין, כי העבירות אותן ביצע הנאשם כלפי זוגתו חמורות. "האיומים במלל שירצח אותה", כך כתב, "הם מרף החומרה הבינוני, ואילו האיום באמצעות סכין המטבח שכוונה לעברה היא מן הרף העליון של סולם החומרה. התקיפה, אף היא חמורה – הצמדת אצבעותיו לצווארה, אחיזה, ניעור, עד אשר בנם הקטין התערב ביניהם".

לפי גזר הדין, ה"אלימות בתוך המשפחה הפכה רעה חולה – תופעה עבריינית נפוצה ביותר המחייבת ענישה המשיבה לנאשם כגמולו, המרתיעה אותו ואת הרבים. בכל יום מוקד פלילי אני נדרש לגזור את הדין ביחס לתופעות עברייניות דומות, שבמסגרתם נוקטים נאשמים כלפי בנות זוגם באלימות או באיומים בדרגות חומרה כאלה ואחרות ורק ענישה בעלת משקל תתרום להדברת התופעה".

למרות הדברים הבוטים הללו החליט בסופו של דבר השופט מזרחי להקל בעונשו של הנאשם. "הנאשם", כתב, "הציג בפני בית-המשפט הליך שיקומי מוכח, אשר נשא פרי וקיים אינטרס ציבורי נכבד, במיוחד בעבירות שכאלה, לעודד נאשמים להליך טיפולי, שיקומי, במיוחד ככל שהוא נוגע ללב ליבה של הבעיה המובילה את הנאשם למעשי האלימות והאיומים, וכך קרה ביחס לנאשם העומד בפני".

היסטוריה של ענישה מקלה

זו לא הפעם הראשונה שהשופט מזרחי מציג ענישה מקלה כלפי גברים מכים שהורשעו בתקיפת בת הזוג. למרות שלדברי השופט מזרחי מדובר ב"עבירות חמורות" וב"מכת מדינה" הרי ששוב ושוב הוא גוזר את דינם של נאשמים אלו על הצד המקל. כך למשל, לפני כשלושה חודשים, גזר השופט מזרחי 6 חודשי מאסר בלבד על צעיר שהורשע באיומים ותקיפה, כלפי אחותו ששוחחה עם גבר אחר שאינו בן זוגה. בגזר הדין צוין כי "אין להקל ראש בכל אירוע של אלימות או איומים המתרחש בתוך התא המשפחתי, ובכלל זה בין אח כלפי אחותו ואמו". אולם לדבריו, "מבלי להקל ראש, מדובר בהתרחשות אחת, שלא נשנתה, ואין מדובר באירוע אלים או מאיים מן הרף העליון".

במקרה נוסף גזר השופט חצי שנת מאסר בלבד לגבר שהורשע בשני אישומים של תקיפה כלפי בת זוגו. "אין להקל ראש בעבירות אלימות במשפחה”, כתב השופט מזרחי, אך הוסיף כי במקרה זה “המתלוננת הגזימה בחלק מן הדברים שבתלונתה, כפי שהצהירה”.

בחודש דצמבר האחרון הוא גזר 300 שעות לתועלת הציבור, לגבר שהורשע בעקבות הודאתו בארבעה אישומים של תקיפת ואיומים על בת זוגו וכן על תקיפת בנו בן ה-13 ובתו בת ה-8. השופט מזרחי ציין כי זהו בהחלט מקרה מיוחד ביותר, שבו נוקט בית-המשפט בענישה מקלה, זאת בשל אסופה של שיקולי קולה מיוחדים המובילים למסקנה, כי הם באים תחת כנפי הנחיות בית המשפט העליון לחריגה לקולה, משמעותית, ממתחם הענישה.

במקרה נוסף, גזר השופט מזרחי שלושה חודשי עבודות שירות על צעיר כבן 30, שהורשע בעקבות הודאתו בכתב-אישום מתוקן ובו עבירה של תקיפת בן זוג הגורמת חבלה של ממש, לאחר שפעמיים תקף את בת זוגו. כך נימק ביהמ”ש את גזר הדין המקל: “מצב דברים שכזה, שבמסגרתו הנאשם לא פסע בדרך שיקומית מוכחת, ומנגד, למרות שאין מדובר בעבירות אלימות מן הרף העליון, של נאשם צעיר, נעדר עבר פלילי, אשר הורשע בעקבות הודאתו, אין להתעלם מן המסר העונשי, הגמולי, ההרתעתי שיש בענישה בתחום זה, ויש לגזור על הנאשם ענישה קונקרטית בדרך של עבודות שירות”.

_____________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מנחם מזרחי

_____________________________________________________________________

עו"ד פלילי ניר אלטמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות