עשרת הדיברות להגנה משפטית על האפליקציה שלך

מאחורי כל אפליקציה מצליחה עומד רעיון טוב ופיתוח מקצועי. על מנת להגן על שני אלה כמו גם על הכספים של בעלי המניות והמשקיעים, צריך לבנות אסטרטגיית הגנה נכונה על הקניין הרוחני שבבסיס האפליקציה. את זה צריך לעשות כבר משלבי הפיתוח הראשונים. יזמים רבים נוטים להזניח את הסדרת ההגנה על הזכויות באפליקציה לשלבי הפיתוח המאוחרים. בכך הם לוקחים סיכון עצום. הגנות משפטיות מסויימות שהיו נכונות ומתאימות לתחילת הדרך, מאבדות מהרלבנטיות שלהן ככל שהן אינן מיושמות במועד, וכך למעשה מעניקות למתחרים פוטנציאליים יתרונות מסחריים שברגיל היו נמנעים מהם.
עו"ד גיא קדם |
אילוסטרציה. חויבו בתשלום למרות שהסירו את האפליקציה

 

 

הנה כמה נקודות חשובות שכדאי להתייחס אליהן כבר בתחילת הדרך, ולא לחכות לגמר הפיתוח:

הגנו על הקניין הרוחני שלכם לפני פרסום ותחילת שיווק

מאת: עו"ד גיא קדם

דאגו לרשום פטנט, זכויות יוצרים, מדגם וסימן מסחר. בכל אפליקציה יש שורה ארוכה של אלמנטים, שלכל אחד מהם נדרשת הגנה משפטית אחרת. שימו לב, הגנה משפטית בישראל לא בהכרח מבטיחה הגנה בחו"ל, כך שמי שמתכנן לכבוש את השוק העולמי, כדאי שיתכנן מראש את ההגנה האופטימאלית בעבורו. אמצאות באפליקציה יוגנו באמצעות פטנט, קוד המקור ותכנים באמצעות זכויות יוצרים, ממשקים גראפיים (GUI) ואייקונים באמצעות מדגמים, ושם ומותג באמצעות סימן מסחר. פעמים רבות פרסום ותחילת שיווק של המוצר לפני רישום הזכויות ישללו את ההגנה, ולכן חשוב להגן על הזכויות לפני שיוצאים לשוק ואפילו לפני שמציגים למשקיעים.

פועלים באמצעות חברה או שותפות?

הקפידו להסדיר בהסכם מייסדים את מערכת היחסים ביניכם לבין יתר בעלי המניות. ודאו שכל אחד יודע מה החובות ומה הזכויות שלו, מה קורה כשנדרשת הזרמת כספים נוספת, ואיך כל צד יכול לצאת מההתקשרות. לא הייתם רוצים להתעורר בוקר אחד ולגלות שהשותף שהיה אחראי על כל ההיבטים הטכניים, החליט לפרוש ולמכור את חלקו לצד ג' שאתם לא מכירים, או חמור מכך – הוא מתחרה שלכם.

 

לא מתקשרים עם אנשי תוכנה בלי הסכם מסודר

גם אם איש התוכנה הוא חבר או קרוב משפחה, לא מתחילים בעבודה משותפת בלי הסכם מסודר. בטח ובטח אם מדובר בעובד שכיר. בהעדר הסכם עלול להיווצר מצב שבו איש התוכנה הופך לשותף באפליקציה, וזאת מבלי שבכלל התכוונתם לכך.

לא חותמים "על עיוור" על הסכם סטנדרטי של בית התוכנה

ההסכמים הסטנדרטיים של בתי התוכנה נועדו להגן יותר עליהם ופחות על המזמין. פעמים רבות ההסכמים האלה משאירים את הזכויות בתוכנה בידי בית התוכנה. המשמעות היא, שכשמגיע הזמן למכור את האפליקציה או לעשות אקזיט, מגלים פתאום שיש עוד שותף שצריך לקבל את הסכמתו או לשלם לו כספים.

לא משלמים מראש בעבור הפיתוח

התשלום צריך להיות צמוד להתקדמות הפיתוח, ומותנה באבני דרך מוגדרות מראש. כנגד השלמה של כל אבן דרך מועבר התשלום שנקבע בעבורה בהסכם. כמובן שצריך להגדיר נכון את אבני הדרך ומה יחשב כהשלמה של אבן דרך, אחרת עלולות  להיווצר מחלוקות שפעמים רבות מכשילות את המשך הפיתוח ופוגמות בשיתוף הפעולה העסקי.

קבלו את קוד המקור באופן תקופתי גם במהלך הפיתוח

דאגו לקבל לידיכם במהלך הפיתוח את שורות קוד המקור שכבר נכתבו, וזאת גם אם מדובר בחלקים של הקוד. אל תחכו לסוף הפיתוח. כבר היו מקרים שבהם סכסוך עסקי או נסיבות אחרות גרמו לכך שהמפתח או בית התוכנה אינם מקיימים את חלקם, מחד; ומצד שני מעכבים בידיהם את חלקי הקוד שכבר נוצרו.  במקרה כזה המזמין עלול "להיתקע", וגם אם ירצה להמשיך בפיתוח עם גורם אחר לא יוכל לעשות כן.

ודאו שהמפתח מתחייב לתת שירותי תמיכה

אף אחד לא רוצה להיתקע עם באג מפתיע, שפוגם בחוויית השימוש וממאיס את האפליקציה על המשתמשים. ודאו שהסכם הפיתוח מכסה את החובה של המפתח או של בית התוכנה לתת שירות ותמיכה גם אחרי השלמת הפרוייקט וגם אחרי שקבלו את מלוא הכסף.

הקפידו לשמור על זכויות קנייניות של אחרים

אם משלבים באפליקציה שלכם תוכנה או גראפיקה של מישהו אחר, ודאו שאתם מחזיקים ברישיונות שימוש עדכניים שמכסים את השימוש הספציפי שאתם צריכים. שימוש לא מורשה ביצירות של אחרים עלול להפר זכויות יוצרים, לגרור תביעות כספיות, ואף להביא את בית המשפט לאסור על שיווק ומכירת המוצר שלכם.

 

 width=

 

דאגו לרישיון תוכנה מול המשתמשים

לפני שאתם מאפשרים למשתמשים להוריד את האפליקציה מ- APP STORE או מ- GOOGLE PLAY, ודאו שנתתם למשתמשים רישיון שימוש מתאים. הרישיון צריך להתייחס למה מותר ומה אסור לעשות עם האפליקציה, וכן להגן עליכם במידה המירבית מפני תביעות של משתמשים לא מרוצים.

הקפידו על ניהול ורישום מאגרי מידע על פי חוק

אפליקציות רבות אוספות ואוגרות פרטים על המשתמשים. איסוף של סוגי מידע מסויימים עלול להיות אסור בחלק מהמדינות, ובמקומות אחרים (כמו בישראל) מחייב רישום וניהול מאגר מידע על פי הוראות הדין.

זכרו – ההגנה המשפטית הטובה ביותר היא ההגנה המונעת. היערכות נכונה ומקצועית מראש יבטיחו יתרון תחרותי על פני אחרים, הגנה על ההשקעה הכספית, ויחסכו מכם עוגמת נפש רבה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות