נישואין חד מיניים – הדרך לשוויון עוד ארוכה

על אף שאנחנו כבר במאה ה-21, זכויות להט"בים הם לא דבר מובן מאליו ועדיין ישנן זכויות להן הקהילה אינה זוכה. עו"ד אופיר חליווה משרטט את המצב נכון לעכשיו
— |
זוג חד מיני הומו להטב להט"ב
אילוסטרציה envato

חודש הגאווה כבר בפתחו ואתם הדגלים הצבעוניים המתנוססים ומקשטים את העיר הלבנה ואת ערי ישראל.

זה נכון! על אף שאנחנו כבר במאה ה-21, זכויות להט"בים הם לא דבר מובן מאליו, כך למשל, היכולת להינשא באופן חוקי עם מושא אהבתם לא מתאפשרת באופן שווה ערך לאלה של חבריהם הסטרייטים.

אומנם מדינת ישראל עברה כברת דרך מאז שלהי שנות השמונים, עת בוטל האיסור על משכב זכר, אך עדיין ישנן זכויות להן הקהילה הלהט״בית אינה זוכה.

פריצת דרך בבג"צ

פריצת דרך חשובה נעשתה עוד בשנת 1994 בפס״ד פורץ דרך, בג״ץ 721/94 אל-על נתיבי אויר לישראל נ׳ יונתן נילוביץ ובית הדין הארצי לעבודה, ואשר עסק בהפלייה במקומות עבודה על רקע נטייה מינית ושם נקבע כי מעסיקים אינם רשאים להפלות במתן הטבות לעובדיהם.

עו"ד אופיר חליוה
עו"ד אופיר חליוה

בכל הנוגע לנישואין בישראל, יש תשובה אחת עגומה לזה והיא – שנישואין אלה אסורים. בארץ, דיני הנישואין מצויים בידיהם של המוסדות הדתיים ועל כן לא ניתן לזוגות חד מיניים להינשא כאן.

עם זאת, מאז ניתן בג"ץ יוסי בן-ארי נגד מנהל מינהל האוכלוסין במשרד הפנים, משרד הפנים מכיר בנישואין שנערכו במדינה זרה. כלומר, באם נישאתם במדינה שמותירה נישואין חד מיניים ובידכם תעודת נישואין ושאר מסמכים מאושרים, אזי פקיד משרד הפנים מחוייב לציין את מעמדכם כנשואים, על פי החוק.

נישואי אל סלבדור

שימו לב! ישנן כמה וכמה מדינות בעולם שמכירות בנישואין חד מיניים אבל לא בכולם ניתן להינשא, אלא אם לפחות אחד מבני או בנות הזוג הוא אזרח אותה מדינה. הבחינו בין נישואין לבין מדינות שמציעות "איחוד אזרחי".

ישנה דרך נוספת להינשא היא באמצעות ״נישואי אל סלבדור״ – בדרך זו, בני הזוג נשארים בארץ חותמים על יפוי כוח נוטריוני לפיו הם מסמיכים נציגים אשר מופיעים באופן אישי בפני הרשויות באל סלבדור לנהל את טקס הנישואין, התעודה אשר מונפקת בחו״ל, מאפשרת רישום נישואין בארץ.

יש לזכור! כי גם אחרי הכרה של הזוג כ"נשוי" על ידי משרד הפנים, זכויותיו של הזוג הלהט"בי שונות מזה של הזוג ההטרוסקסואלי על אף האפשרות לקבל נקודות זיכוי ממס הכנסה.

חובות וזכויות

יחד עם זאת, חשוב לציין, כי זוג להט״ב שמתחתן באופן רשמי במדינה בחו״ל, יחשב כנשוי גם לצורך חלוקת הרכוש.

בני זוג אשר יחליטו לא להינשא, מעמדם יהיה של "ידועים בציבור" אשר במהותו שונה משל אלה הנשואים. ידועים בציבור הם בני/בנות זוג הנמצאים בזוגיות, במגורים משותפים ומנהלים משק בית משותף. מעמדם של ידועים בציבור אינו מוגדר על פי חוק, אבל הפסיקה הכירה במרבית זכויותיהם השוות במידה רבה לזכויות של זוגות נשואים. חוקי מדינת ישראל מזכירים זוגות ידועים בציבור ובהם החוק למניעת אלימות במשפחה וחוק הביטוח הלאומי, שהוא גם החוק החשוב ביותר להבטחת זכויותיהם של בני זוג ובנות זוג ידועים בציבור.

גם באשר למעמד הידוע בציבור, ביהמ״ש לענייני משפחה מאפשר לזוגות להט״בים לאשר הסכמי ממון ולתן להסכם תוקף של פס״ד ובמצב שכזה לקבוע את חלוקת הרכוש במצב של פרידה במועד מועד.

על מנת שבני זוג יקבלו הכרה כידועים בציבור, ובתוך כך יהיו זכאים לזכויות כלכליות שמגיעות גם לזוגות נשואים, עליהם למלא מספר שאלות עבור הביטוח הלאומי ולשלוח אותן בצירוף מסמכים נלווים המעידים על קיום מגורים משותפים וניהול משק בית משותף. הקושי העיקרי עמו נאלצים להתמודד ידועים בציבור, הוא היעדר רישומם במשרד הפנים – דבר שמאלץ אותם להוכיח שוב ושוב מול גורמים שונים שהם אכן ידועים בציבור.

משפחה חדשה

בשנים האחרונות אנו עדים ליצירת משפחות חדשות וזוגות להט״בים רבים פונים בדרך של פונדקאות או הורות משותפת על מנת להרחיב את המשפחה.

בשלב זה החוק הישראלי אינו מאפשר לזוגות להט״בים להיעזר בשירותיה של פונדקאית בישראל על מנת להביא ילד לעולם, אך יש לציין, כי ניתן לעבור תהליך של פונדקאות מחוץ למדינה.

יחד עם זאת, המשפט הישראלי מכיר בדרך של הורות משותפת, יצירת חיים מבלי להינשא וכך למעשה מגשימים זוגות להט״בים או יחידנים את הרצון להפוך להיות הורה.

גירושין חד מיניים

הליך גירושין בישראל נעשה אך ורק בחסות הדין הדתי. בהיעדר הכרה של הרבנות בזוגות חד מיניים, הרי שאין אפשרות לבצע הליך גירושין בישראל כפי שמתנהל בבתי הדין הדתיים.

היה שותף בגידול ילדיה. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

יחד עם זאת, ביהמ״ש לענייני משפחה מכיר בהתרת הנישואין של בני זוג להט״בים ומאפשר לזוגות שנישאו מחוץ למדינה להתיר את נישואיהם באמצעות בית המשפט הישראלי.

כמו כן, פתרון נוסף שניתן לסוגייה זו היא עריכת הסכם גירושין, אשר ביהמ״ש יאשר ויתן לו תוקף של פס״ד, שמורה על התרת הנישואין בתנאים מסוימים ובאמצעים משפטיים.

כאשר אתם נדרשים להתמודד עם החוק בכל הנוגע לחייכם הפרטיים והאינטימיים, רצוי ואף מומלץ לעשות זאת באמצעות עורך דין הבקיא ברזי משרד הפנים על כל חוקיו ותקנותיו – משרד עו"ד אופיר חליוה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות