הבן החורג דרש מאלמנת אביו שכירות – מה קבע ביהמ"ש?

הבן דרש תשלום עבור השימוש בדירה, בניגוד להבטחת אביו לאלמנה בטרם נפטר. ביהמ"ש קבע כי הנכס יימכר, אך האם היא תוכל להמשיך לגור במקום?
%d7%93%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%a1%d7%a7%d7%99 |
משכנתא או הלוואה? אילוסטרציה
אילוסטרציה

שופטת בית משפט לענייני משפחה בתל אביב, ענת הלר-כריש, דחתה תביעת בנו של מנוח נגד אשת אביו, לתשלום שכר דירה על דירה שירש והורתה לפרק את השותפות בדירה ולמכור אותה בשוק החופשי שהיא תפוסה. כמו כן השופטת הורתה לבן המנוח לשלם הוצאות בסך 20 אלף שקלים.

התובע מתגורר כיום בדירה שכורה והוא מבקש לעבור להתגורר בדירה אשר 90% מהזכויות בה שייכות לו.

לחילופין עתר התובע כי הנתבעת תחויב לשלם לו שכר דירה בסך של 4,000 שקלים לחודש עבור המשך מגוריה בדירה ברחוב בהתאם להוראת סעיף 115(א) לחוק הירושה, תשכ"ה-1965.

לשיטת הבן, לאלמנה אין זכות שימוש בלתי הדירה בדירה וככל שהיא חפצה להמשיך להתגורר בה עליה לשלם לתובע שכר דירה עבור חלקו בדירה, ממועד פטירת המנוח עד למועד פירוק שיתוף.

לתובע זכות לדרוש את פירוק השיתוף בדירה לפי סעיף 37(א) לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969, ובהתאם לכך הוא עותר לפירוק השיתוף בדרך של מכירת הדירה וחלוקת התמורה בין השותפים בהתאם לחלקיהם או בדרך של רכישת חלקה של הנתבעת בדירה על ידו.

מנגד טענה הנתבעת, כי התובע הבטיחו למנוח שהנתבעת תוכל להמשיך לגור בדירה כל ימי חייה, ובהסתמך על הבטחה זו הסכים המנוח להעביר לאחות אחרת במתנה את הזכויות בדירה נוספת.

דמי השכירות הנטענים מופרזים ומוכחשים ולא נתמכו בכל ראיה.

באי כוחה טענו עוד כי לנתבעת מעמד של בת רשות בדירה מזה למעלה מ- 25 שנה, והיא רשאית להתגורר בה מכוח רישיון שלא הותנה בשום תנאי ושאינו ניתן לביטול מכוח השתק ומכוח עיקרון תום הלב.

אין לתובע זכות אבסולוטית לדרוש את פירוק השיתוף בדירה, אלא זכותו כפופה לשיקול דעת בית המשפט. מכל מקום, ככל שיפורק השיתוף בדירה ברחוב ר', יש למכור את הדירה תוך שתשמר זכות המגורים של הנתבעת ללא תשלום.

השופטת הלר-כריש, שקיבלה את טענת הנתבעת, והורתה לאפשר לה להתגורר בדירה ללא תשלום וכן החליטה לתת צו לפירוק השיתוף בדירה בדרך של מכירתה למרבה במחיר בשוק החופשי, כשהיא תפוסה, וחלוקת התמורה לאחר ניכוי הוצאות המכר ושכ"ט כונסות הנכסים בהתאם לרישום.

"הנתבעת התנגדה לפירוק השיתוף בדירה ברחוב ר'", כתבה השופטת בהחלטתה, "אולם היא לא העלתה כל טענת הגנה מפני פירוק השיתוף. הנתבעת העלתה טענה חלופית, לפיה התובע ירכוש את חלקה בדירה במחיר מקסימאלי כערכה בשוק החופשי, תוך שהיא תמשיך להתגורר גם לאחר מכן בדירה ללא תמורה. כמפורט לעיל, אכן יש לשמור על זכות המגורים של הנתבעת בדירה ללא תשלום, לכל ימי חייה. מכאן, שפירוק השיתוף בזכויות בדירה ברחוב ר' צריך להיעשות תוך מכירתה כתפוסה. לפיכך, בכוונתי להיעתר לתביעה לפירוק השיתוף ולהורות על פירוק השיתוף בדירה בדרך של מכירתה למרבה במחיר בשוק החופשי, כשהיא תפוסה".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת ענת הלר-כריש

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות