בג"ץ: פרופ' גולדרייך לא יקבל את פרס ישראל

ביהמ"ש אפשר לשר החינוך לבחון מידע שהגיע לידיו ולפיו גולדרייך חתם על עצומה שלא לשתף פעולה עם אונ' אריאל. אם יקבל את הפרס יהיה זה רק בשנה הבאה
דנה לווינסקי |
שר החינוך יואב גלנט. צילום: פלאש 90

בג"ץ קבע היום (יום ה') כי פרופ' עודד גולדרייך ממכון וייצמן לא יקבל השנה את פרס ישראל במתמטיקה, זאת בהחלטה שפרסם ולפיה הוא מעניק לשר החינוך יואב גלנט שהות של חודש כדי לבחון מידע חדש שהגיע אליו בעניינו של גולדרייך. טקס חלוקת פרס ישראל יצולם כבר בימים הקרובים ולכן משמעות הדבר כי אם יזכה גולדרייך לקבל את הפרס יהיה זה רק בשנה הבאה.

החלטת בית המשפט העליון מקבלת את עמדת ‏היועץ המשפטי לממשלה ושר החינוך בעניין מתן פרס ישראל ‏במתמטיקה לפרופ׳ גולדרייך. בית המשפט נתן לשר החינוך וליועמ"ש שהות של חודש כדי לבדוק האם העובדה שפרופ' גולדרייך חתם על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק שיתופי פעולה של מוסדות או תכניות הקשורים לאיחוד האירופי עם אוניברסיטת אריאל מהווה עבירה על החוק למניעת פגיעה במדינה באמצעות חרם. כמו גם האם יש בכך כדי למנוע ממנו את הענקת הפרס. "בהינתן שקריאה לחרם עשויה בנסיבות מסוימות, ומבלי לקבוע מסמרות בשלב זה, להיכנס בגדרן של אותן נסיבות חריגות שבהן ניתן יהא לשקול שיקולים שאינם מקצועיים גרידא".

״עומדות רגלינו כמעט ערב יום העצמאות", כתבו השופטים בהחלטה, "ושוב נדרשים אנו, בבחינת ריטואל חוזר ונשנה, לעסוק בפרס ישראל. אכן, יש להצר על כך שפרס כה יוקרתי ובעל מוניטין ואירוע מאחד ומרומם לב כמו טקס פרס ישראל, הופך כמעט באופן קבוע למקור מחלוקת ופילוג. לנוכח סד הזמנים, ובהסכמת משיבי המדינה, הדיון שנערך בפנינו התנהל כאילו ניתן צו על תנאי״.

מדובר בעתירה ייחודית כאשר ועדת השופטים עצמה היא שעתרה לבית המשפט לאחר ששר החינוך דחה עד עתה את המלצת הוועדה. ״קורפוס הפסיקה שנצטבר בנושא פרס ישראל עומד לפנינו: על עצמאות שיקול הדעת המקצועי של חברי ועדת השופטים – אין חולק. על אופיו המקצועי הטהור של הפרס שעליו יוקרתו והמוניטין שלו – אין חולק. על כך שככלל, לצורך הענקת הפרס אין רלוונטיות להתבטאויות "פרטיות" חוץ-מקצועיות של הזוכה בפרס – אין חולק״, נכתב בהחלטה.

בית המשפט החליט לאחר שעיין בעתירה ושמע את טיעוני הצדדים, בשלב זה לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה לפיה יש לאפשר לשר החינוך לבחון מידע שהגיע לידיו אך לפני יומיים, ושעניינו עצומה שעליה חתם פרופ' גולדרייך ואשר התפרסמה אך לפני כשבועיים ימים (על פי הצהרתו של פרופ' גולדרייך כי חתימתו על העצומה נעשתה בחודש ינואר השנה, עוד לפני ההחלטה על זכייתו בפרס). העצומה בה מדובר היא "תזכורת" וקריאה לאיחוד האירופי להפסיק שיתופי פעולה של מוסדות או תכניות הקשורים לאיחוד האירופי עם אוניברסיטת אריאל. פרופ' גולדרייך הצהיר באמצעות בא כוחו כי הוא עומד מאחורי חתימתו הנ"ל, ובנוסף הצהיר והבהיר כי אינו תומך בתנועת ה-BDS.

״בנסיבות המיוחדות שנוצרו", כתבו השופטים, "בשים לב לעמדת שר החינוך בדבר הצורך בפרק זמן נוסף לבחינת העניין, לרבות מתן אפשרות להידרש להתייחסותו של פרופ' גולדרייך לדברים בטרם קבלת החלטה סופית; ובשים לב לעמדת היועץ המשפטי לממשלה לכך שמדובר בשאלה 'לא טריוויאלית' שעשויה לדרוש ליבון משפטי שיש קושי לבצעו לנוכח סד הזמנים. בהינתן כל אלה, אנו סבורים כי יש לאפשר לשר החינוך לחזור ולעיין בדברים ולקבל החלטה בתוך חודש ימים מהיום. זכויות הצדדים שמורות ביחס לכל החלטה שתתקבל״.

עוד נכתב בהחלטה: ״רשמנו לפנינו כי ככל שיוחלט להעניק לפרופ' גולדרייך את הפרס, ניתן יהיה לעשות כן בטקס פרסי ישראל שייערך בשנה הבאה או במועד מוקדם יותר לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך. משיבי המדינה יגישו הודעה מעדכנת בתוך 30 יום מהיום בדבר החלטתו של השר״.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות