הערעור נדחה: בכירי חברת חשמל ייקנסו במאות אלפי שקלים

על החברה ובכיריה הוטלו עיצומים כספיים לאחר שנקבע כי ניצלו לרעה את מעמדם כמונופול. ביהמ"ש: "הפרו את הוראות החוק"
גילי סיוון-כהן |
חברת חשמל עובד חשמל עמודי חשמל
עובד חברת חשמל בפעולה (למצולם אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

שופטת בית משפט המחוזי בירושלים, תמר בזק-רפפורט, דחתה ערר של חברת החשמל, על קביעת הממונה על התחרות, להטיל עיצומים כספיים לחברת החשמל ובכירים בעבר ובהווה לאחר שניצלו לרעה את מעמדם כמונופול. "העוררים הפרו את הוראות החוק, באופן המצדיק השתת עיצום כספי כפי שקבע הממונה", כתבה השופטת בזק-רפפורט בהחלטתה.

לפני כארבע שנים, קבע מ"מ הממונה על התחרות מכוח סמכותו כי חברת החשמל לישראל בע"מ "ניצלה לרעה את מעמדה כמונופולין בשוק הולכת החשמל וחלוקתו". על פי החלטתה, היא פעלה מיולי 2013 ועד דצמבר 2015 להפסקת שירות מנהל תיק לקוח ללקוחות שעברו לרכוש חשמל ממתחריה, בניגוד לחוק.

הממונה השית עיצומים כספיים הן על חברת החשמל בסך 13 מיליון שקלים והן על נושאי משרה בה, יעקב חאין, לשעבר משנה למנכ"ל חברת החשמל וסמנכ"ל לקוחות ופיתוח עסקי, בסך 165 אלף שקלים ועל מר יצחק בלמס, מחליפו בתפקיד ולתקופה מסוימת מ"מ מנכ"ל חברת החשמל, בסך 110 אלף שקלים.

חברת החשמל ונושאי המשרה עררו על קביעת הממונה בין השאר נטען כי בעמדת הממונה באשר לעובדות ההפרה חל שינוי בין מכתב השימוע וההודעה על כוונת החיוב לקביעה, לתשובת הממונה ובמסגרת החקירות והסיכומים, הפוסל את הקביעה, עוד נטען כי המסקנה בדבר המצב העובדתי בתקופת ההפרה התבססה בעיקר על תלונות הלקוחות וכן העוררים טענו שאין להפלותם לרעה בהשוואה למר גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל, עליו לא החליט הממונה להטיל עיצום כספי. לטענתם, הנימוק המרכזי בגינו נמנע הממונה מהטלת עיצום כספי על מר גליקמן, חל גם על נושאי המשרה, ולכן הממונה למעשה נקט באכיפה בררנית ושרירותית כלפיהם.

כאמור השופטת בזק רפפורט, קבעה כי היא לא מצא ממש בטענות העוררים והמסקנה התבססה על מגוון רחב של ראיות, הכולל מסמכים פנימיים של חברת החשמל וכן, סמכותו של הממונה להטיל עיצום כספי מותנית בהיוועצות עם הוועדה לפטורים ולמיזוגים ולא הוכח פגם בהיוועדות הממונה עם הוועדה. לאחר עיון בראיות, שמיעת העדויות והשלמת טיעון בעל פה, הגעתי למסקנה כי דין העררים להידחות שכן העוררים הפרו את הוראות החוק, באופן המצדיק השתת עיצום כספי כפי שקבע הממונה", כתבה השופטת בהחלטתה.

_______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת תמר בזק-רפפורט

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות