מה יעלה בגורל הפנסיה במקרה גירושין?

גירושים, מלבד היותם אירוע מטלטל של פירוק הבית, פעמים רבות מותירים את האישה ללא יכולת השתכרות וללא יציבות כלכלית. בעבר, יציאת נשים לשוק העבודה הייתה נפוצה הרבה פחות הן מסיבות תרבויות-חברתיות והן מסיבות שונות אחרות ולכן, השפעת הגירושים על מצבן הכלכלי של נשים אלו עלולה להיות קריטית.
עו"ד אורי נחמני |

עו"ד אורי נחמני

על פי החוק, פנסיה, קופות גמל וחסכונות אחרים אשר נחסכו על ידי אחד מבני הזוג בתקופת הנישואים, שייכים לשני בני הזוג ולכן בעת גירושים, על בני הזוג לחלוק אותם שווה בשווה. כמובן שאם הגבר הוא שמשתכר את המשכורת הגבוהה (לפי מחקרים גברים מרוויחים כ30% יותר מנשים) הרי שכספי הפנסיה שלו אמורים להחזיק את הבית לאחר היציאה לגמלאות.

בעבר, נתקלו נשים שהתגרשו בבעיות גבייה קשות, כאשר גברים רבים נמנעו מלשלם כספים אלו ומשכך נאלצו בנות זוגם לשעבר להתנהל  נגדם בהוצאה לפועל. גם קרנות הפנסיה מצידן התעלמו למעשה מהחוק והפסיקה בישראל המחייבים להכיר בזכויות הפנסיה שצבר אחד מבני הזוג, כנכס משותף של בני זוג, במידה ונצברו במהלך חייהם המשותפים ושוב, מצאו עצמן הנשים במצוקה כלכלית אמיתית.

עובדה זו גרמה למחוקק להבין שלא ניתן ליצור מצב בו צריכים בני הזוג להסתמך זה על זה בהעברת הכספים ועל מנת להסדיר בעיה זו חוקק החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו .

 width=

החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו קובע כי בני זוג מתגרשים יכולים (בתנאים מסוימים) לחלק את הכספים שנצברו בחסכונות פנסיוניים בקרנות הפנסיה החדשות (למעט כספי פיצויי פיטורים, שיועברו רק כשתתגבש זכותו של העמית) לשני חשבונות נפרדים, כבר במועד הפרידה. בן הזוג שאינו העמית יוכל אף לפתוח חשבון פנסיה נפרד – ולקבל קצבה בבוא העת, ללא תלות או קשר לבן הזוג לשעבר.

שינוי דרמטי נוסף הוא ביחס לקרנות הפנסיה הוותיקות והפנסיות התקציביות. אמנם כאן בשל המורכבות, לא תתאפשר חלוקה לשני חשבונות נפרדים, אך בן הזוג לשעבר יהיה זכאי לקבל את חלקו ישירות מהגורם המשלם – ואף לקבל מידע וזכות להשתתף בהחלטות משמעותיות בקשר לפנסיה, כמו היוון חלק מהזכויות. שינוי זה בעצם מונע מבת ובן הזוג להיות תלויים האחד בחסדו של האחר, וכאמור מאפשר לכל אחד מבני הזוג לקבל את חלקו ישירות מהגורם המשלם.

שינוי מהפכני נוסף: החוק מאפשר להכיר בבן הזוג לשעבר כשאיר לצורך קבלת קצבה (חלקית ובתנאים מסוימים), לאחר פטירת העמית. זאת, בניגוד גמור למצב עד החוק, שלפיו עם פטירתו של הגמלאי, בן הזוג לשעבר מאבד את כל זכויותיו. החוק מאפשר קבלת קצבה אפילו במקרה שהעמית נפטר בעודו עובד בפועל. במקרה זה יקבל בן הזוג לשעבר קצבה מהיום שבו היה העמית אמור לצאת לפנסיה. עוד חשוב לדעת כי השינוי עשוי, במקרים מסוימים, לחול גם רטרואקטיבית על זוגות שנפרדו לפני שנים וכבר ניתן ביחס אליהם פסק דין. נשים, שהסכם הגירושין או פסק הדין בבימ"ש למשפחה ניתן לפני החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני, יכולות לפנות לבימ"ש ולבקש לרשום פסק דין. פסק הדין יחול באופן רטרואקטיבי לצורך תיקון עוול שנמשך שנים ארוכות.

לסיכום, מטרת החוק לחלוקת חיסכון פנסיוני לאפשר לבנות זוג לשעבר להירשם אף הן כגורם זכאי לקצבה ישירות מהגורם המשלם כדי שלא יהיה להן צורך להיות תלויות בבן זוגן לשעבר. האמור במאמר רלוונטי גם לגברים, אך בפועל לאור פערי ההשתכרות, הדבר קריטי מבחינה כלכלית  בעיקר לנשים, וזאת כדי שיקבלו את חלקן בפנסיה של בן הזוג לשעבר.

עו"ד אורי נחמני עוסק בדיני משפחה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות