האם מותר לגזום את העצים של השכן?

ביהמ"ש השלום בחיפה הורה לחקלאי, תושב הצפון, לפצות את שכניו ב-15 אלף שקלים משום שקצץ את עצי הזית בכרם שלהם משום שלטענתו הוזנחו וגרמו למזיקים. השופט: "נפגע פוטנציאל המכירה של העצים"
רונן לוי |
עץ זית זיתים חקלאות
עץ זית, צילום: פלאש 90

שופט בית משפט השלום בחיפה, יהושע רטנר, הורה לתושב הצפון, לפצות את שכניו ב-15 אלף שקלים, כולל הוצאות ושכ"ט עורך דין, לאחר שזה קיצץ את ענפי עצי הזית בכרם שלהם. השופט רטנר קבע שלא נגרם לתובעים נזק מסחרי מהגיזום שנעשה.

על פי התביעה לתובעים יש כרם זיתים ובו זנים נבאלי וסורי בני יותר מ-100 שנים. הנתבע שמעבד חלקה חקלאית בסמוך, פלש לחלקה שלהם והשחית את כרם הזיתים בכך שניסר 26 עצים בכרם באופן ברוטאלי וכעת ועד לתום מועד שיקומם, תקופה המוערכת לפחות ב-8 שנים הם לא יניבו פרי.

מנגד הנתבע טען, כי מדובר בחלקה נטושה ובלתי מעובדת עשרות שנים, השטח לא היה כרם מניב והוא גם אינו כזה ואין כל וודאות כי השטח בו נטועים עצי הזית אכן שייכים לתובעים וכן לא מדובר בעצים עתיקים אלא עצים בני 30-40 שנה. אותו שטח, לדבריו בשל ההזנחה, פגע גם במטעיו כאשר מזיקים חדרו לשטחו.

כאמור השופט רטנר פסק לתובעים, פחות משליש מהתביעה לאחר שהגיע למסקנה שלא נגרם לתובעים נזק מסחרי מהגיזום שנעשה. "מטע עצי זית מניב רווח שלילי והעצים לא מושקים ולא מטופלים באופן שוטף כפי שנקבע ע"י המומחה מטעם בית המשפט", כתב השופט בפסיקתו. "התובעים הודו שלא עשו שימוש מסחרי במטע ולא מכרו את היבול. לטענת התובעים הם עשו שימוש עצמי ביבול של המטע ולא מכרו עצי זית לנוי, או כאלמנט נופי".

השופט הוסיף: "מצד שני אני לוקח בחשבון שהגיזום שנעשה ע"י הנתבע גרם נזק לעצי הזית מבחינה נופית ומבחינה יבולית, כפי שקבע המומחה מטעם בית המשפט. הנזק היבולי מתבטא בכך שיש לתובעים פחות זיתים לשימוש עצמי למשך מספר שנים. הנזק הנופי מתבטא בכך שנפגע פוטנציאל המכירה של עצי הזית. הגם שהתובעים לא שיווקו בפועל עצים עד היום, הפגיעה בפוטנציאל לשווקם מהווה פגיעה כלכלית שיש מקום לפצות עליה".

___________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יהושע רטנר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות