התקצוב לכדורגל נשים יגדל; הנשיאה חיות: "צעד חשוב לתיקון היחס המפלה"

על רק החלטת משרד התרבות והספורט להשוות בתנאי הזכות לקבלת תמיכות בין הליגות הבכירות לנשים לאלו של הגברים, התייתרה העתירה שהוגשה בעניין לבג"ץ. המשרד חויב בתשלום הוצאות משפט
נעמה כהן |
כדורגל נשים, אילוסטרציה evanto

הרכב שופטי בית המשפט העליון, בראשות הנשיאה השופטת אסתר חיות, פרסם את פסק הדין בעתירת קבוצות כדורגל הנשים נגד משרד התרבות והספורט ולפיו לאור הודעת המשרד על השוואת תנאי הזכות לקבלת תמיכה בין הליגות הבכירות לנשים לאלו של הגברים, העתירה מתייתרת. "צעד נוסף וחשוב להשוואת ספורט הנשים ולתיקון היחס המפלה", כתבה הנשיאה חיות בפסק הדין.

על אף שיתרת העתירה ביחס להכרה בליגה השלישית לנשים בכדורגל נמחקה, השופטים הורו למשרד התרבות והספורט לשלם כ-30 אלף שקלים הוצאות משפט לקבוצות ולארגון השחקניות.

כזכור, לפני כשנה וחצי, התקיים דיון בעתירה ובמהלכו נתברר כי בענפי ספורט רבים קיבלו קבוצות הגברים תקצוב המגיע לענף שפועלות בו שלוש ליגות מקצועיות, הגם שבפועל בענפים אלה התקיימו פחות משלוש ליגות. על רקע זה ובהתאם להערות בית המשפט, נערכה בחינה של הנושא במשרד המשפטים ובמשרד התרבות והספורט ונמצא כי נוסח סעיף 21 לאמות המידה אשר לפיהן הוקצו תקציבים לענפי הספורט השונים מטעם משרד התרבות והספורט, מעורר קשיים.

לפיכך, הוחלט כי משרד הספורט יפעל לתקן את סעיף 21 לשנת התקציב 2020 כך שתקצוב מירבי יותנה בקיומן של שלוש רמות ליגה לפחות לנשים וגברים כאחד. כמו כן, הוחלט כי נוכח העובדה שבשנת התקציב 2019 הדרישה לשלוש ליגות לא יושמה ביחס לקבוצות גברים, גם קבוצות הנשים הבכירות בענפים שבהן פועלות פחות משלוש ליגות יקבלו בעבור שנה זו תקצוב כאילו פועלות בהן שלוש ליגות.

המשיבים סברו כי בכך העתירה מיצתה את עצמה ודינה להימחק, אך רוב העותרות, סברו לעומתם כי עדיין נדרש מענה ביחס להקצאת התמיכות לעונת 2019-2018 (שנת התקציב 2020), תוך הכרה בליגה השלישית לכדורגל נשים. זאת, בהסתמך על התחייבות שניתנה, לשיטתם, בהקשר זה על ידי סגן ראש מנהל הספורט בפגישה מלפני שנתיים וחצי.

השופטים נתנו צו-על-תנאי המורה למשיבים "לבוא וליתן טעם מדוע לא יעניקו לעותרות בשנת התקציב 2020 הקצבה המבוססת על כך שבענף כדורגל הנשים התקיימו בעונת המשחקים 2019-2018 שלוש ליגות פעילות" ולאחר שנשמעו טענות הצדדים בכל הנוגע ליתרת העתירה, המליצו השופטים לעותרים לשקול האם הם עומדים עליה, מאחר ובניגוד לגישת העותרים העמדה שהביע סגן ראש מנהל הספורט בפגישה לא הייתה אלא המלצה. על כן, רשאית הייתה ועדת התמיכות – כגוף המוסמך לעניין זה במועד הרלוונטי – שלא לקבלה ולהציג לצורך מתן התמיכה את התנאים שהציגה בהחלטתה.

בסופו של דבר העותרים, הקשיבו להערות השופטים ולא עמדו על יתרת העתירה ואלה מחקו אותה לאחר שמיצתה את עצמה, אולם למרות המחיקה השופטים הורו למשיבים לשלם את ההוצאות.

"זהו אחד המקרים, שאינם שכיחים, בהם מצאנו כי מן הראוי לפסוק הוצאות לטובת העותרים על אף שעתירתם נמחקת", כתבו השופטים בהחלטתם. "הטעם לכך נעוץ בעובדה שהעתירה הביאה לתיקון סעיף 21 לאמות המידה הכלליות, באופן המשווה את תנאי הזכות לקבלת תמיכה בין הליגות הבכירות לנשים לליגות הבכירות לגברים. בכך יש משום צעד נוסף וחשוב להשוואת ספורט הנשים ולתיקון היחס המפלה שהוא מנת חלקו לעומת ספורט הגברים".

______________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת אסתר חיות

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות