איחור במסירת דירה – יש מה לעשות

עו"ד אלה רודניק |
אילוסטרציה

בתקופת הקיץ והחופש הגדול שבפתח, מעתיקות משפחות רבות את מקום מגוריהן. אך בעוד מוסדות הלימוד יתחילו את הלימודים ב1 בספטמבר, ישנה סכנה שקבלנים רבים לא יעמדו בזמנים שנקבעו בחוזה והמשפחות יאלצו לשכור דירה בקרבת מקום.

בשנים האחרונות הפך מועד המסירה הרשמי של הדירה ל'המלצה בלבד. על פי חוק המכר, לקבלנים ישנם 60 ימי איחור ללא כל סיבה וללא תשלום לקונים. בנוסף,  קבלנים  מוסיפים בחוזה סעיף על איחור שנובע מכוח עליון , שביתות השבתות ועוד סיבות שאינן בשליטת המוכר. הקבלנים מנצלים את העובדה שהרוכשים לא באמת יכולים להוכיח שהאיחור אכן נבע מסיבה שאינה תלויה בו ומתרצים את איחורם בו.

אך האם לרוכש יש מה לעשות בנידון מבחינה חוקית?

החוק קובע כי אם המוכר מאחר במסירת הדירה מעבר ל 60 יום, עליו לפצות את הרוכש מבלי שזה יצטרך להוכיח נזק וזאת מהיום הראשון לאיחור. הפיצוי יהיה מדי חודש בחודשו, בגין כל חודש איחור או חלק יחסי ממנו.

 width=
עורכת הדין אלה רודניק

מרבית הקבלנים מחתימים את רוכשי הדירות על סעיף כוח עליון שמשמעו ויתור על הפיצוי המגיע לרוכש במידה והאיחור נבע כתוצאה מכוח עליון ולא באשמתו של הקבלן. הפרשנות מהו כוח עליון המצדיק את העיכוב במסירת הדירה משתנה בין פרויקט לפרויקט ולכן על רוכש הדירה לסייג סעיף זה בחוזה ולהגדיר מהם הקריטריונים  הנכללים בתוכו וחשוב יותר מהם הקריטריונים שאינם נכללים בתוכו. כמו כן קבלנים רבים מנצלים את השינויים אותם מבקשים הרוכשים לבצע, כדי להוסיף על מועד המסירה זמן נוסף. עליכם לוודא  כי מדובר בהארכת זמן סבירה ושהקבלן לא מנצל את ההזדמנות לכסות את עצמו במקרה של איחור במסירה.

מהם הנקודות עליהם יש לתת את הדעת תחת הסעיף "איחורים" בחוזה הרכישה?

  1. מחסור בחומרים לבנייה – סעיף זה רווח בחוזי מכר. עליכם לסייג את הסעיף על מנת שיחול רק במידה והמחסור קיים בכל השוק ולא רק אצל הספק בספציפי של הקבלן.
  2. סעיף שביתה – ככל שישנו בחוזה סעיף של איחור במקרה של שביתה יש לסייג זאת "בשביתה של עובדי הבנייה באתר של הקבלן" ולא בשביתה כללית, היות וכאשר כותבים את המילה שביתה לבדה, הרי שהקבלן יכול לנצל כל שביתה במשק לדחייה בזמן המסירה.

מה גובה הפיצוי אותו נדרש הקבלן לשלם?

במידה והקבלן מאחר במסירת הדירה עליו לשלם לפי הסכום הגבוה מביניהם:

  • סכום השווה לדמי שכירות של דירה דומה בגודלה ובמיקומה, כשהם מוכפלים ב-1.5 בעבור התקופה שתחילתה במועד אשר נקבע בחוזה וסיומה בתום 8 חודשים מאותו מועד.
  • סכום השווה לדמי שכירות של דירה דומה בגודלה ובמיקומה, כשזה מוכפל ב-1.25 בעבור תקופה שתחילתה 9 חודשים לאחר המועד אשר נקבע בחוזה ואילך.

את הפיצוי שנקבע יצטרך הקבלן לשלם בסיומו של כל חודש עבור כל חודש איחור, הפיצוי בגין 60 הימים הראשונים של האיחור ישולמו מיד בתומם. לצערי הרבה קבלנים לא באמת משלמים כל חודש בחודשו אלא מבקשים להתקזז בסוף העסקה , דבר אשר גורם נזק כלכלי עצום לקונים.

לסיום: איחור במסירת דירה הוא נפוץ ביותר ורוכשים רבים אינם מודעים לזכויותיהם. לכן בעת רכישת הדירה חשוב להיות מלווה ע"י עורך דין המתמחה בתחום, שיבדוק את החוזה ויוודא שאתם מקבלים את כל הזכויות המגיעות לכם.

עו"ד אלה רודניק מתמחה בדיני מקרקעין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות