החלטת שחרור תקדימית בבית המשפט העליון בתיק "הטורפים ברשת"

בהחלטה תקדימית קבע השופט אלרון כי נאשם בעבירות מין נגד קטינים ברשת ישוחרר ממעצר לאחר שביהמ"ש המחוזי ידון בכך, אף שתסקיר שירות המבחן נגדו היה שלילי. ב"כ הנאשם, עו"ד יעקב שקלאר: "תסקיריזציה אין סופית מסרבלת את ההליכים והיא תופעה פסולה"
מעיין לביא |
עו"ד יעקב שקלאר

בית המשפט העליון, מפי השו' י. אלרון קבע היום, בהחלטה תקדימית כי נאשם המואשם בעבירות מין חמורות כנגד קטינים ברשת, שתסקיר שירות המבחן כנגדו היה שלילי והמליץ שלא לשחררו לכל חלופת מעצר, ישוחרר לאחר שבית המשפט המחוזי יתרשם בעצמו באופן בלתי אמצעי מהמפקחים.

החלטה זאת חדשנית בכך שהיא קובעת כי מקום שבו נאשם אינו מודה בביצוע העבירה, אסור לשירות המבחן לנקוט בקו המלצה שלילי כנגדו, הנשען על הכחשת העבירה.
בעניין זה מטפל בית המשפט העליון בכשל קבוע שיש לשירות המבחן בהמלצות מוטעות ומטעות המוגשות תדיר לבית המשפט בשלב המעצר, כששירות המבחן נשען על העובדה שהנאשם אינו לוקח אחריות, אינו מודה בביצוע עבירה, אינו מזהה דפוסי התנהגות בעיתיים, ואינו חפץ בטיפול.

בפרשיית "הטורפים ברשת" נעצרו כ-34 עצורים, לאחר "שנלכדו ברשתה" של סוכנת משטרתית שהתחזתה לקטינה בת 12, תוך שניהלו עימה שיחות מין. כזה היה אף המקרה מסוג ההחלטה דהיום, שם דובר במי שאף סחט באיומים את "הקטינה" להיפגש עימו, ואיים עליה שאם לא תעשה כן יחפש אחריה וימצא אותה בכל מקום, ויפרסם את זהותה, ויבזה אותה.

בית המשפט המחוזי הזמין תסקיר, אשר בדק את החלופה המוצעת של אותו נאשם, והתרשם מהנאשם כי אינו מכיר בצרכיו הטיפוליים, וכופר במיוחס לו, ולכן הינו בעל מסוכנות גבוהה.

באשר למפקחים המוצעים, אותם פסל, קבע שירות המבחן שהינם מזדהים עם הנאשם ולכן אינם יכולים לבחון את גורמי הסיכון שבהתנהלותו.

עו"ד יעקב שקלאר, סנגורו של הנאשם, הגיש ערר על החלטת בית המשפט המחוזי לעצור את הנאשם עד תום ההליכים, לאחר שהשופט סטולר סירב לבקשת עו"ד יעקב שקלאר לבחון את הערבים באולם בית המשפט.

בית המשפט העליון קיבל את הערר וביקר בחריפות את שיטת שירות המבחן לפסול נאשמים ולהגדירם כמסוכנים, רק עקב העובדה שהם כופרים במיוחס להם ומסרבים להכיר בצרכיהם הטיפולים.

אילוסטרציה

השופט העליון אלרון קיבל את טענותיו של הסנגור עו"ד יעקב שקלאר וקבע כי: "לכל נאשם עומדת הזכות לכפור באשמה ולנסות להוכיח את חפותו בבית המשפט, ולא די בעצם כפירתו בעבירות המיוחסות לו בפני שירות המבחן כי לא ניתן לאיין את מסוכנותו בדרך של חלופת מעצר"

כמו כן, קיבל בית המשפט העליון את דברי הסנגור, עו"ד שקלאר, על כי: "היה על בית המשפט המחוזי לבחון בעצמו את המפקחים המוצעים על מנת להתרשם ממידת יכולתם למנוע מהעורר לגלוש במרשתת, דבר אשר יאפשר את שחרורו לחלופת מעצר"

בית המשפט העליון הורה על השבת הדיון למחוזי על מנת שיבחן את חלופת המעצר, שנפסלה על ידי שירות המבחן, לאחר שיתרשם באופן בלתי אמצעי מהמפקחים שהוצעו על ידו.

תגובת עו"ד יעקב שקלאר: "אנו מברכים על התוצאה. תסקיריזציה אין סופית מסרבלת את ההליכים ומטעה את בית המשפט באופן קבוע. זוהי תופעה פסולה, שבתי המשפט נמנעים מלקבל את החלטת השחרור בעצמם, וזורקים את האחריות על שירות המבחן.
קצינות המבחן למדו בבית הספר לעבודה סוציאלית אך ורק שיטה אחת לבחינת מסוכנת והיא נשענת על הודאה וקבלת אחריות. קצינות המבחן אינן מבינות את ההבדל בין תסקיר מעצר, שניתן בשלב שבו הנאשם אינו מודה בעבירה, לתסקיר בתיק העיקרי, לאחר הרשעה, שם ורק שם מצופה מהנאשם להודות, לבקש טיפול ולהשתקם.

פרדיגמה שגויה זו של שירות המבחן גורמת באופן קבוע לקביעות מסוכנות מלאכותיות ושגויות. למרבה הצער בתי המשפט נופלים קורבן להטעיות קבועות אלה של שירות המבחן.
אנו שמחים שבית המשפט העליון קיבל טענותינו ולימד את שירות המבחן ואת השופט המחוזי פרק בהלכות פסיכולוגיה שימושית".

לאתר עורך דין פלילי – יעקב שקלאר

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יוסף אלרון

__________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%99%d7%a2%d7%a7%d7%91-%d7%a9%d7%a7%d7%9c%d7%90%d7%a8

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות