הפשיעה בנגב: 6 תושבי הפזורה הבדואית נאשמים בגביית פרוטקשן

על פי כתב האישום שהוגש לביהמ"ש המחוזי ב"ש, הנאשמים פעלו בדרכים שונות, לעיתים באלימות, כדי לגבות דמי חסות ולהעביר מסר לקבלנים כי "מי שלא ישלם כנדרש, לא יוכל לעבוד בשטח"
נעמה כהן |
הריסת מבנה לא חוקי באום אל-חיראן,
"מי שלא ישלם, לא יהיה בשטח", ארכיון. צילום: פלאש 90

לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כתב אישום נגד 6 נאשמים מהפזורה הבדואית בנגב, בגין גביית דמי חסות מהקבלנים בסך של מאות אלפי שקלים. הנאשמים פעלו פעולות שונות, בחלקן אלימות על מנת להעביר מסר כי מי שלא ישלם כנדרש, לא יוכל להיות בשטח.

על פי עובדות כתב האישום, הנאשמים קשרו קשר ובמסגרת הקשר דרשו תשלום דמי חסות מהקבלנים ועובדי בניין בשטח שהינו בבעלות מדינת ישראל, הכוללים תשלום 'שמירה', וכן תשלום עבור האפשרות לעבוד או להיכנס לקרקע. במקרים בהם הקבלנים סרבו לשלם, או במקרים בהם הנאשמים רצו לגבות עוד כסף בניגוד לרצונם של הקבלנים, ביצעו הנאשמים פעולות שונות, בחלקן אלימות על מנת להעביר מסר כי "מי שלא ישלם כנדרש, לא יוכל להיות בשטח|.

כתב האישום מייחס לנאשמים, כל אחד לפי חלקו, שמונה אישומים בגין ביצוע עבירות של קשירת קשר לפשע, סחיטה באיומים ואיומים. הפרקליטות הגישה לבית המשפט בקשה לעצור את הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדם.

הפרשה נחשפה לאחר ששלושה סוכנים סמויים, שהפעילו חוקרי היחידה המרכזית של מחוז דרום במשטרה הובילו לחשיפת פרשת סחיטת דמי חסויות שהתנהלה בשנים האחרונות כנגד קבלנים ומשפחות, באזור אליו היו אמורות לעבור עקב הפיתוח של כביש 6 לכיוון נבטים. מהחקירה הסמויה עלה כי עם התקדמות עבודות התשתית באזור אום בטין, במסגרת סלילת כביש 6 בדרום, עלה כי המשפחות המתגוררות לאורך תוואי הכביש המתוכנן אינן עוברות למגרשים החליפיים מאחר ואדם המתגורר בסמוך, החליט והצהיר שהשטח שייך לו וכי כל הקבלנים מחויבים בשירותי שמירה שהוא אמור לספק.

בעקבות המידע הפעילה המשטרה שלושה סוכנים סמויים בו זמנית במשך כחצי שנה ואלו הצליחו לאסוף ראיות שהצביעו על מקרי סחיטה באיומים קשים כנגד קבלני הפיתוח והמשפחות בהיקפים של מאות אלפי שקלים שלא איפשרו להם את המשך עבודת התשתית ואת סלילת כביש 6. באחד המקרים, כפי שעלה, הגיע לשטח אופנוען רעול פנים, ניגש לקבלן שעבד שם ואמר לו ״תצא מהשטח לא כדאי לך להסתבך.״

במקרה אחר, כך נטען, דרשו החשודים לאחר איומים לשכור מהם ואך ורק מהם שירותי שמירה. במהלך החקירה הגלויה, בוצעה פעילות חילוט כלכלית במהלכה נלקחו כלי רכב ורכוש שעל פי החשד נרכשו בכספים שהועברו אליהם ע״י הקורבנות לאורך השנים.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות