עברה בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק לשלילת אפוטרופסות מהורה שביצע פשע חמור

הורה שהורשע ברצח או בניסיון רצח של ההורה השני יאבד את הזכויות על ילדיו, כך קובע החוק החדש שיכנס לספר החוקים לאחר שעבר במליאת הכנסת. חוק נוסף שעבר מגביל פיטורים של אישה השוהה במקלט לנשים מוכות
דניאל בן חמו |
רצח נשים אלימות משפחה הצעת חוק
בנות משפחה של נשים שנרצחו על ידי בעליהן, אתמול בכנסת. צילום: דוברות הכנסת

שני חוקים הקשורים לאלימות במשפחה הועלו אתמול בכנסת: הראשון חוק שנכנס לספר החוקים, הורה שהורשע ברצח או ניסיון רצח ההורה השני יאבד את הזכויות על ילדיו. החוק השני, שאושר פה אחד לקריאה שנייה ושלישית בכפוף לרביזיה, הינה הצעת חוק המגבילה פיטורים של אישה השוהה במקלט לנשים מוכות.

לראשונה מאז קום המדינה שינוי היסטורי ודרמטי באמצעות חוק שעבר בקריאה שנייה ושלישית, הצעת החוק לשלילת אפוטרופסות מהורה שרצח, ניסה לרצוח את ההורה השני והורה שביצע מעשה אינוס או מעשה סדום באחד מילדיו. בנות משפחתן של מיכל סלה ושירה איסקוב, שהגיעו לכנסת בכדי להביע את תמיכתן בהצעת החוק שתמנע טרטור וסבל, פרצו בקריאות שמחה עם העברת החוק בקריאה שנייה ושלישית.

ח"כ עודד פורר, יוזם הצעת החוק, אמר: "כאשר אדם מחליט לרצוח את אישתו, לאנוס או לעשות מעשה סדום באחד מילדיו מן הראוי לשלול את הזכות שלו לקבל החלטות שישפיעו על אחד מהילדים, נכתב בהצעת החוק. העברת החוק הזו שינתה את המציאות לנשים, לילדים ולמשפחות שנפגעו בצורה הקשה ביותר על ידי הורה אלים. אנחנו היום נמצאים במציאות קשה של קורונה, משבר חברתי ומשבר אמון קשה של העם ואני שמח שהחזרנו במעט את האמון של הציבור ביכולת של הכנסת לעשות שינוי".

על פי התיקון שאושר, תישלל אפוטרופסות מהורה שרצח או ניסה לרצוח מי מבני המשפחה, ומהורה שאנס או ביצע מעשה סדום של קטין בתוך המשפחה. שלילה זמנית של האפוטרופסות תיכנס לתוקף כבר בשלב הגשת כתב האישום, ושלילה קבועה- בעת הרשעה. החוק אושר בקריאה שלישית בתמיכה של 34 חברי כנסת וללא מתנגדים.

הפגנה נגד רצח נשים. צילום: פלאש 90

הצעת חוק נוספת שעברה בקריאה ראשונה והוועדה לקידום מעמד האישה ולשיווין מגדרי אישרה אותה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית – הצעת חוק עבודת נשים המגבילה פיטורים של אישה השוהה במקלט לנשים מוכות – בכפוף לרביזיה. הנוסח שאושר כולל את הרחבת ההגנה לאישה ששהתה במקלט לנשים מוכות מ-90 ימים ל-182 ימים (כפי שהוצבע בקריאה הראשונה) וכן סעיף אשר קובע תשלום מענק למעסיק של עובדת ששהתה במקלט לנשים מוכות. בהצעת החוק של חברות הכנסת קארין אלהרר ותמר זנדברג המענק הינו בסכום קבוע 8,000 שקלים, וישולם באמצעות הביטוח הלאומי למעסיק שהעסיק בפועל עובדת יוצאת מקלט לתקופה של שישה חודשים. ההצעה כוללת מנגנון הגשת בקשה כולל מילוי טופס וצירוף הצהרה של העובדת על שהייתה במקלט לנשים מוכות.

משרד האוצר התנגד להצעה וביקש להחזיר אותה לוועדת שרים לבחינה נוספת לאור התוספת התקציבית שהם גורסים שההצעה מבקשת. מנגד חוקרי המחלקה הכלכלית במרכז המחקר והמידע של הכנסת הציגו הערכה נגדית שקבעה כי הצעת החוק אינה תקציבית כלל.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות