הורשע בעבירת ריבוי נישואין – נידון ל-7 חודשי מאסר

תושב אבו קרינאת, הורשע בכך שהתחתן לפני כשלוש שנים לאשה נוספת בהיותו נשוי אף שטען כי בית הדין השרעי אישר את נישואיו. הנאשם: "לא ידעתי שמדובר בעבירה על החוק"
דנה לווינסקי |
צילום: פלאש 90

שופט בית משפט השלום בבאר שבע, רון סולקין, גזר עונש מאסר בפועל בן 7 חודשים, בגין עבירת ריבוי נישואין. הנאשם תושב אבו קרינאת, התחתן לפני שלוש שנים, לאשה נוספת בהיותו נשוי, מאז שנת 2002. בית המשפט חייב אותו גם בקנס בגובה 5,000 שקל. "עבירות של ריבוי נישואין הן כר פורה לתופעות רבות של עוני; ניצול; עבריינות; ואם לא תטופל תופעה זו – עלול הדבר להסיג אחור מצבן של משפחות רבות, חלף קידום שילובן במסגרת החברה המודרנית", נכתב בגזר הדין.

בתחילת המשפט כפר הנאשם בכתב האישום והעלה שתי טענות מקדמיות: האחת, כי לא ניתן להעמידו לדין, היות שבית הדין השרעי אישר את הנישואין. השניה, כי עומדת לו הגנה מן הצדק בדמות אכיפה בררנית כלפיו, הבאה לידי ביטוי בכך, שאשתו השניה, אשר נשאה לו, לא הועמדה לדין.

בית המשפט דחה את הטענות המקדמיות. לאחר דחיית הטענות, הנאשם הודה והורשע בעובדות כתב האישום, שלא במסגרת הסדר טיעון. לאחר הודאתו, הופנה ענינו להערכת שירות המבחן למבוגרים. לאחר הודאת הנאשם ומתן הכרעת דין, ביקש הנאשם לחזור בו מהודאתו, אך בהמשך – חזר בו מבקשתו זו, שנסמכה על נתונים שאינם רלבנטיים למקרה דנן.

בטיעונים לעונש, טען הנאשם כי נישא לאישה השניה לאחר קבלת הסכמה מצד האישה הראשונה. מקשר זה – טרם נולדו ילדים. הנאשם מתאר קונפליקטים וקשיים ביחסיו עם אשתו הראשונה, לרבות קושי בהבאת ילדים נוספים. על כן, לדבריו, נישא לאישה נוספת. שתי נשותיו של הנאשם מתגוררות בסמיכות זו לזו ולדברי האישה השנייה, קיימים יחסים טובים בינה לבין האישה הראשונה.

את האישה הראשונה לא היה בידי שירות המבחן להשיג, נוכח סירובה להגיע לשירות המבחן, בטענה כי אינה רגילה לצאת מאזור מגוריה לסביבה מרוחקת ועירונית. הנאשם הביע חרטה על מעשיו וטען, כי "לא ידע שמדובר בעבירה על החוק שתביא לניהול הליכים משפטיים נגדו".

מנגד, התביעה טענה לפגיעה בכבוד האדם, מעמד האישה, הסדר הציבורי ובריבונות המדינה כמדינה דמוקרטית המקדמת שוויון בין המינים. התביעה הדגישה את השלכותיה החמורות של העבירה וטענה, כי המדובר בעבירה, שנעברה לאחר תכנון מראש, הדגישה החשיבות בהרתעת הרבים וביקשה לדחות את המלצת שירות המבחן להטלת צו של"צ.

השופט סולקין קיבל את בקשת התביעה וגזר על הנאשם 7 חודשי מאסר בפועל וחמש אלפים שקלים קנס. "אין צורך להכביר מילים בנוגע להשלכותיה החמורות של העבירה", כתב השופט בגזר הדין, שעניינה ריבוי נישואין. מעבר לפגיעה בכבוד האישה ובאפשרות לקדם השוויון בין המינים – מהוות עבירות אלה, כר פורה לתופעות רבות של עוני; ניצול; עבריינות; ואם לא תטופל תופעה זו – עלול הדבר להסיג אחור מצבן של משפחות רבות, חלף קידום שילובן במסגרת החברה המודרנית".

השופט הוסיף: "לחובת הנאשם, יש לזקוף את העובדה, כי המדובר בעבירה, אשר נעברה לאחר תכנון מוקדם, תוך פניה לאשה הנוספת ועריכת הנישואין עמה ולא הוצגו לפני בית המשפט נסיבות מיוחדות, המצדיקות סטיה ממתחם הענישה".

_______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רון סולקין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות