בשל הקורונה: משרד המשפטים גיבש מתווה להתאמת החוזים בגנים

המחלקה למשפט אזרחי מציגה מתווה לגני הילדים הפרטיים לקראת שנת הלימודים הקרובה שיאפשר לצדדים לדעת איך מתמודדים עם תרחישים שונים בצל המגיפה
נעמה כהן |
ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

המחלקה למשפט אזרחי בייעוץ וחקיקה גיבשה מתווה מוצע להתאמת החוזים בענף גני הילדים הפרטיים, לקראת שנת הלימודים הקרובה. זאת, בהמשך לעבודת הצוות הבין-משרדי, בהובלת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), ארז קמיניץ, שבחן את השפעות נגיף הקורונה על קיום חוזים בתחומים שונים.
‪ ‬
במכתב ששלחה ראש אשכול משפט אזרחי בייעוץ וחקיקה, עו"ד רני נויבואר, לארגוני הגנים הפרטיים נאמר, כי לאחרונה התקבלו תלונות מצד הורים, על כך שהנהלות גנים דרשו מהם לחתום על חוזים שונים בשל מגיפת הקורונה. החוזים כוללים תניה, שלפיה ההורים יידרשו לשלם שכר לימוד מלא גם אם הגן לא יפעל במהלך שנת הלימודים הקרובה. זאת, במקרה של סגר שיוכרז לשם התמודדות עם מגיפת הקורונה, או בשל בידוד שלא יאפשר את המשך פעילותו הרגילה של הגן.

נויבואר כותבת כי מעיון בחוזים עולה, שמדובר לכאורה בתניות מקפחות שיש להימנע מהכללתן בחוזים. "העיתוי הנוכחי", כך לדבריה, "בו אנו עומדים בפתח שנת לימודים ואשר ההרשמה לשנה"ל זו הסתיימה ברובה במהלך המחצית הראשונה של 2020. הדבר מצמצם מאוד את האפשרות לשני הצדדים לבטל את ההתקשרות תוך שיבוץ הילד בגן אחר לשביעות רצון ההורים, ומציאת ילד אחר שימלא את מקומו לטובת היציבות הכלכלית של הגן. מכיוון שכך, קיימת מוטיבציה גבוהה של הצדדים להגיע להסכמות".

במענה לפניות ולתלונות שהתקבלו, העבירה נויבואר הצעה למתווה אשר ראוי להחיל ביחס לחוזים שנכרתו לקראת שנת הלימודים הקרבה. מטרת ההסדר המוצע לחלק את הנזק בין הצדדים לחוזה, בגין תקופת אי הפעילות, בצורה סבירה, תוך התחשבות בהיקף ההוצאות הקבועות שיושתו על הגן בתקופת אי הפעילות במטרה לשמר את פעילות הגן לאורך השנה.

ההסדר אף מתחשב בעובדה שהאחריות להתרחשות האירוע, קרי להפסקת פעילות הגן, אינה מוטלת לפתחו של צד מסוים לחוזה. לפי העמדה שהובאה במכתב, ההסדר המדורג אשר לוקח בחשבון את ההוצאות הקבועות של הגנים, יוצר חלוקה מאוזנת בין הצדדים לחוזה, תוך התייחסות למשתנים הלא ידועים, ולפיכך ככל הנראה לא ייחשב לתנאי מקפח.

לפי המתווה המוצע במקרה של אי פעילות של הגן לתקופה של עד 14 יום, בשל סגר או בידוד, ניתן לקבוע כי ההורים יישאו בעלות שלא תעלה על 30% מגובה שכר הלימוד בגין התקופה האמורה. במקרה של אי פעילות של הגן במקרה של סגר או בידוד לתקופה שבין 15 ל-30 ימים ברציפות, תושת על ההורים השתתפות בגובה 10% משכר הלימוד, ובלבד שהגנים יהיו רשאים להוציא את העובדים לחל"ת, או לא לשלם את שכרם בגין התקופה האמורה על פי דין.

עוד מוצע כי במקרה של אי פעילות של הגן לתקופה העולה על 30 יום ברציפות בשל סגר, לא תושת על ההורים כל השתתפות בשכר הלימוד בגין התקופה האמורה, וזאת מתוך הנחה כי הנהלות הגנים יקבלו סיוע מהמדינה על דרך של מתן מענקים וכן השתתפות מדינה בשכר העובדים על דרך של הכרה בחל"ת. על כל פנים, ובכל מקרה, לא יינתן החזר להורים מצד הנהלות הגנים בגין ימי חופשה עבור חגים ומועדים שחלו בתקופה שבה הגן היה סגור.

"למען הסר ספק", מסכמת במסמך נויבואר, "ההסדר האמור במכתב זה לא יחול מקום בו ילד יוצא לבידוד והגן לא נסגר. במקרה זה, הגן לא יישא בעלות כלשהי. לעומת זאת, במקרה שבו גננת נמצאת בבידוד ולא נמצאה לה מחליפה, ההורים לא יישאו בעלויות (למעט ימי חופש עבור חגים ומועדים)".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות