האם הקורונה משפיעה על ביטול הסכמים?

התפשטות נגיף הקורונה יוצרת שינוי נסיבות מהותי גם בתחום החוזים וההסכמים, כך תדעו כיצד לפעול
עו"ד סופי אביב |
ההסכם לא עומד בתנאי הסעיף. אילוסטרצה shutterstock
אילוסטרצה shutterstock

לאחרונה אנו חיים בתקופה שלא ידענו כמותה בעבר, עם התפשטות נגיף הקורונה שיוצר בלבול ודאגה בכל תחומי החיים. גם במסגרת חוזים והסכמים שערכנו אנו חשים באי ודאות עקב שינוי הנסיבות המהותי, ולא אחת שואלים את עצמנו אם נוכל לקיים את ההתחייבויות שנטלנו על עצמנו בטרם התפרצה המגיפה.

אל שולחננו הגיעו לאחרונה תיקים רבים שמקורם באי קיום חוזים וההשלכות הנובעות מכך עקב הנסיבות החדשות שייצרה מגיפת הקורונה. בין אם מדובר בחוזה מכר, חוזה שכירות, חוזה עבודה או סתם חוזה התקשרות למתן שירותים כלשהם, איך תדעו האם אתם יכולים לבטל את החוזה ומה הדרך הנכונה לעשות זאת?

הכלל החשוב ביותר אשר אמור להנחות אותנו בטרם חתימה על חוזה הינו: "סוף מעשה במחשבה תחילה". מומלץ ואף חובה להיוועץ בעורך דין אשר תחום עיסוקו העיקרי הינו חוזים, שכן באמצעות עריכת חוזה ראוי, אשר ייתן פתרונות הולמים לשני הצדדים גם במקרה של הפרה, ייחסכו לצדדים הליכים משפטיים מיותרים הכרוכים כמובן בהוצאות כספיות בלתי מבוטלות.

עו"ד סופי אביב

"הסכמים יש לכבד", זהו כלל יסוד והוא הבסיס לכל תחום החוזים אבל לפעמים, אינו מנוס מביטולו. שניים מהתנאים היסודיים שבלעדיהם לא משתכלל חוזה -הם גמירות דעת ומסוימות. תנאים אלה מופיעים בסעיפים 2 ו- 5 לחוק החוזים (חלק כללי) התשל"ג – 1973. שני תנאים אלה הם מצטברים ובהיעדר אחד מהם לא משתכלל חוזה.

בחוק החוזים ניתן למצוא סוגים שונים של חוזים, או נכון יותר לומר, נסיבות מסוימות שבהן אם נחתם חוזה אזי דינו להתבטל. למשל, אם חוזה נכרת למראית עין (סעיף 13), אם נעשתה בחוזה טעות (סעיף 14) או הטעיה (סעיף 15). כך חוזה שנכרת בכפייה, בכוח או באיום דינו להתבטל (סעיף 17).

סיבה נוספת לביטול היא עושק (סעיף 18) וכאן מדובר במי שהתקשר בחוזה עקב ניצול הצד השני, מצוקתו, חולשתו או חוסר ניסיונו ותנאי החוזה גרועים במידה בלתי סבירה מן המקובל. ניתן גם לבטל חוזה לפי סעיף 30 לחוק החוזים, כלומר אם החוזה אינו חוקי, שתכנו או מטרתו הם בלתי חוקיים, בלתי מוסריים או סותרים את תקנת הציבור.

כיצד מבטלים את החוזה?

סעיף 20 לחוק החוזים הוא זה שקובע את אופן הביטול. לפיו, הפר צד להסכם את החוזה, רשאי הצד הנפגע לשלוח הודעה על ביטול החוזה, הודעה זו צריך שתוגש בתוך "זמן סביר" לאחר שהצד הנפגע גילה על הפרת החוזה. המושג "זמן סביר" נידון לא אחת בפסיקת בית המשפט ואולם ככלל אצבע נמליץ לעשות שימוש בשכל הישר, כאשר דרך המלך היא להודיע לצד המפר מיד לאחר הגילוי על ההפרה, ולתעד הודעה זו.

החוק מבדיל בין שני סוגים של הפרת חוזה: הפרה יסודית והפרה שאינה יסודית. הנפגע זכאי לבטל את החוזה אם הפרת החוזה הייתה יסודית. אם הפרת החוזה היא לא הפרה יסודית, זכאי הנפגע לבטל את החוזה לאחר שנתן תחילה למפר ארכה לקיומו והחוזה לא קויים תוך זמן סביר לאחר מתן הארכה, זולת אם בנסיבות הענחין היה ביטול החוזה בלתי צודק.

______________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a1%d7%95%d7%a4%d7%99-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%91

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות