פקיסטן: ביהמ"ש העליון הורה לשחרר את בעלי החיים הכלואים בגן החיות

ניצחון לחובבי בעלי החיים – בית המשפט בפקיסטן קבע כי התנאים בגן החיות בעיר הבירה אינם ראויים למגורים של אף יצור חי, והורה על העברת כל בעלי החיים מגן חיות בעיר הבירה למקלטים שיקומיים
מעיין לביא |
הפיל קאבן, "הבודד ביותר בעולם", שחי בגן החיות 35 שנה, 8 האחרונות בבדידות. צילום: ויקיפדיה

בפסק דין דרמטי קבע בית המשפט בפקיסטן כי כל בעלי החיים הכלואים בגן חיות בעיר הבירה איסלאמבד יועברו למקלטים שיקומיים: "האם לבעלי החיים יש זכויות חוקיות? התשובה לשאלה זו, ללא היסוס, היא חיובית. לכל בעל חיים, יצור חי, יש את הזכות לחיות בסביבה שמתאימה לצרכיו ההתנהגותיים, החברתיים והפיזיולוגיים".

בית המשפט בפקיסטן קבע כי כל בעלי החיים בגן חיות בעיר הבירה יועברו למקלטים שיקומיים. פסק הדין, שניתן על ידי נשיא בית המשפט הגבוה של אסלאמאבאד ביום חמישי (21.5), הורה על שחרורם של בעלי חיים הכלואים בגן החיות מרגהזר (Marghazar Zoo) והעברתם למקלטים בתוך 60 ימים.

בפתח פסק הדין המקיף מתייחס בית המשפט למגפת הקורונה והשפעתה הדרמטית על האנושות, ותוהה האם ה"שבי" שנכפה על האנושות בעקבות המגפה הוא "הזדמנות לבני האדם להבין את הכאב והמצוקה שסובלים בעלי החיים כשהם מוחזקים בשבי, ונמנעים מהם הצרכים הטבעיים שלהם רק למען בידור רגעי".

המפורסם מבין כ-900 יונקים, ציפורים וזוחלים דיירי הגן שיועברו למקלטים הוא הפיל קאבן, שהמאבק לשחרורו מתנהל מזה ארבע שנים. הפיל נכלא בגן החיות לפני 35 שנים, כשהיה בן שנה. בשנת 2012 מתה הפילה שהיתה התא החברתי היחיד שלו, ומאז הוא הוחזק בבידוד מוחלט וזכה לתואר המפוקפק "הפיל הבודד ביותר". בין הפעילות הבולטות למאבק לשחרור קאבן היתה הזמרת שר, שצייצה על ההחלטה לשחררו כי זה "אחד מהרגעים הגדולים בחיי".

בפסק הדין, מותח בית המשפט ביקורת חריפה על היחס אל בעלי החיים בגן החיות, ומציין כי "תנאי השבי בגן החיות עולים לכדי עבירה פלילית". על דו"ח ממשלתי בעניין שיפור תנאי הכליאה אמר בית המשפט כי "השינויים המתוארים קוסמטיים, ולא מספקים כדי לשים סוף לסבל הבלתי יתואר של היצורים החיים הכלואים. האם ניתן לאפשר להם להמשיך לחוש כאב, מצוקה וייסורים? האם קאבן צריך להמשיך להתנדנד ללא הרף ולנגח את ראשו בקיר הסוכך הקטן והרעוע שלו, באופן שמדגים עשורים של כאב ומצוקה?"

עוד אומר בית המשפט כי: "הפילים חשים כאב, מצוקה, אושר ועצב. הולדתו של פיל תינוק נחגגת, והם בוכים ומתאבלים על מות פיל בעדר. הטבע יצר פילים לחיות, לשרוד ולשגשג בבית גידול מסוים. הרס בית הגידול הטבעי של הפילים בידי בני האדם הביא את המין המדהים הזה לסף הכחדה. לא ניתן לספק את צרכי היצור התמים הזה בתנאי השבי בגן חיות. גני החיות אינם משרתים מטרה כלשהי למעט הצגת בעלי החיים האסירים כמוצגים למבקרים".

בית המשפט ממשיך ושואל "האם לבעלי החיים יש זכויות חוקיות? התשובה לשאלה זו, ללא היסוס, היא חיובית. לכל בעל חיים, יצור חי, יש את הזכות לחיות בסביבה שמתאימה לצרכיו ההתנהגותיים, החברתיים והפיזיולוגיים".

בית המשפט קבע שלאחר שכל בעלי החיים יועברו למקלטים, גן החיות לא יוכל לפעול מבלי שיוכל להבטיח שהצרכים של כל בעלי החיים ימולאו בהתאם למינם. עוד הורה בית המשפט שכל גני החיות באסלאמאבאד יבחנו להבטחת תנאי המחיה של בעלי החיים.

עו"ד שירה הרצנו, עמותת אנימלס: "מדובר בפסק דין מרשים ומעורר השראה. בית המשפט קובע בנחרצות שבידור איננו הצדקה לעינוי של בעלי חיים, ושיש להם זכות לחיות חיים ללא סבל ומצוקה, ומורה על שחרורם מהכליאה והעברתם למקלטים בהם יוכלו לחיות את שארית חייהם בשלווה ובאושר. גני חיות הם עסק מסחרי שעושה כסף מכליאה של יצורים חסרי ישע, ולא סתם אנשים רבים מחרימים אותם כדי שהתעשייה המפוקפקת הזו תעבור מהעולם".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות